|
Inlägg #41: Postat: 2011-07-09 16:35:00
|
|
Lennart Asp |
Sittjande skitande fick jag ditt brev:
Ju mera jag läste, ju mera det drev.
Marken var bar och fants intet löv
Ty tog jag ditt brev och tårckad min röv
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2011-07-09 16:36:00
|
|
Lennart Asp |
…sade en skitträngd poet med stake i, vid namn Harald Stake!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2011-07-09 16:37:00
|
|
Lennart Asp |
Tillåt mig för dem av Eder som har en så stor lucka i Skolans Skola, eller Livets Skola, att ni inte har en ANING vem denna bajspoesins obestridda mästare skulle vara, först ge Eder stackars okunnige en kort bakgrund till själva dikten…
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2011-07-09 16:41:00
|
|
Lennart Asp |
Harald Stake 1598-1677, verkar ha varit en ”krigare med poetisk ådra” trots att hans ”bokliga bildning påstås ha varit så ringa, att han endast med möda kunde teckna sitt namn”. Under danskarnas belägring 1676 av Bohus fästning, där han var befälhavare, skickade den danske befälhavaren till svenskarna ett brev med uppmaning att ge upp. Den 78 - årige befälhavaren var inte svar skyldig utan skrev genast ner sin dikt på gehör, på plats så att säga,han hade ingen ordbok!, men den danske befälhavarens brev fanns ju i stället inom räckhåll som tur var…
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2011-07-09 16:45:00
|
|
Lennart Asp |
Min källa är ”Sällsamheter i Västergötland, del 1, sid 55-59". För Er som börjar bli lite intresserade av att höra mer märkliga detaljer från Harald Stakes vilda liv kan jag ösa ur samma källa och ge lite mer kött på benen, så att också Ni ska få nåden att känna samma kärlek och respekt som jag hyser till den gamle krigarbussen…
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2011-07-09 16:51:00
|
|
Lennart Asp |
Harald Stake föddes på Hönsäter på Kinnekulle 1598. Hans pappa var ståthållare Erik Olofsson Stake. Redan i unga år visade Harald stake nog att kasta bort det onödiga mellannamnet, Olofsson, och det dröjde därför inte länge förrän den unge iniativrike Harald blev antagen som kammarjunkare hos Gustaf Adolf och 1629 avancerade till ryttmästare vid Västgöta kavalleri. Under trettioåriga kriget i ”en träffning vid Burgstall 1631 räddade han Gustav Adolf från att bli tillfångatagen av kejserliga trupper. Med bara ett kompani ryttare lyckades Stake driva ett helt regemente på flykten, berättas det. Stake själv sårades under striden, men fint plåster fick han då den nöjde kungen lovade att göra ryttmästaren ”till en större man”. Olyckligtvis stupade kungen året därpå vid Lützen, innan han hunnit uppfylla löftet.”…
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2011-07-09 16:52:00
|
|
Lennart Asp |
Under kriget satt Harald även ”fången en tid hos kurfursten av Brandenburg. I en skärmytsling hade Stake blivit illa blesserad, han hade träffats av en kula och dessutom fått bägge kindbenen och tungan genomstugna…Kurfursten sägs emellertid ha uppskattat en så tapper krigare och han lät utväxla Stake mot en tysk överste…när Bohuslän genom freden i Roskilde övergick till Sverige förordnades Stake till guvernör över landskapet… Under sin långa krigarbana hade ”Staken” blivit van att lösa tvister med värjan i hand, men som styresman för den nya svenska provinsen kunde han också visa prov på diplomatisk finess. På ett ställe fanns en pastor, vars danska sympatier var så djupt rotade att han fick en hjärtattack när han skulle avlägga trohetseden till svenske kungen. Stake inviterade prästen till fästningen, mötte honom i porten med ölstånka och hjärtligt famntag och genom detta bemötande fick han bohusläningen att se med andra ögon på de nya härskarna.”
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2011-07-09 16:56:00
|
|
Lennart Asp |
...”På äldre dar gifte Stake om sig med friherrinnan Carin Bielke, men något stillsamt liv på landet tycks inte ha legat för den gamle kavalleristen. Han höll mest till på Bohus fästning i Kungälv, medan makan föredrog att bo kvar på sin egendom Öjared vid Mjörn i Västergötland. Då hon en gång anlände till Bohus för att hälsa på maken, lät denne till hennes ära avlossa fästningens kanoner. Saluten gjorde fru Carin så förskräckt att hon svimmade i sin vagn, varpå hon dyrt och heligt lovade att aldrig mer komma igen, om skjutandet fortsatte.”
