|
Inlägg #81: Postat: 2011-08-25 15:49:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Leif inlägg 71. Helt befängt att juterna Jylländare skulle härstamma från svearna.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2011-08-25 17:34:00
|
|
Lasse i Gatan |
#75/och #79/Du Rembrandt, I vilket sammanhang har jag skrivit ordet ras? Upp till bevis!! Se på följande länk hur Tage Erlander beskrev Sveriges befolkning vid den tidpunkten, inte så länge sedan kan man tycka.
Länk: tankesmedjanfeminix.blogspot.com
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2011-08-25 19:02:00
|
|
Leif E Ström |
#81 Hej Thomas, jag får liksom du förlita mig på gamla och nya historiska fakta som numera finns spritt på "nätet". Till att börja med kan du gå till Danmarks egen sida på "Wiki" Länk: sv.wikipedia.org Därefter kan du ta del av hur det germanska språket spred sig från norra Skandinavien ner till bl.a. Jylland. Länk: en.wikipedia.org
Danmark benämns för första gången på Jellingestenen omkring år 955.
Därefter fick släktingen till antingen svearna sveoner eller götargutar, Harald Blåtand storhetsvansinne och erövrade delar av Skåne. Förmodligen kommer inte detta övertyga dig. Men du kan åtminstone fundera över vilka som bodde i Skåne dessförinnan. Thomas det skulle
vara intressant om du kortfattat beskriver vilken härkomst danskarna har. Jag och många med mig har tydligen ingen aning. En dag utan lärdom, är en dag bland allt för många.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2011-08-26 00:05:00
|
|
Lennart Asp |
#82: Tack Lasse, för att du jämför mig med Rembrandt som också tyckte att det behövs många färger för att skapa ett mästerverk! I väntan på att Leif E Ström ska bestämma sig om lämplig färg på sin pensel . Vilken färg har du på din pensel när du vill måla din tavla om invandringen/massinvandringen till Sverige?
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2011-08-26 00:09:00
|
|
Lennart Asp |
#82: Upp till bevis? Jag antog bara att det förlegade rasbegreppet borde passa som handsken till ditt övriga gammaldags resonemang ...
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2011-08-26 00:17:00
|
|
Lennart Asp |
#82: Lasse, det gläder mig om åtminstone vi båda, tvärtemot mina farhågor, är eniga i vårt kraftiga avståndstagande mot all form av rasism. Upp till kamp mot rasismen! Det finns bara en mänsklig ras - den mänskliga rasen! Vad Leif E Ström tycker får vi tydligen vänta på. Ändå tycker jag nog att du i praktiken har en tendens att dela in människor i "Vi" och "Ni", precis som det flummiga mångkulturella begreppet gör. För att undvika fortsatt missförstånd kan vi också enas om att "mångkultur" i praktiken bara förstärker rasismen? Tack för din länk! Sorgligt att se att gamla gemytliga Tage inte hade bättre koll på rasismen. Han var nog bättre på att berätta roliga historier i Hylands hörna! :
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2011-08-26 14:16:00
|
|
Lasse i Gatan |
#79/ Citat:”Men ja, jag har ju fått en unik inblick sedan 1988 från svartskallarnas synvinkel på "majoritetssamhället"./ Hoppsan ! Svartskallarnas du kanske är en lite smygrasist i alla fall Lennart.
#84/Tyvärr Lennart jag har bara en bit av skaftet kvar, avbruten. Samma sak gäller för dagens invandring undantag de med skyddsbehov avbryt experimentet annars går det åt helvete med Sverige, om det inte redan är försent.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2011-08-26 14:39:00
|
|
Mats Persson |
"annars går det åt helvete med Sverige, om det inte redan är försent."
Ja, Lasse, vi får ta Din fahåga på största allvar. Om det kommer hit för många människor som i väntan på fullborad SFI och eget arbete behöver försörjningsstöd kanske det inte räcker till "våra egna". Det är ju detta som hela tiden är SD mantra "vi måste ta hand om våra egna först". Jag förstår nu Din oro om vi inte ser till att ni som är födda i Sverige först garanteras socialbidrag innan ni skall behöva dela dem med människor som är födda i andra länder.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2011-08-26 14:44:00
|
|
Mats Persson |
"inte så länge sedan kan man tycka." Nej, Lasse, fyrtiofem år. Nästan en mansålder. Märklig värld Du lever i och grumliga vatten Du fiskar i.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2011-08-26 16:01:00
|
|
Lasse i Gatan |
PK-Mats har talat.#88/ Citat:” i väntan på fullborad SFI och eget arbete” // Den väntan kan bli lång mycket lång. Du snackar som om ni hade ett eget sedeltryckeri på försäkringskassan och socialen.
