Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Svar till nlägg #12: Christie har i årtionden förespråkat att samhället straffar sina brottslingar för hårt. Han är sedan länge tillhörande den mjuka linjen straffrättsjurister, vilket i princip gäller alla akademiskt baserade jurister i Norden. Något som kan ha att göra med att de sitter bakom ett skrivbord och inte kommer i kontakt med brottslighet på samma sätt som andra i rättskedjan. Jag håller med Christie i mycket. Dock vill jag påpeka att Sverige, trots att man under de senaste åren börjat höja straffsatserna, är väldigt återhållsamma vad gäller att straff brottslighet. Själv tycker jag att grov brottslighet borde ha hårdare straff i Sverige, speciellt vad gäller våldsbrott, Enligt mig är det viktigt med att samhället markerar genom att sända ut moraliska signaler att viss grov brottslighet ses som oacceptabel och kräver klander. Mitt ställningstagande skiljer sig mycket från det gängse sättet att straffa brottslighet eftersom jag inte fokuserar på straffets negativa konsekvenser utan ställer dem åt sidan för ett högre mål - moralbildning i samhället.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?