Världens äldsta demokrati på dekis

Den här tråden diskuterar artikeln Världens äldsta demokrati på dekis.
Inlägg #1: Postat: 2011-06-22 16:08:00
Jocke S-43
Med en så gammal demokrati, inte undra på att den är på deken :-
Jag tror folket måste vakna i varje land, ha benhård koll på makten OCH media. Inte minst i Sverige, där den politiska korrekten sitter i högsätet.
Jag börjar tvivla på EU, den har kanske gjort sitt bästa. Men för stor maktkoncentration och för liten överblick blir ett allt värre dilemma.
Inlägg #2: Postat: 2011-06-22 17:02:00
Per W
Jawohl, wir sind politisch korrekten.
Inlägg #3: Postat: 2011-06-22 18:07:00
Jocke S-43
2 Nåja, nu böjs ju inte tyska adjektiv just i predikatsfyllan, fyllnad mellan jag. Och Pelle W sitter väl knappast i något politiskt högsäte eller?
Man skulle nog mer kunna formulera honom som: "Per W ist politisch geknackt!"
Men bra försök Per W!
Inlägg #4: Postat: 2011-06-23 09:54:00
Lasse Wilhelmson
Nej Lennart, du har inte blivit en "gubbe mot strömmen" som du skriver i din artikel. Den är snarare ett uttryck för cynism och det är sällan konstruktivt. Att det finns anledning att vara pessimistisk är en annan sak. Lite optimism försöker jag lancera i min artikel här på Sourze "Kampen om tanken".
Inlägg #5: Postat: 2011-06-23 10:07:00
Jocke S-43
Visst är han cynisk, ligger inte det i tiden, "helt naturligt"? Och som visar på att det finns varken någon verklig analys, eller några realistiska lösningar, för närvarande. Globalt.
Inlägg #6: Postat: 2011-06-23 10:09:00
Jocke S-43
Kanske något "krystad djupsinnighet", men kan någon klämma fram något bättre?
Inlägg #7: Postat: 2011-06-23 13:04:00
Aguirre
Grekerna uppfann två saker...demokratin och bouzoukin...bousoukin är rätt ok.
Inlägg #8: Postat: 2011-06-29 10:08:00
AP
Det interessanta är ju hur Grekland och andra länder Sverige? kan ta sig ur den rådande eller hotande insolvensen. Det här Länk: larouche.se och det här Länk: larouche.se ,torde hjälp er att fatta det. Lösningen heter Glass-Steagall.
Inlägg #9: Postat: 2011-06-29 10:35:00
Dag Nilsson
All politik har handlat om att en procent av befolkningen vill äga allt av värde som går att äga. De övriga nittionio procenten gör upp om hur högt upp i tjänsteordningen den eller den skall hamna.

Antika Grekland hade endast demokrati för dem som var så kallade fria människor - ägarna. Så är det hos oss också. Resten är lögn och förbannad dikt.

Det finns ingen annan insolvens i Grekland än den som medborgarna accepterar. Fria människor accepterar inte att en hundradel av en befolkning äger hälften av allt av värde och att den hundradelen inom några år kommer att äga allt.

Den grekiska demokratin var och är ett smart sätt att lura människor till att ge ifrån sig sin möjliga självständighet.
Laddar...