#89/ Blir man inte äldre i Skåne än 45 år. Kan det bero på all skottlossning i vissa områden.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2011-08-26 16:39:00
|
|
Mats Persson |
Nej, ingen sedelpress Lasse. Men vi som jobbar på FK eller socialen betalar skatt som bland annat kan komma den tillgodo som hellre sitter på såsen dag och natt, bara avbrutet av lite jakt eller fiske och annat herrskapsliv.
Eftersom vi som betalar inte missunnar er det finns det väl ingen anledning att ni skall missunna andra det bara för att dom eventuellt är lite mer solbrända än er?
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2011-08-26 16:49:00
|
|
Jocke S-43 |
90-91 91 Nej, jag tycker det här också är två som förenklar sitt respektive budskap, från två olika håll.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2011-08-26 17:23:00
|
|
Mats Persson |
Jocke, det beror på att budskapet ÄR enkelt. Om vi har problem med individer får vi på ett vettigt sätt bena upp dem och lösa dem. Däremot är det inte så att man som Lasse & Co kan dra någon slutsats av människors moral eller värde med deras ursprung som grund.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2011-08-26 20:00:00
|
|
Jocke S-43 |
93 Man kan å ena sidan inte låtsas som att det INTE finns nationer, kulturskillnader ja t.o.m. lite revirtänkande. För att inte grannen skall gå in och bara plocka DINA äpplen.
Och å andra sidan, inte kalla folk för snyltare osv, och inte inse att vi lever på samma planet, och vi alla är mer eller mindre snyltare, en del av nödvändighet.
Viss inskränkthet kan jag nog se att ni delar på Mats P. Oavsett någon "hjärtekollare" här eller ej...
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2011-08-26 21:54:00
|
|
Mats Persson |
Fast nu tror jag ändå att Du förenklar lite mer än lovligt, Jocke. Jag har inte förnekat att det finns skillnad på olika kulturer. Om det inte funnes skulle det ju vara vådligt att ens se "kulturerna". Vad jag säger är att man inte kan bedöma en persons moral eller värde i övrigt på grund av kulturell bakgrund. Det är väl inte riktigt samma sak, Jocke?
I anonymt inlägg nummro 82 länkar Lasse till någon kompis blogg som uttrycker sig som nedan. Här menar bloggaren alltså att när man möter en person som inte är född i Sverige möter man sannolikt en våldtäktsman, en rånare och en misshandlare av gamla tanter.
Jocke jag säger det ånyo, detta är rasism i min bok. Sedan får Du gärna "Å ena sidan och å andra sidan" hur mycket Du vill.
"Till dig som tycker att invandringen är bra.
Skulle du vara beredd att betala priset?
Om det var din dotter som blev våldtagen av ett gäng invandrare?
Om din dotter blev kallad svennehora i skolan?
Om din son blev rånad av ett gäng invandrare?
Om din gamla mor blev rånad och nerslagen?"
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2011-08-26 22:22:00
|
|
Lasse i Gatan |
#95/ ….kompis blogg……?????
/Citat:”Här menar bloggaren alltså att när man möter en person som inte är född i Sverige möter man sannolikt en våldtäktsman, en rånare och en misshandlare av gamla tanter.”/ Var hittar du den texten????// Du tog inte med hela texten i din kommentar, jag fyller på med resten./
Citat:”Om du och din familj måste flytta för att nästan alla dina grannar är invandrare?
Om ditt barn är ensam svensk i sin klass?
Om ditt barn började prata blattesvenska och färgade håret svart för att passa in?
Skulle priset bli för högt om detta drabbade dig och din familj?
Är invandringen värd sitt pris så länge det är någon annan som drabbas?”
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2011-08-27 01:30:00
|
|
Lennart Asp |
#94: Helt rätt, Jocke. Det FINNS nationer och kulturskillnader. Läser just nu Peter Englunds "Ofredsår" om Erik Dahlberg och trettioåriga kriget. Peter Englund tar också upp KULTURSKILLNADER mellan olika NATIONER ...
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2011-08-27 01:31:00
|
|
Lennart Asp |
#94: Peter Englund berättar att Johan Baner "var en aning depressivt lagd, och när besvären och omöjligheterna staplades i alltför stora högar kunde han ibland stänga in sig i sitt tält och supa, hårt och länge. Detta var inte alltför ovanligt, speciellt inte bland svenskar, som sågs som ett folk särskilt begivet på rusdrycker; en diplomat från Venedig sade om honom att "han var begiven på dryckenskap, ett säreget kännemärke för hela nationen, vars naturlyte det är" ...
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2011-08-27 01:32:00
|
|
Lennart Asp |
#94: Kommentar från Lasse i Gatan? Hur går det med det patriotiska supandet? Akta bara så att du inte ramlar i Gatan! :
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2011-08-27 01:34:00
|
|
Lennart Asp |
#94: Återigen helt rätt, Jocke. Det FINNS revirtänkande.
En del villaägare låter hellre sina äpplen ruttna än att någon hungrig ska äta dem.
En del nationer stänger sina gränser hellre än att någon utomstående svältande ska komma och snylta .... :
|
| |