Inlägg #81: Postat: 2011-07-14 20:22:00
|
ankersen |
Aguirre!
Du har helt fel.
På 50-talet - då jag själv kom till Sverige fanns inga "galna" italienare, utan arbetsamma bilarbetare på Volvo och Saab men med intressant kök. Ungrarna fanns här från 1956 och smälte väl in i samhället - ordningsamma och välintegrerademen med intressant kök.
70-talets jugoslaver har jag inte så god kännedom om, men chilenarna önskade sig bara tillbaka hemoch jag förstår dem.
Vietnamdesertörerna var hjältar och mycket intressanta personer.
Vad som hände 1992 vet jag inte helt säkert - naturligtvis var det förskräckligt med Srebrenica och många från kriget på Balkan behövde temporärt skydd.
Varför detta utvidgades till PUT permanent uppehållstillstånd och livslång försörjning begriper jag inte Persson?
När detta utvidgades till våra pensionsräddareförlåt, nybyggare från Iran, Irak,Kurdistan, Somalia, Afganistan,mm blev det lite som att ta fan i båten - den måste ros iland.
Där är vi inte ännu.
6 ror och resten ser på...
|
|
Inlägg #82: Postat: 2011-07-14 20:41:00
|
Aguirre |
Jaja....ankersen.....det där beskrivs ju alltid annorlunda i efterhand...så om tjugo år så kommer vi att minnas alla tevliga araber med kul mat som kom hit...och tur är väl det.Ro på du ankersen så löser det sig :-
|
|
Inlägg #83: Postat: 2011-07-14 20:53:00
|
ankersen |
Aguirre.
Tror inte det,om 20 år är jag troligtvis borta men då kommer du att få ta del av parallellsamhällen som kommer att sprida sig Sverige.
Och de "tevliga" araberna kommer nog inte att vara så trevliga längre, med sharialagstiftning inom familjerätt redan på gång i Storbritannien, "no zone-aria" för icke muslimer finns redan, tystade religionskritiker Jyllandsposten och Vilks, minareter i varannan kommun sponsrade av Saudi, Halaslaktat kött på ICA vadå djurskydd?,Burkaklädda kvinnor med egna badtider mm
Have nice day!
|
|
Inlägg #84: Postat: 2011-07-14 20:55:00
|
Jocke S-43 |
Libanesisk mat - mums! Turkisk, helt OK, se upp för sliskiga bakelser bara. Marockansk taquine, smakar bra om det inte är för mycket kous-kous anser jag. Indonesisk riistaffel, kan bli ett hot mot svenskt smörgåsbord, oj, oj! Kebab - aah, hela vägen från öst till väst, men då skall det vara äkta lamm, inte fusknöt som här!
Fast nordiskt bröd slår allt, inklusive exporterat fransk baguette och egyptiska "sandkakor"!
|
|
Inlägg #85: Postat: 2011-07-14 21:00:00
|
ankersen |
Jocke!
För att käka libanesiskt kök behöver vi inte libaneser - lika lite som du bryr dig när du käkar pizza. När såg du en italienare vid ugnen senast?
Ett par tryck vid datorn och du kan få all världen recept.
Du är osedvanligt korkad - det har jag ju påtalat förut.
Varför bevisar du detta hela tiden?
|
|
Inlägg #86: Postat: 2011-07-14 21:05:00
|
Leif E Ström |
#80 Aguirre,#81 Ankersen, jag hoppar in så ni har några gemensamma siffror att ta ställning till. 1960 utgjorde antalet utlandsfödda 2,8 av den svenska befolkningen. Av dessa bidrog 1.8 till välfärden. Av dessa var de flesta skandinaver. 1970 6,7,resp 4,1. Nu kan ni med utgångspunkt från dessa siffror själva bedömma vilka av er som gör/gjort en rättvis bedömning av hur pass stor inverkan på Sveriges expansion under 60- och 70-talet den arbetskraft med utländskt ursprung medverkat till. Lägg märke till att detta var statligt organiserad arbetskraft. Vilka bestod i första hand av italienare, ungrare, västtyskar och tjecker.
Då Sverige fick en lågkonjunktur 1965 och den nordiska arbetskraften vände hem till länder som nu hade fått fart på den egna industrin reagerade LO. Förbundet ville ha stopp på "turistinvandringen" som i första hand bestod av jugoslaver, greker och turkar. Motiveringen var, jag citerar: "för att den s k turistinvandringen ledde till en utlänningsslum i många av de större städerna". Expansionen tog slut på sjuttiotalet och resten är en het potatis även på "såsen". Domaren lämnar ringen.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2011-07-14 21:08:00
|
Leif E Ström |
#86, Tillägg: källa SCB befoklningsstastistik.
|
|
Inlägg #88: Postat: 2011-07-14 21:15:00
|
ankersen |
Leif!
Det är en himmelsvid skillnad på den arbetskraftsinvandring som vi hade på 50 och 60-talet och dagens analfabeter med krigsskador som inte kan sättas i arbete förrän efter i genomsnitt åtta 8! år.
80 av somalierna i Göteborg är bidragsberoende!
Tidigare invandrare inklusive mina föräldrar stod på verkstadsgolvet omedelbart efter att de kommit till Sverige. SFI fanns inte, försörjningsstöd fanns inte, ja säg vad som fanns, utom en sjutusan till vilja att klara sitt nya liv i sitt nya land.
|
|
Inlägg #89: Postat: 2011-07-14 21:23:00
|
Lasse i Gatan |
#84/ Ät och skit Jocke, du gillar lammkött, vem gör inte det, fast nuförtiden får man bara spana in godingarna.
|
|
Inlägg #90: Postat: 2011-07-14 21:53:00
|
Mats Persson |
Ankersen, det tar de flesta infödda svenskar, inklusive undertecknad, cirka tjugo år av bidragsberoende innan vi - kanske - börjar prodocera någon gemensam nyttighet och kanske börjar betala skatt. Åtta år låter fantastiskt.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2011-07-14 22:05:00
|
ankersen |
Mats.
