Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet

Den här tråden diskuterar artikeln Studie slår hål på myten om invandrare och brottslighet.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-07-18 12:38:00
Jan Olsson
Rosengård i Malmö är uppenbarligen det tryggaste stället för Polis & Brandkårspersonal,om dom flyttar dit,vill säga! - Vem försöker artikelförfattaren manipulera att tro det? - Amerikansk undersökning,vafalls,vi vet ju att Amerika ligger tjugo år före oss! - I nästan allt! - Fan tro,t sa Relling! - Mvh.
Inlägg #2: Postat: 2011-07-18 13:09:00
Leif-Arne Undvall
Tja Det finns väl fler områden i Sverige där invandrade bor, i varierande grad av koncentration. Ursvik bebos, av någon outgrundlig anledning, av en större koncentration nordmän. Vad jag känner till är området i ringa omfattning brottsbelastat. Någon kanske invänder att Rosengår inte är jämförbart med Ursvik, vilket är sant, båda områdena kan sägas vara ytterligheter. Således kan vaken Ursvik eller Rosengård vara represenntativt för "områden där det bor invandrare". Närmre sanningen kommer man nog om man söker skillnaderna i att det ena området är ett ganska välbärgat medelklassområde medan det andra är dess motsats.
Inlägg #3: Postat: 2011-07-18 14:26:00
Tomasz Striner
Artikelförfatteren och allt han stödjer sig på verkar ha förbisett att USA har 10 ggr så många människor i fängelse som Sverige, och det är under de senaste 20 åren som fängelsepopulationen ökat ordentligt. Följande är från min examensuppsats år 2000 på juristlinjen och det måste tillfogas att fängelspopulationen har ökat mycket sedan dess:

Under 1990-talet tycks det emellertid som om en förändring i våldsnivån har inträffat. Våldsbrotten nådde sin högsta nivå 1993 och har sedan dess sjunkit konstant. Idag ligger de på den lägsta nivån sedan 1973 och det är främst det gäng- och narkotikarelaterade våldet som minskat. Under 1998 låg det polisanmälda våldet i USA på ”endast” dubbelt så höga tal som i Sverige.
Dessa statistiska siffror omfattar inte det dödliga våldet, men uppgifter från den amerikanska federala polisen, FBI, pekar på att även morden gått ner med 8 procent under 1997. Antalet mord utförda med skjutvapen i USA ligger trots denna nedgång fortfarande långt över det som finns i andra industrinationer i västvärlden.

SDS 981229: uppgifterna är hämtade från AP.

Hur detta trendbrott i utvecklingen för våldsbrottsligheten gått till kan kanske skönjas i det faktum att mellan 1991 och 1998, då antalet våldsbrott sjönk med 20 procent, ökade antalet intagna i fängelse med 50 procent.
Denna kraftiga ökning av antalet människor i de amerikanska fängelserna märks också i statistiken, som vid jämförelser med andra länders statistik över fångpopulationen kan få en att känna sig lätt vimmelkantig. I USA fanns under 1998 270 miljoner invånare och av dessa satt 1,8 miljoner i fängelse.

Antalet fångar i USA har under år 2000 passerat otroliga 2 miljoner. Hälften av de som sitter i fängelse är färgade. Danmarks TV 2, text-TV, 000810.

För att få en jämförelse med svenska förhållanden måste man titta på hur många människor som sitter i fängelse per 100 000 invånare i Sverige. Vid en sådan betraktelse kommer man fram till att i Sverige fanns det under 1998 60 fångar per 100 000 invånare, i USA var siffran 645.

...//... "Antalet fångar i dagens USA har bara konkurrens med det antal fångar som i dag finns i det före detta Sovjetunionen: Således har Ryssland 685, Vitryssland 505, Lettland 410 och Estland 320 fångar per 100 000 invånare. Här är det värt att notera att USA har en större befolkning än Ryssland, som idag har ca. 150 miljoner inv. Detta innebär att USA totalt sett har många fler fångar.
Kriminalvårdens officiella statistik, 1998, ISSN 1400-2167, s. 108.

Den stora andelen amerikaner som sitter i fängelse är anmärkningsvärt i sig själv. Då man ställer dessa uppgifter mot den omfattning som de straffrättsliga ingripandena har i USA blir situationen än mer svårförståelig. Under 1998 hade 5,6 miljoner amerikaner varit utsatta för straff i form av villkorlig dom eller avtjänat delar av sina fängelsestraff och blivit villkorligt frigivna.
Statistiken för 1998 visar också att en av trettio amerikaner varit föremål för någon sorts bestraffning antingen i eller utanför fängelset. .../...

