Skolbarnen får lösa vårt största problem

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-08-01 10:57:00
Jocke S-43
"Den nationella uppfattningen om landet är helt diametral i jämförelse med den internationella." Menar du vad utlandet tycker, eller?
Ja jag instämmer nog i det mesta här, men jag tycker du ofta går som katten kring het gröt. Lite mer substans, exempel, vad som felas? Och vem har huvudansvaret? Kungen, ärkebiskopen, Reinfeldt eller Schyman med hjälp av SVT och DN?
"Härska genom att söndra", invandrare mot svenskar, män mot kvinnor, barn mot vuxna och föräldrar.
Man kan också notera likgiltigheten och tystnaden hos folket, ja själva behovet av att lägga locket på: "Tyst! Nej nej, inte prata om detta! Fy!" Med undantag möjligen numera lite för den första frågan!
Leif E Ström, du nämner skolbarnen. Gör mig en tjänst, läs artikeln på newsmill. Kommer i nästa länk, annars försvinner det här, förstår ej varför!
Inlägg #2: Postat: 2011-08-01 11:05:00
Jocke S-43
Maria Settergren heter hon!, lärare sedan 30 år: "I dagens skola skall pojkar helst vara flickor!" En verkligt bra och intsiksfull artikel i newsmill, fylld med empati och förståelse både inför kvinnliga lärare och för våra ofta hunsade och missförstådda pojkar.
Så hur skall vi få skolbarnen att lösa problemen, med detta läge, och när det intellektuella samtalet faktiskt har tystnats hos de vuxna i landet?
Länk: newsmill.se
Inlägg #3: Postat: 2011-08-01 11:17:00
Jocke S-43
Skärpning: Marianane Settergren heter hon visst. Så klokt skrivet, det bästa jag läst i ämnet faktiskt! Så annorlunda mot det senaste ytliga PK-tjafset från Björklund och Sabuni tyvärr, hade hoppats mer på henne!. Länken igen.
Inlägg #4: Postat: 2011-08-01 11:30:00
Jocke S-43
F-n också, fel igen. Hon heter Maria, inget annat. Har börjat inse jag nog har en släng av dyslexi. Dessutom, en irriterande långsam mobil uppkoppling. Plus en minidator som måste ladddas i bilen i ett.
Men en annan sak är, varje gång man byter sida så skall det "väntas på facebook" och f-n och hans mormor! Hopplöst!
Inlägg #5: Postat: 2011-08-01 15:48:00
Leif E Ström
#2, Jocke, jag har redan läst artikeln, då du hänvisat uppmaningen i tidigare kommentar. Jag har även kommit med förslag ang. skolproblematiken, som dock inte har någon direkt anknytning till ovanstående artikel. Du har helt rätt det saknas substans, men det saknas även en ansvarig ordningsman att "damma" på i riksdagshuset.
Förresten har han som är vikarie kommit hem från Turkiet? //Du skall här få en påminnelse om en adekvat process som ger sittande regeringsmakter dess rätta ansikte. I början av 2000-talet, lät LO och socialdemokraterna dess främsta analytiker Jan Edling göra en utredning som skulle stärka begreppet "Alla behövs". Sanningen var då minst lika obehaglig som dagens aktuella, så den skulle inte offentliggöras. Ett av motiven var att den var så pass känslig att motståndare skulle kunna få ett övertag. Motståndare? En rakryggad Jan Edling sa upp sig från sanningens högborg på Norra Bantorget, efter 18 års taskspeleri. För alla er som vill veta hur utfallet för de senaste femton årens politiska processer ser ut så har ni vitboken här: Länk: timbro.se För er som bara tycker och tror är det bortkastad tid.
Inlägg #6: Postat: 2011-08-01 15:54:00
Leif E Ström
#5, Fel i slutklämmen. Skall vara..."För er som bara vill tycka och tro är det bortkastad tid".
