Inlägg #1: Postat: 2011-07-24 11:18:00
|
Jocke S-43 |
Lite otydligt vart artikeln vill komma, det allvarliga ämnet till trots. Är det mer fråga att författarinnan vill passa på att vädra sitt eget missnöje med "konstiga åsikter"?
Sedan kanske det finns onormalt hat mot diverse håll på nätet, om man forskar lite. Även mot kvinnor. Men det offentliga manshatet som ventileras över allt i våra medier slipper iaf kvinnor i huvudak undan!
Att det finns män, i huvudsak män, ensamma, utstötta eller frustrerade och med sjuka ideer stämmer förstås. Man kanske borde fråga sig om anledningen till detta?
Om hur mycket som är medfött, med skillnad i hjärnan hos respektive kön, eller hur mycket som är könsroll eller "socialt konstruerat"? För här finns en aspekt som ingen hittills verkat seriöst vilja ta i efter liknande svåra brott. När/om den frågan kommer upp, så får vi hoppas det sker från en plattform av "icke konstiga åsikter" om kön, genus eller annat.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-07-24 13:06:00
|
sunnyb |
Du har så rätt.B.i Norge tycker liksdant som väldigt många andra.Men de flesta går ju inte så här långt."Spridningseffekten" kan man nog inte helt bortse ifrån?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-07-24 13:20:00
|
Aguirre |
Det går utmärkt att kalla Hitler en ensam galning också....men vilka finansierade honom ?...där brukar pudelns kärna ligga...Brevik var utan tvivel en galning...men vilka backade upp honom ? Sätt Brevik på nervhemmet och lås in de som knuffade fram honom...politiskt,psykologiskt och ekonomiskt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-07-24 13:43:00
|
Dag Nilsson |
Mycket bra artikel, Anna Drangel! Av någon anledning verkar massmedia undvika att nämna Breiviks medlemskap i Frimurarna. Tempelriddarna nämns, men jag har en aning om att dessa organisationer har beröringspunkter.
Jag tror som artikelförfattaren att Breivik har många meningsfränder. Även ett antal här på Sourze. Ändamålet helgar medlet. Så resonerar även sionister. Jämför t.ex. sprängningen av Kung Davids Hotel och mordet på Folke Bernadotte. Och - 9/11!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-07-24 13:56:00
|
Jocke S-43 |
4 "Även ett antal här på sourze." Visst har det spridits en och annan apart åsikt, som att Norge delvis hade sig själv att skylla.
Men nu spekulerar du definitivt för långt. Inte bra för någon, inte för dig själv heller.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-07-24 14:06:00
|
Dag Nilsson |
#5 - Så här Jocke skriver Anna Drangel i sin artikel:
"Dessa män ... har tusentals likasinnade på nätet som bloggar, twittrar och nätverkar. Dessa kallar sig inte kristna i första hand, utan liberalkonservativa, där ideologin kan definieras som en vurm för personlig frihet, människans egna ansvar, motståndet mot ett för stort inflytande av staten..."
Om man har varit med på Sourze ett tag och undgått att se likheterna med vad som flitigt förekommer här, då har man problem med varseblivningen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-07-24 14:54:00
|
johan |
"Dessa kallar sig inte kristna i första hand, utan liberalkonservativa, där ideologin kan definieras som en vurm för personlig frihet, människans egna ansvar, motståndet mot ett för stort inflytande av staten både när det gäller den egna ekonomin...
Att dra likhetstecken mellan dessa och en hatisk massmördare är absurt..
Och att vad är det som säger att man är hatisk för man bär dessa åsikter?
Jag är emot allt vad våld heter och därför ifrågasätter jag vårt "demokratiska" samhälle.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-07-24 14:59:00
|
johan |
"Anders Behring Breivik beskrivs som nationalist"
En nationalist har knappast motstånd mot ett för stort inflyttande för staten...?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-07-24 15:24:00
|
johan |
Jag är själv fritänkande anarkist, jag tycker alltså inte staten behöver ha all den makt inklusive det utbredda våldsmonopol som den har idag.