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2011-07-09 17:01:00
|
|
Lennart Asp |
…För att återknyta till ”Stakens” bajsdikt i början, så tillkom den som sagt under Karl XI:s regering då Sverige åter råkade i krig med Danmark-Norge och Bohus fästning 1676 belägrades av danska trupper. ”Det var vid detta tillfälle som den ärrade och ledbrutne Stake gjorde sin sista stridsinsats med vapen i hand. 78-åringen lät sig hjälpas upp på en häst och gjorde med några kompanier ryttare ett djärvt utfall från fästningen och jagade bort en del trupper som bitit sig fast vid vindbryggan.” Jag får en intuitiv känsla av att denne man skulle ha varit en passande ledare för Dags ledarlösa hälsingar, se Ship to Gaza-debatten, om de någonsin skulle bli ockuperade av några samer från Sibirien!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2011-07-09 17:05:00
|
|
Lennart Asp |
Är det bara jag som känner en spontan känsla börja välla fram i själen att hedra denne okuvlige gamle krigarpoets minne?…
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2011-07-09 17:12:00
|
|
Lennart Asp |
…Jag uppmanar därför alla bajspoetälskare på Sourze att i sommar manngrant vallfärda till Stakes heliga minnessten på Österplana gamla kyrkogård på Kinnekulle. Äfven kvinnofolk får i nåder deltaga, under förutsättning att dessa ömftåliga och förtjusande varelser beledsagas af sina respektive föräldrar, make eller äldre bror. Själv planerar jag att under denna ljufliga och härligt stärkande sommarmånad göra min egen pilgrimsresa till fots och lägga ner några enkla men symboliska blommor vid den gamle krigarens minnesten. Måtte jag inte blifva ensam i min respektfulla hyllning! Med Guds hjälp kan detta mitt enkla och osjälviska initiativ utvecklas till en årlig tradition. Då har jag inte kämpfat förgäfves.
Högvälborne Junker Morgongrö
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2011-07-09 17:37:00
|
|
Jan Olsson |
Tack för Ditt vällovliga grävanden i urkunderna om denne Stake /passande namn förresten/ - Tyvärr kommer jag inte att hava tillfälle hedra denne man efter hans förtjänst,under innevarande sommar! -
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2011-07-09 17:45:00
|
|
Lennart Asp |
:- Svar på första meningen!
: - Svar på andra meningen!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2011-07-09 23:33:00
|
|
Aguirre |
vad gäller fekalier så är väl Ekelöfs //Där sitter lorteraner och kissoliker
och bönar på latrin och kräkiska:
Glor jag in excelsis Deo?
Pax in terrore!// ...helt oöverträffad...Stake till trots
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2011-07-10 01:41:00
|
|
Lennart Asp |
O
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2011-07-10 09:38:00
|
|
Lennart Asp |
Aguirre #54:
Motvilligt tvingas jag erkänna att Eder kandidats poem lyfter mot högre höjder för att välförtjänt taga emot den ärofulla lagerkransen från Svenska Fekaliska Akademin! Då haver alltså hela min omsorgsfullt upplagda valkampanj varit förgäves. Fördömt!
Högvälborne herr Jesper Morgongrö
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2011-12-04 12:45:00
|
|
Lennart Lundwall |
Jag ryser vid läsningen av min korrespondens med Thomas Aabo för ett halvår sen, som Halvorsen sa. Visst vidhåller jag min subjektiva och negativa inställning till piercing runt kroppsöppningar och inborrande av bilder i ett kött som ändå ofta är svagt. Jag vet inte varför jag tog i så våldsamt och Thomas dikter borde fått vila i frid. Hans irritation mätte sig med min frustration. Det måste ha varit värmen. Jag uppfattar mig som en vänlig fåne som sällan gör andra varelser förnär. Vilket knappast framgår av mitt våldsamma sluggande. Förlåt mig, som Kråkan Ljugholt sa.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2011-12-04 14:51:00
|
|
Lennart Asp |
Lennart, det är bara "god guys" som Du och "Kråkan Ljugholt" : som plötsligt får dåligt samvete och får för sig att ge sig ut på så kallade "förlåtelseturneér!". Tror du att de riktiga "bad boys", som Calle B och Göran P, eller en annan "stark ledare" som Putin, någonsin skulle komma på en sådan idiotisk statussänkande tanke?
Jag vet inte vad Thomas tycker, men jag fick intrycket att ni båda hade ganska roligt i debatten, när ni kastade skit på varandra.
Däremot tror jag att du uppmuntrade mig till ett lite överdrivet ordrikt ordbajsande, trots att vi pratade om minimalismens välsignelse.
|
| |