Enkäthelvetet är över oss

Den här tråden diskuterar artikeln Enkäthelvetet är över oss.
Inlägg #1: Postat: 2011-10-14 16:14:00
steno
Varje fråga från Sifo har dessurom 4-6 svarsalternativ. Jag har ine räknat ut vad totalsumman blir
Inlägg #2: Postat: 2011-10-14 19:23:00
steno
Att göra pengar på råvaror som inte kostar något är lönsamt. Ta vatten från kommunens vattenledning, tappa på flaska och sälja har prövats. Ställa flera tusen frågor, sammanställa resultatet och säla till företag från sminkperoducenter till köpcentra är ungefär samma sak.
Inlägg #3: Postat: 2011-10-14 21:36:00
mats hägglöf
Jag är skeptisk till undersökningar om partisympatier, vad är det för bra och viktigt med dem? Partiernas idéer borde rimligtvis vara det viktiga, granskningen framför allt handla om vad olika partier vill och varför och varför de ändrar uppfattning.
Inlägg #4: Postat: 2011-10-14 21:42:00
steno
Som framgår gillar jag inte enkäter överhuvudtaget men förr trodde jag sådana institut som Sifo var ungefär som statistiska centralbyrån och hade en vetenskaplig funktion och visst nyhetsvärde. Nu är det bara ohejdad kommersialism och dina svar hamnar direkt eller indirekt i krämarnas händer
Inlägg #5: Postat: 2011-10-25 09:37:00
Sven Allan
Artikeln är idag 15/10 införd i DN
Inlägg #6: Postat: 2011-10-25 12:32:00
Lasse Wilhelmson
Sten O, vi är nog många som har tröttnat på enkäteländet. Som man frågar får man svar och svaren säger föga om vad "respondenten" anser, eftersom det ju beror på hur frågan uppfattas. Det här vet alla som försökt svara seriöst och börjar skriva en massa kommentarer till både frågan och svaret. Dessutom saknar alla dessa enkäter relevans då urvalet och bortfallet inte redovisas. Men det värsta är kanske ändå att det ger sken av att "respondenten" betyder något. Det är en del av den allmänna kulturella och demokratiska dekadensen, liksom den uppstyckning av bra filmer med mera av reklam som du kritiserade i en annan artikel.
Laddar...