Inlägg #7: Postat: 2011-08-01 17:23:00
Jocke S-43
5 Tyvärr, min lilla dator får panik bara det kommer en sån där PDF i närheten. Men jag gjorde en överblick, omfattande, utanför min kompetens antagligen. Läste dock: "Man kan inte odla vin i Lappland, och inte bedriva rennäring i Berlin." ?
Som sagt, det räcker med den anarki vi har. Hela världen verkar bara alltmer förvirrad för var dag.
Inlägg #8: Postat: 2011-08-01 17:32:00
Jocke S-43
5 forts Här en annan ny artikel på newsmill som min dator inte får fram själva texten till, av någon anledning. Men rubriken räcker en bit..: "Ett samhälle med högutbildade kvinnor och lågutbildade män är inte jämställt". Nästan dubbelt så många kvinnor som män studerande i högskolan, just nu, 62! Vad säger Björklund och Leijonborg, finns den senare kvar förresten?
Inlägg #9: Postat: 2011-08-01 18:42:00
smirna
"...finns dem senare kvar förresten?"

Ja, SÅ om dig och kring dig är du!!! ;-
Inlägg #10: Postat: 2011-08-01 20:01:00
Jocke S-43
9 smirna, anonym: "...finns dem senare kvar förresten?" Ja, SÅ om dig och kring dig är du!!! ;-"

Hallå Björklund, här är en till som inte kan svenska! "Finns dem..." skulle jag aldrig skriva iaf! Men du är kanske en "hen"? Kämpa på bara!
Leijonborg "finns inte kvar". Varför tänker jag kort kommentera, i en senare artikel i ett angränsande ämne.
Inlägg #11: Postat: 2011-08-01 21:23:00
Jocke S-43
Skall du inte utveckla din artikel Ström? Innan anonyma "anarkister" m.fl. kommer in och dikterar hur det skall vara?
Inlägg #12: Postat: 2011-08-02 02:35:00
Aguirre
Parlamentariska processer brukar leda baklänges ju längre fram de går...Edlings timbro-bok baserar sig på det grundläggande felslutet att vi skall ha mera tillväxt som ger mer jobb. Dagens jobb tenderar att eliminera jobb i sig själv..då nyproducerad teknik appliceras..och vi får mindre jobb och mer producerat..men färre får lön och kan köpa allt som produceras och vi blir exportberoende som det heter på missbruksspråk. Frågan är hur skall vi stoppa tillväxten och stabilisera mängden jobb, dela på arbetstiden och ändå fördela inkomsten så att vi kan få det vi behöver ? Varor fyller grundläggande behov...det gör inte 40 timmars arbetsvecka och en massa icke-jobb i statsapparaten plus en gäng i utanförskap. Vi vill alltså inte ha mer tillväxt...vi vill ha varorna,fritiden och det goa i livet...det bör vara målet för politisk tanke
Inlägg #13: Postat: 2011-08-02 10:26:00
Leif E Ström
Aguirre, mycket Vi. Betänk att relationsproblematiken har aldrig varit så aktuell som nu. Bryter man ner den till parförhållandet så framstår toalettstolar och tandkrämen som oöverstigliga problem för många par. Därför kan för många arbetsuppgifterna vara både en andninsventil och skapande obs kan. Det bråkas väl aldrig så mycket som på semestrar. Nu finns det ju ingen statistik på hur våra 7 360.000förtidspensionerade mår, men det finns säkert många som du, vilka tror att detta sätt att minska arbetslösheten också gör dem friskare. Forts.
Inlägg #14: Postat: 2011-08-02 10:30:00
Leif E Ström
Jag tror däremot på ett fristående näringsliv med lokala bankägarstrukturer, lokala offentliga institutioner, i ett samhälle som kan hämta inspiriation från småskaliga akademiska fakultet som anpassar utbildningen för varje kommun efter dess befolkning och naturatillgångar. Motsatsen finns. Har gjort lite research på Tällberg Forum och dess symbios med Dala Region. Ett skräckexempel på hur kommunerna går i stå och konsulterna blir miljonärer på visioner med statens medel. Det räcker med att ha gått i mellanstadiet för att kunna räkna ut att målet är inte regionpolitiska vinningar utan en globalisering med en allenarådande världspolis. Har försökt fått en uppföljning producerad i Svt.debatt, men artikeln har kommit bort på Svt? Jocke och Aguirre detta måste ni lyssna till. Ingen har någonsin skitit i ett så stort blått skåp på radion. Länk: sverigesradio.se http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid2818&artikel2413777 Mitt förslag ger åtminstone miljövinster lokalt.