De hårda tagen har minskat brottsligheten i USA, dock har det kostat på såväl ekonomiskt som socialt.
Inlägg #4: Postat: 2011-07-18 15:08:00
Tomasz Striner
PS. Det bör tillfogas att förhållandena i USA skiljer sig så mycket att det INTE som artikelförfattaren gjort går att dra några pareleller till Sverige. Speciellt inte vad gäller jämförelsen mellan svarta i USA och invandrare i Sverige. Se nedan från min uppsats:

För de svarta amerikanarna är effekten av den hårda kriminalpolitiken än mer extrem. Enligt statistiken visar det sig att en svart man av tre är dömd för brott och avtjänar straff i eller utanför fängelserna i dagens USA. Tar man härvid hänsyn till att de flesta gripandena för brott sker i storstäderna, och att det då är främst svarta män som grips, finner man att varannan av de svarta unga männen i USA:s storstäder som är i åldern 18-35 år har straffats för ett brott. Hela 65 procent av alla fångar i USA består av minoritetsgrupper, trots att de bara utgör 35 procent av befolkningen.
Samtidigt som majoriteten av de som straffas är svarta kan man se en underrepresentation av denna samhällsgrupp inom rättsväsendet. Dagens amerikanska rättsapparat utgörs nästan helt av vita. Av de 1 838 tjänstemän och åklagare som hade makt att yrka på dödsstraff i en domstol var till exempel hela 1794 personer nästan 98 procent vita.

De svartas överrepresentation i fängelserna har inneburit att stora delar av denna samhällsgrupp är berövad en kontakt med det normala amerikanska samhället. Bland annat håller de svarta männen idag på att mista sin rösträtt eftersom man på många håll i USA inte får rösta om man sitter i fängelse, har suttit i fängelse eller blivit villkorligt frigiven. De lagar som reglerar detta förbud mot rösträtten har lett till att det idag finns 4 miljoner amerikaner som inte får rösta. Av dessa är 1,8 miljoner svarta, vilket innebär att nästan en femtedel av USA:s svarta manliga befolkning idag saknar rösträtt.
Inlägg #5: Postat: 2011-07-18 15:29:00
Jan Olsson
Räknas inte svarta kvinnliga medborgare i USA? -Hur är förhållandet mellan kvinnor i Sverige och USA,vad anbelangar brottstatistiken? - Känner Herr Striner till det också?
Inlägg #6: Postat: 2011-07-18 15:34:00
Yngve K
En anledning till den låga brottsligheten i USA är kanske att så många sitter i fängelse. Läs mina artiklar Kapitalismen och fängelser del 1 och 2 Sourze Yngve Karlsson sidan 13
Inlägg #7: Postat: 2011-07-18 15:39:00
TOMASZ STRINER
Svar till: nlägg #5

Både i USA och i Sverige är kvinnor "underrepresenterade" jfrt med männen i brottsstatistiken. Det enklaste är att slå på Google för att se skillnaderna. Mina uppgifter är över tio år gamla.

Svar till: inlägg #6: Bra att du påpekar detta. Därmed är vi två i denna tråd som har samma uppfattning.
Inlägg #8: Postat: 2011-07-18 16:14:00
Leif E Ström
Martin Ekdahl, en storywriter, skandalskrivare. Ja räcker det, man kan undra. Om nu Martin tror på pennas makt, måste den doppas djupare ner i bläckhornet där substansen finns. Varför i ..., tror författaren att denna studie från andra sidan Atlanten, går att applicera på vår socialpolitik och dess kriminella effekter. Påföljden som bromsande faktor för brottslighet gör nästan jämförelsen i sig till en ”osannolik story”.

Vi har i det här landet att välja på en kunskapsbaserad vetenskaplig analysmetod för att undersöka hur svensk och utländsk bakgrund, tillsammans med andra sociala faktorer bidrar till att förklara registrerad misstänkt brottslighet. Alternativt svenskt: det är kanske bäst om vi inte rotar i det. Forts.
Inlägg #9: Postat: 2011-07-18 16:16:00
Leif E Ström
BRÅ kom med en rapport 2005 som förvillade även egna statistiskter. Denna har lyckligtvis fått en uppföljare för att ge en korrektare bild av verkligheten. Den verkligheten vill inte alla befinna sig i. Aftonbladet vill absolut inte, de anser att den inte finns. Helt i linje med annan propaganda, då jag nu talar om Sveriges största tidning som anser att fakta gör större skada än nytta. Trots AB:s förnekande så finns denna rapport skriven av docent Peter L Martens och enhetschef Stina Holmberg. Det paradoxala är att den kontroversiella professorn Jerzy Sarnecki och Sten Höglund står för den vetenskapliga granskningen. Martin läs den, jag förväntar mig en artikel skriven med minst halvfet Helvetica nästa gång.
Inlägg #10: Postat: 2011-07-18 16:21:00
Leif E Ström
#5,7, Då det gäller nämnda brottsutredning från BRÅ 2005, så är det en markant skillnad mellan brotsligheten för inhemska kvinnor och de med utländsk härkomst. Differansen ligger i storleksordningen 2,5-10.
Inlägg #11: Postat: 2011-07-18 16:32:00
Jocke S-43
Brottsligheten bland kvinnor ökar. Vore bättre om den minskade bland män. 1/3 av anmält ungdomsvåld i Kopparbergs län Dalarna står tjejer för SVT. Det anses också finnas ett stort mörkertal, t.ex. om kvinnnliga sexbrottslingar och felanmälningar om våldtäkt i princip brottsligt.
Dessutom så är sexhandel lagligt, medan sexköp är olagligt. Om det rör sig om "rätt kön" alltså.
Och någon "mansfridslag" existerar inte i Sverige. Bara manligt våld räknas i princip. Stort mörkertal där, vilket utländska seriösa forskare vet.
Inlägg #12: Postat: 2011-07-18 19:15:00
Mats Persson
Jag läste för en tid sedan en bok som återger nästan exakt samma uppgifter och kommer till samma slutsats som Tomaz i sin uppsats. En jämförelse författaren gjorde tyckte jag var intressant, nämligen förhållandet mellan USA och Canada. Canada har mildare straff och lägre brottslighet och liknar på det viset mer norra europa än USA. Har Du vägarna förbi biblioteket eller en boklåda och är intresserad rekommenderar jag den varmt.

