Valt inlägg:
Hoho, Leif, när du talar om ölsoffa minns jag min lysande karriär som lanthandelsbiträde. Den inföll i 13- och 14-årsåldern, året före byttpinneperioden byttpinnetypograflärling i den stora dagstidningen vid vars trygga bröst då ett otal typografers yrkesliv voro fästade vad ger du för den meningen?. Alla vi kastvargar, blykokare och klaviaturkn-are med mer eller mindre svåra hjärnskador av blyångor och dito damm.
Nåväl, vid den tiden 1957 orkade undertecknad enkelt bära en 50-soffa Fagott dåtida storsäljande folköl uppför källartrappan för omedelbar leverans till byns ölgubbe. Vars illaluktande läderväska jag beskrivit på annan plats här Då var 1950. Handlarns kommentar löd som vanligt: "Ville Ljung tvätta ur väskan ibland? Den förpestar min affär". Denne storkonsument hette Ville Ljung, salig i åminnelse. Och dagens flin spred sig i butiken.
Idag orkar jag knappast lyfta en 50-soffa. Den är visserligen avskaffad sedan länge. Det ser ut som om pensionspengarna ska gå samma väg. Gud bevare Göran Hägglund och hans Krisdemokrater. :-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?