Inlägg #15: Postat: 2011-08-02 11:55:00
Jocke S-43
14 LE Ström, snälla, blanda inte in mig med någon annan. Särskilt inte med en annan! Jag står och faller om nödvändigt för mig själv.
Men det här med toalettstolar och tandkräm är ju intressant. Lyckas man inte implementera sin perfekta ickeideologi därhemma i den egna genusmiljön Ho, ho! Eller ickediton kanske? Hö, hö!, vilket tydligen inte är fallet i detta fall. Så bör man definitivt avstå från att i stället försöka pracka den på andra, som någon slags revansch eller kompensation!
Inlägg #16: Postat: 2011-08-02 11:56:00
Leif E Ström
12# Aguirre jag backar till felslut. Du övergår till en viss ideologi som inte stämmer med Edlings siffror. Watson, det är inte det som är det elementära. Det jag försöker påvisa är att partierna skyggar för tydliggöra resultaten av egen politik. Egen politik ja, nu har Juholt och Reindfeldt kommit fram till att mysfaktorn i det parlamentiska arbetet är det viktigaste. Då de folkvalda uttalat anser att man inte behöver ta hänsyn resultaten av egna processer, ja först då kan vi diskutera din anarki. Men jag är en så länge uthållig: det kan inte bli värre än som det är nu. Det kan det visst det, sa optimisten.
Inlägg #17: Postat: 2011-08-02 11:59:00
Leif E Ström
Jocke, ni har väl var sina lurar?
Inlägg #18: Postat: 2011-08-02 12:24:00
Leif E Ström
Sossarna är inte ensamma om skuggboxning. Miljöpartiets klimat- miljö- och hälsoeffekter borde vara betydligt mer påvisbara och deras dynamiska ekonomiska vinster borde kunna redovisas utan en massa "om". Varför är det nu så. Givetvis för att än så länge kan partiet inte heller släppa loss någon "Edling" till att fristående lämna studier och forskningsresultat. Vem på kansliet vill få sparken? Tillsvidare har jag rätt, men den dagen då MP:s siffror är i paritet med visionerna, då får vi ett nytt största parti i Sverige, som bara är lite ljusgrönare.
Inlägg #19: Postat: 2011-08-02 12:35:00
Jocke S-43
17 Nej, jag har varken lurar eller skygglappar, inte heller munkavle. Och inte behöver jag megafon heller! En bättre internet-uppkopppling skulle däremot sitta fint.
18 Så du tror på att med ett öppnare MP, så kan det bli något? Tills vidare är samtliga partier på deken, men det som kastar genustrollet över bord bör kunna klara sig 2014. Det är min vision.
Inlägg #20: Postat: 2011-08-02 13:19:00
Leif E Ström
#17 Jocke, vad anser du om min tidigare uppmaning att Skolverket skall sätta grabbarna för sig, fr.o.m mellanstadiet fram till gymnasiet. Om dessutom tjerna vill gå ändå längre så att högskolestuderandet också innefattar kvinnliga lärare till kvinnliga elever så fine with me. Varför skall vi vara så egoistiska att vi vill
försämra deras resultat? Hur många feminister har man hört som klagar över att de aldrig fick bollen vid den gemensamma "gympan". De enda som kan förlora på könsfördelningen är testosterona analfabeter, och de barn som inte vet vilken grupp de vill tillhöra. Plus de grabbar som heller inte fick bollen, men inte gnällde. Om så blev kan de ju inte ens sno bollen från någon tjej.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...