Lagom mycket kriminalitet

Författare: Christie, Nils
Översättare: Hasselström, Maria
ISBN: 912710897X
EAN: 9789127108974
Förlag: Natur & Kultur
Bandtyp: Häftad
Mediatyp: Bok
Utgivningsår: 2005
Inlägg #13: Postat: 2011-07-18 22:20:00
Tomasz Striner
Svar till nlägg #12:

Christie har i årtionden förespråkat att samhället straffar sina brottslingar för hårt. Han är sedan länge tillhörande den mjuka linjen straffrättsjurister, vilket i princip gäller alla akademiskt baserade jurister i Norden. Något som kan ha att göra med att de sitter bakom ett skrivbord och inte kommer i kontakt med brottslighet på samma sätt som andra i rättskedjan.

Jag håller med Christie i mycket. Dock vill jag påpeka att Sverige, trots att man under de senaste åren börjat höja straffsatserna, är väldigt återhållsamma vad gäller att straff brottslighet. Själv tycker jag att grov brottslighet borde ha hårdare straff i Sverige, speciellt vad gäller våldsbrott, Enligt mig är det viktigt med att samhället markerar genom att sända ut moraliska signaler att viss grov brottslighet ses som oacceptabel och kräver klander. Mitt ställningstagande skiljer sig mycket från det gängse sättet att straffa brottslighet eftersom jag inte fokuserar på straffets negativa konsekvenser utan ställer dem åt sidan för ett högre mål - moralbildning i samhället.
Inlägg #14: Postat: 2011-07-18 23:57:00
Aguirre
Ja..Svartenbrant har inte fått tillräckligt tydliga signaler...han bara rånar på fast han suttit inne 90 av sitt vuxna liv...vi måste vara tydligare med honom. Så Striner har rätt "Enligt mig är det viktigt med att samhället markerar genom att sända ut moraliska signaler att viss grov brottslighet ses som oacceptabel och kräver klander. " vi kanske borde låta Svarten sitta 25 timmar per dygn istället för 24...då kanske han fattar...i USA sänder man tydliga signaler..men toppar ändå brottsstatistiken...lockar nån på bödeln igen eller vad vill ni ?
Inlägg #15: Postat: 2011-07-19 00:09:00
Aguirre
Och i USA anmäler man inte ens de flesta rätt grova brott längre..för det leder ingenstans eller till nån åtgärd..väpnat rån anmäls bara i storstäderna om man kan få nåt från försäkringsbolaget..skottlossning och våldtäkt är inget man springer till polisen om i Detroit...så statistiken kan ni läsa hur ni vill..
Inlägg #16: Postat: 2011-07-19 22:05:00
Aguirre
Varför är det mindre kriminellt att omdistribuera egendom bara för att staten gör det ? Jag tror det mesta av snatteri och tjyvnad är behagliga egeninitiativ...så länge man inte tar av fattigt folk. Visa statistik över hur mycket som stjäls av vanligt arbetande folk på lagligt vis...då kan vi snacka.
Inlägg #17: Postat: 2011-07-20 05:56:00
Tomasz Striner
Svar till inlägg 14-16.

ARgUIrrreEE. Tack för att du återigen visar på ditt och anarkismens rätt ansikte. Kommentarer är överflödiga till din socialdarwinistiska syn på rätt och fel: Förs är störst.
Inlägg #18: Postat: 2011-07-20 12:04:00
Aguirre
Nja Tomasz...det är väl snarare en reflektion över att de rika inte alltid bör behålla allt...oavsett om lagen skyddar dem...jag tror inte Darwin menar att en liten pensionärskärring som snattar en paket blandfärs är något för evolutionsteorin...men i ditt huvud kan ju allt hända.
Inlägg #19: Postat: 2011-07-20 15:26:00
Tomasz Striner
ARGUUIURIEREREREOE.

Frågan är vem som är rik och vem som ska stjäla från dem rika?
Inlägg #20: Postat: 2011-07-21 10:58:00
Mats Persson
anonymt inlägg #14 Jag väntar med spänning på Din utlovade artikel, Aguirre. Men i väntan på den får jag försöka fantisera. I en anarki kan man givetvis inte ha korrupta, pedofila frimurare som dömer folk utan det måste väl bli så att Svarten och Gryningspyromanen får bli var mans niding? Om jag inte är nöjd med deras rånande eller eldande får jag väl själv gå fram och ge dom en pungspark?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...