Inlägg #1: Postat: 2011-09-15 23:52:00
|
Per E |
I en planekonomi bestämmer den ledande politikergruppen i detalj vad som ska tillverkas, vilken service som ska ges, kvalitet, mängder mm. I en marknadsekonomi är det ANDRA PERSONER som bestämmer det, och dom bestämmer det på grund av den EFTERFRÅGAN som finns. Jag tycker skillnaden är som natt och dag.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-09-16 05:39:00
|
liolinv |
Per E., skillnaden är ABSOLUT INTE som "natt och dag". Du skriver att: "andra personer" i en marknadsekonomi bestämmer det som den: "ledande politikergruppen" bestämmer i en planekonomi. Det må vara fallet men vad jag menar med skillnad är den demokratiska och rättsäkerhets-mässiga skillnaden för den enskilde, för medborgare, för FOLKET.
Vilken relevant skillnad finns för FOLKET, om parti-eliten styr eller om en sorts osynlig "magisk" hand styr ekonomin?
Även i en "marknadsekonomi" styr de "styrande" ju i detalj, eller hur?!
Sannolikt även "vad som ska tillverkas, vilken service som ska ges, kvalitet, mängder mm.".
Du nämner även "EFTERFRÅGAN".
Menar du att det begreppet i en marknadsekonomi radikalt skiljer sig från efterfrågan i en planekonomi?
Du är såklart fri att ha vilka åsikter du vill, Per.
Vilket kom först: "hönan eller ägget", utbud eller efterfrågan?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-09-16 14:40:00
|
daniel1978 |
Det finns väl inga rena marknadsekonomier, bara mer eller mindre blandade ekonomier. Riksbanker är väl ett exempel på planekonomiskt tänkande? Ett gäng gubbar och tanter som fipplar med sina reporäntor utifrån ett politiskt satt mål, som "låg inflation" eller "låg arbetslöshet".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-09-20 17:03:00
|
Per E |
#2 Snällt att jag får ha vilka åsikter jag vill! Det får du också, och alla andra med! Jag hoppar över att säga nåt om åsiktsfriheten i dom länder som tillämpade planekonomi.
Jag håller bland annat INTE med om att det finns en styrande klick inom marknadsekonomierna som bestämmer allt i detalj. Detta är helt enkelt inte sant.
Om EFTERFRÅGAN: Det finns säkert en efterfrågan både i marknads- och i planekonomier. Väsentlig skillnad är att beslutsfattarna i en planekonomi inte behöver rätta sig efter den.
Slutligen: Marknadsekonomi tillämpas ingenstans fullt ut, tackochlov. I alla länder som kallas marknadsekonomier finns inslag av planekonomi. Jag tror inte heller att FULLSTÄNDIG planekonomi någonsin har tillämpats
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-09-20 19:56:00
|
cmo |
Ett svårslaget rekord i virrighet och okunskap.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-09-20 20:54:00
|
Per E |
#5 Hmm, menar du artikeln eller mina inlägg? ARTIKELN fick en etta i betyg av mig, även om den tar upp en viktig fråga. MINA INLÄGG är hyggligt genomtänkta och strukturerade tycker jag själv.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-09-20 21:06:00
|
cmo |
#6 Artikel
|
|