När vi skaffar barn innebär det att föräldrarna tar ett STORT ekonomiskt ansvar för sina barn.
Varje barn kostar föräldrarna drygt 1 miljon, och då är naturligtvis inte de samhälleliga kostnaderna inräknade. De får föräldrarna betala via sina skatter i ca 40 år.
De som kommer hit har inga föräldrar som betalar skatt - alltså en nettokostnad direkt.
Om de sedan inte betalar skatt i 8 år så innebär det att de inte betalar så mycket som de som betalar i 40 år - eller?
Körd?
|
|
Inlägg #92: Postat: 2011-07-14 22:08:00
|
Jocke S-43 |
85 Jaha, där fick man för att man var lite trevlig! Vad grundar du det på, att jag "är korkad"? För att du själv är obildad och föromsfulldumsfull? Har du öht varit utanför Skandinavien? Vad vet du om världen?
Det är definitivt rätt mycket italienare på pizzerier. Libanesisk mat lagas också bäst av libanesier. Kinesisk mat lagas i Sverige av kineser, och så har vi alltflera thailändska kök. Begrips?
Åk du hem till Danmark och ät dina pölser och fläskesteig! Dem kan vi laga själv här, om vi vill.
|
|
Inlägg #93: Postat: 2011-07-14 22:15:00
|
ankersen |
Jocke.
"föromsfulldumsfull"?????
för mycket av varan redan nu?
Jag har dubbla akademiska utbildningar och undervisar sedan 30 år på ett gymnasium i Sh, Hi, Re, och filosofi.
Dessutom en akademisk journalistexamen.
Go f-ck yourself!
|
|
Inlägg #94: Postat: 2011-07-14 22:34:00
|
Leif E Ström |
#Jocke, jag undrar om du inte vill provocera med dina efarenheter.
Har sedan kebabs tillkomst i Sverige dragit i mig åtskilliga. Dessutom utrikes. Känner personligen några av de gatuförsäljare som
tillhandahåller "godbiten" åt oss svultna. Unisont så bedömmer de nötköttet från högreven som överlägset "lammköttet" som oftast har fel ålder. Har jag fel? Mitt enda bidrag till urspårning är den utländska Wienerkorven. Byter inte ut den mot något annat från gatuköken. Då man sätter tänderna i slangen och den salta vätskan sprutar på överläppen, beställer jag tre till.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2011-07-14 22:34:00
|
Jocke S-43 |
10 Jag jag frågade dig ju på vad sätt jag var korkad, enligt dig? Själv tillhör jag en stor skandinavisk släkt, förstår rätt väl både dansk, och norsk mentalitet och språk. Har rest och bott i 10 muslimska länder, uppåt två månader, och rest runt klotet. Kommunicerar på fyra västeuropeiska språk utan problem. Vad vet du om världen?
Jag inser,som jag skrivit, kulturkrockarna i Sverige, genom dålig politik. Men ser att den danska är än värre och försöker ta över här och göra dem sämre! Vi är inte intresserade av den biten. Så åk du hem din danske skidderöv, eller håll käften bland oss svenskar i Sverige.
|
|
Inlägg #96: Postat: 2011-07-14 22:34:00
|
ankersen |
Mats, var är du?
Mållös?
KOm igen, erkänn att du inte kan räkna....
|
|
Inlägg #97: Postat: 2011-07-14 22:42:00
|
Jocke S-43 |
95 Ja jag inser ju att vissa vill ha nöt i kebaben, i Danmark vill de nog har innesvin. Men själv föredrar jag utelamm, alla kategorier. Lammstek provencale, eller a la NZ! Det är också ursprunget vad jag vet, till olika sorters kebab. Dessutom är lamm mer miljövänligtm resurssnålt och giftfritt. Jag hoppas du inser att det finns en miljöaspekt över klotet även när det gäller mat, oavsett vad man med alla rätt kan tycka om t.ex. MP idag!
|
|
Inlägg #98: Postat: 2011-07-14 22:44:00
|
ankersen |
Jocke!
Du må ha rest i ett par månader, men du har intet förstått....
Hur många muslimer har du pratat med?
Och förstått?
Känns lite svårt att emigrera till Danmark nu efter 55 år och alla barn i Sverige.
Jag tycker att jag är ganska välintegrerad - inga arbetskamrater har öppet haft några synpunkter...
Dina benämningar på mig tolkar jag snarast som att du tillhör den grupp som brukar benämnas WT White Trash och om det är så kanske DU borde förflytta dig till de områden i USA där sådana tycks förekomma.
|
|
Inlägg #99: Postat: 2011-07-14 22:53:00
|
Leif E Ström |
#97, försöker fixa till en vers av Lasse O´Månsson som börjar med: "kan jag få en korv med bröd". Det fallerar då jag inte lyckas med blankutfyllnad i "såsens" textbehandling. Försöker återkomma innan korvmojjen stänger för i natt.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2011-07-14 22:59:00
|
Jocke S-43 |
99 Jaså den, lika sjuk som den här debatten. Föredrar då nog "blommig falukorv" eller "jag vill ha stekt svan till middag mormor"!
|
|