En utmärkt dag för en kverulant

Inlägg #1: Postat: 2011-09-06 10:17:00
Leif E Ström
Lennart när du ändå vill förbättra munterheten varför inte då börja med en "Staropramen Premium Lager"? Denna kristalldryck brukar även ha god effekt på den mest nitiske. Tommy Waidelich kanske behöver ett par flaskor, då regeringens jobbskatteavdrag kostar 15 miljarder till skillnad mot sänkt pensionärskatt som kostar 2,3 miljarder. Frimicklaren Hägglund behöver minstingens en "soffa öl" gammalt uttryck för en back på 50 pavor. Inför det svenska folket har han fått stå till svars för vad storebrorsan gjort. Alla kloka läsare på Sourze: kan ni förstå varför inte en miljon svenskar röstar på KD? Regeringens enda sociala röst.
Inlägg #2: Postat: 2011-09-06 11:15:00
Lennart Lundwall
Hoho, Leif, när du talar om ölsoffa minns jag min lysande karriär som lanthandelsbiträde. Den inföll i 13- och 14-årsåldern, året före byttpinneperioden byttpinnetypograflärling i den stora dagstidningen vid vars trygga bröst då ett otal typografers yrkesliv voro fästade vad ger du för den meningen?. Alla vi kastvargar, blykokare och klaviaturkn-are med mer eller mindre svåra hjärnskador av blyångor och dito damm.

Nåväl, vid den tiden 1957 orkade undertecknad enkelt bära en 50-soffa Fagott dåtida storsäljande folköl uppför källartrappan för omedelbar leverans till byns ölgubbe. Vars illaluktande läderväska jag beskrivit på annan plats här Då var 1950. Handlarns kommentar löd som vanligt: "Ville Ljung tvätta ur väskan ibland? Den förpestar min affär". Denne storkonsument hette Ville Ljung, salig i åminnelse. Och dagens flin spred sig i butiken.

Idag orkar jag knappast lyfta en 50-soffa. Den är visserligen avskaffad sedan länge. Det ser ut som om pensionspengarna ska gå samma väg. Gud bevare Göran Hägglund och hans Krisdemokrater. :-
Inlägg #3: Postat: 2011-09-06 12:03:00
Leif E Ström
Bara för meningen får du AB. Du skulle fått stort A, om inte en annan hittade en liknade tråd hos en viss specerihandlare. Sommarjobb
som bud och uppplockare var avtalat, oavtalat var kontinuerlig bastning för i stort sett allt, samt avdrag på lön om paketcykeln tappade varorna i gatan. Det handlade mycket om vikt och styrka på den tiden och egna viljan satt på en gren i skogen enligt andra.
Det roligaste och mest lönsamma jobb som jag underställt mig, var som tidningsförsäljare på SJ-tågen i Pressbyråns regi. Väskan och växelpengarna vägde 30 kilo, den unga försäljaren något mer.
Konsten att sälja herrtidningarna diskret, var något som dagens beteendeforskare aldrig fått uppleva. I dessa publikationer klädde man inte ut sig till Gustav Wasa eller Selma Lagerlöf, nä, man klädde av sig och visade sig som gud skapade kvinnan. Utan att först ha besökt klinik.
Laddar...