Jag vill inte ha ett samhälle med en kamera över huvudet varje meter jag tar.
Men du drar likhetstecken mellan mig och en galen massmördare? Hur tänker du då?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-07-24 15:39:00
|
Leif-Arne Undvall |
#9 B. gillde inte heller sttens våldsmonopol, hn tog sig rätten tt släck över 90 människoliv för tt hn inte gillde smhället. Steget från tt kst gtsten är iofs långt, det mn delr är tt mn tilldelr sig själv rätten tt sätt sig över det demokrtisk smhälle vi hr idg. tngentbordskns.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-07-24 15:41:00
|
Dippen |
Ännu en som blev övergiven sin far, män är djur.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-07-24 15:46:00
|
Leif-Arne Undvall |
Trist med typer som dig som utnyttr en stor trgedi till tt försök vr vitsig med trubbig ironi
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-07-24 16:22:00
|
johan |
#10 Kasta gatsten? Jag skrev precis att jag är emot allt vad våld heter.
Så fort man inte rättar in sig i ledet eller är kritisk mot ett styre så är man automatiskt en galen massmördare?
Alla som heter Anders är också massmördare?
Vad demokrati gäller så har vi idag ett rött lag och ett blått lag med obegränsad propagandabudget vid vare val..Demokrati??
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-07-24 16:27:00
|
Leif-Arne Undvall |
#13 Ok jag ber om ursäkt för mina förhastade slutsatser. Tja visst har vår demokrati brister, men vill man förbättra dem så är trots allt det enda hållbara att göra det inom det system vi har.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-07-24 16:37:00
|
johan |
#13 Jag har inte påstått nåt annat och jag håller med dig, allt annat skulle innefatta våld.
Jag kan inte tvinga någon att acceptera anarki utan härskare.
Information och samtal är enda vägen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2011-07-24 16:59:00
|
johan |
rättelse
anarkism utan härskare
|
|
Inlägg #17: Postat: 2011-07-24 17:37:00
|
Dag Nilsson |
#10 - Ett demokratiskt samhälle FÖRUTSÄTTER fristående, i alla riktningar kritiskt granskande massmedia. Så är INTE fallet.
Slutsats - vi lever inte i ett demokratiskt samhälle. Vi lever inte heller i en diktatur. Vi lever i det som är än värre - vi lever i en illusion av demokrati som i den dolda praktiken är de rikas diktatur.
Om det inte vore för den flitigt odlade illusoriska lögnen att vi lever i en demokrati så skulle flera människor ha genomskådat plutokratins makt över snart sagt allting. Kanske skulle flera då bjuda motstånd mor den totala förslavning som breder ut sig i Världen.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2011-07-24 17:42:00
|
Jan Olsson |
Det svåraste med detta är att förövaren kan man inte förutse! - Du kan ha mött och möter en sådan person,utan att du märker det! - Försvaret vi har,är att ständigt uppmärksamma skriverier på nätsajter,som på ett eller annat sätt utmärker sig,samt punktmarkera författarna! - Ett stort och omfattande arbete,som vi kanske inte har resurser till? -Kanske är det så,att vi måste räkna med ett visst svinn,och därigenom låta det fria ordet fortleva! - Krasst,men kanske det enda vi kan göra! - Eller ett liv tillsammans med sådana organisationer som KGB på sin tid! - Ett svårt val,kan tyckas,men,som sagt,var så god och välj! - Detta gäller alla extremer från vänster till höger!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2011-07-24 18:17:00
|
Aguirre |
johan...trevligt med en anarkist på Sourze......skendemokratin behöver alla kritiker den kan få.JanO....du som kan tänka...vem skall bli "svinn" ?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2011-07-24 18:18:00
|
Jocke S-43 |
6 Dag N. Vad Drangel skriver är en sak, verkligheten kan vara en helt annan. Att skriva att Breivik har meningsfränder här på sourze blir lite förrädiskt tycker jag. Och var inte det lite meningen, allvarligt talat? Men annars kan jag instämma i nr 17.
|
|