Underlätta reglerna för egenanställda

Den här tråden diskuterar artikeln Underlätta reglerna för egenanställda.
Inlägg #1: Postat: 2011-07-06 18:01:00
Jan Olsson
Varning!-Varning! - Något skumt pågår! - Fredrik Arvas är tydligen en dubbelnatur,av underskriften att döma!
Inlägg #2: Postat: 2011-07-06 23:44:00
Aguirre
Om man bara avskedar chefsbonuspersoner och aktieägare så är ju alla egenanställda...det blir bra tror jag...har aldrig sett dem göra nåt annat än dränera företag på pengar ändå...politiker kan vi inte ha som arbetssgivare...de är ju kapabla att få en bordell att gå med förlust...så sparka dem också...för ett egenanställt folk !
Inlägg #3: Postat: 2011-07-07 08:00:00
fredrikarvas
Hej Aquirre,
Egenanställning handlar om att få personer att ta ansvar för sin egen situation, att hitta sin egen försörjning genom att arbeta, fakturera och betala skatt. Det får igång hjulen i samhället och skapar självkänsla hos personerna. Jag ser tyvärr inte sambandet mellan ditt inlägg och min artikel.
mvh
Fredrik Arvas
Inlägg #4: Postat: 2011-07-07 10:04:00
Leif E Ström
#3, Hej Fredrik. Grundproblemet är politiskt cementerat. Tror du att SAAB och övriga högteknologiska företag i Europa skulle befinna sig i samma utsatta situation utan vansinniga arbetspolitiska regler. Ett tydligt bevis är 30-talskrisen. Då försvann 170.000 arbetstillfällen mellan 30 - 33. Men redan 1935 hade svensk industri med dess innovatörer övervunnit krisen och det fanns redan 1935 fler i arbete än före krisen. Återhämtningen kunde då genomföras tack vare ett klimat där skatter och regleringar samt anställningsregler hade minimal inverkan på den fria etableringen. En jämförelse är den kris som började 1990 fram till 1993, men denna konjuktursvängning hade inte samma positiva förutsättningar, då återhämtningen hade för många politiska låsningar. Därför tog det i stället hela 18 år för att återställa arbetslöhetssiffrorna. Här tydliggjordes de arbetspolitiska begränsningarna för nyetableringar och som även skapade grogrunden för den ungdomsarbetslöshet som våra folkvalda fortfarande dras med. Vad de flesta har glömt är att Volvo fick under 70-talet statliga stöd som i jämförelse med Spyker/SAAB:s skärva, var gigantiska. Stödet betalades aldrig tillbaks, då senare vinster gömdes i aktieandelar.
Inlägg #5: Postat: 2011-07-10 13:34:00
Jehova
Jag var beredd att anställa mig själv men det var jag tyvärr inte intresserad av.
Inlägg #6: Postat: 2011-07-10 13:50:00
Aguirre
Arvas...jag ser ett jäkla ansvarstagande och utvecklande av självkänslan om de som producerar tar över produktionen själva och inte har ett gäng oduglingar som sitter på deras ryggar och räknar avkastning,vinst och räntor.
Laddar...