Inlägg #21: Postat: 2001-11-21 09:38:00
|
Stumpen |
Folk betalar för bra saker. Om du gör bra filmer kommer folk betala för att se dem på bio/köpa dem på dvd. Meninglös massproducerad action är inte bra. Pirater stjäl inte pengar från ditt bankkonto. De stjäl potentiell vinst - men då oddsen att de betalat för att se filmen är så pass liten så är den här vinsten minimal. Se det istället som gratis marknadsföring. Gillar de filmen betalar för att se din kommande, t ex. Man laddar inte ner en screener av Sagan om Ringen om man är Tolkien-fantast!
|
|
Inlägg #22: Postat: 2001-11-22 01:21:00
|
Runar |
Gilla läget! All information skall vara gratis och om du inte kan försörja dig på det du håller på med finns det ju annat att ägna sig åt. Utvecklingen går framåt och man kan inte räkna med att alla yrken kommer att finnas kvar i framtiden. Jämför gärna med textilarbetarna som kastade träskor i maskinerna när de kom. Det är samma skor du nu kastar in i skärmen.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2001-11-22 02:06:00
|
verlaine |
Om din film har setts av 500 000 människor på Bio så har du nog din försörjning tryggad i alla fall. Men mycket vill - uppenbarligen - ha mer. Jag tror du gör dig skyldig till en stor missuppfattning när du förväntar dig att konst är någon slags lukrativ bransch som i första hand går ut på att tjäna pengar. Ett riktigt konstverk är aldrig någonsin en produkt, vad du än säger.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2001-11-22 23:04:00
|
Sjöholm |
om jag laddar ner en svensk film, det har jag gjort ett par gånger, så gör jag det för att svensk film för det mesta faktiskt suger.. en film jag aldrig skulle lägga ner pengar på att se.. om det mot förmodan skulle vara en bra film så hyr jag den oftast nån vecka senare för att få det bra ljudet och allt annat drabbel...
|
|
Inlägg #25: Postat: 2001-11-23 18:00:00
|
Nilssons logiska vurpa är pinsam |
Att ladda ner en film kanske är olagligt ej fastslaget i svensk rätt ännu. Men i de flesta fall förlorar inte Herr Nilsson några pengar.
Det gör han bara om den som laddar ner filmen gör det istället för att betala för sig. Oftast är alternativet att personen inte ser filmen alls, eller ser den på tv ett par år senare. Därmed sprack Nilssons lätt rabiata resonemang.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2001-11-23 18:11:00
|
Jag |
För mig är det enkelt.. Hade jag tänkt betala för filmen/musiken/programmet från början så gör jag det oavsett om jag kan hitta en piratkopia eller ej, hade jag dock inte tänkt lägga ut pengar på den även om piratkopiering inte existerade så spelar det ingen roll för skaparen om jag skaffar en piratkopia eftersom han/hon inte hade fått några pengar från mig ändå..
|
|
Inlägg #27: Postat: 2001-11-23 23:50:00
|
ideLaN |
Jag skulle ändå inte gått o sett den, eller köpt den, eller hyrt den för den delen.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2001-11-24 13:47:00
|
Nya tider |
Livets realiteter gör att man får söka sig nya vägar. Hur skulle du finansierat din film innan videofilmerna kom ut? Finns det sätt för dig att använda nätet som en intäktskälla istället för att bara slå ifrån dig och stoppa huvudet i sanden? Tänk kreativt i stället för att gnälla.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2001-11-24 13:55:00
|
Håkan |
Anders,
känns det förresten bra att gå Microsofts ärenden? Trots all "piratkopiering" är Bill Gates världens rikaste man. Jag undrar hur det gått till om nu alla piratkopierar stackars Bills produkter? Var det inte han som blev stämd för att försöka få bort konkurrens förresten?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2001-11-26 12:47:00
|
Mårten Zimmerman |
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material är inte olagligt. Om du tycker det är fel och vill kriminalisera det så är det din medborgliga plikt att gå och rösta på valdagen på det parti som ser till ditt bästa. Precis som jag måste gå till valurnan för att se till att inte dina filmer får flera miljoner i efterhandsstöd.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2001-11-26 12:48:00
|
Mårten Zimmerman |
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material är inte olagligt. Om du tycker det är fel och vill kriminalisera det så är det din medborgliga plikt att gå och rösta på valdagen på det parti som ser till ditt bästa. Precis som jag måste gå till valurnan för att se till att inte dina filmer får flera miljoner i efterhandsstöd.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2001-11-28 14:39:00
|
Werner von Heidenstam |
Piratkopiering förtås fel. Ändå - antingen så tar man till sig Internet som en möjlighet eller så ser man det som ett hot. Musik och filmbranschen har gjort det senare och därför saknas teknik som gör det möjligt att dra nytta fördelarna med digital distribution. Att köpa en e-book från Amazon kostar ca 5, bara för att man slipper produktions/distributions-kostnader. När jag köper en DVD måste jag betala för frakt, media, textning på språk jag inte vill ha. Varför finns inga e-films, Anders?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2001-11-29 09:14:00
|
robban |
Men hallå.
vem är så intresserad av att ladda ner svensk film.......
De är mer hotade av sin film teknik.
DEssutom var fiunns beläggen för att de som laddar ner filmer mm. skulle betala för att se/använda dessa filmer, musik, spel, program.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2001-11-29 09:49:00
|
Tommy |
Anders Nilsson slår själv spiken på huvudet när han talar om den kvalitetsförlust som filmer som man tar hem från webben får. Detta medför ju att man vill se filmer som verkligen är bra på just bio. Medan man nöjer sig med att titta på en usel kopia om filmen är mindre bra. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att tanka hem Sagan om ringen till min dator i förväg medans Star wars kommer att gå detta öde till mötes. Slutsatsen är att dom som gör bra filmer kommer att kunna leva på det.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2001-11-29 13:40:00
|
K. |
Snuten skall fokusera på att få bort knarket från våra gator, ta fast grova brottslingar, mm. och inte lägga sin vikt på att få bort nörd-svensson som tankar hem en koppia av en film.
Som kostnär så borde författaren av artikeln vara mer intresserad av att sprida sitt verk, än att ta ut en gigantisk jättelön. Van Gogh sålde inte många tavlor under sin levnad. Jag tror nog att Anders Nilsson inte är så fattig att han behöver skära ett av öra.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2001-11-30 02:39:00
|
Hardy Bakardy |
Varför ska alla dessa kommunister försöka rättfärdiga piratkopiering med argument som "Information ska vara fri" osv? Kan ni inte bara erkänna sanningen? Att vi vet att det är stöld och moraliskt förkastligt, men att vi helt enkelt skiter i det...
|
|
Inlägg #37: Postat: 2001-11-30 11:37:00
|
Mats Jonsson |
Anders Nilsson är som en hysterisk kärring...
Kom med bevis om att filmindustrin förlorar en massa pengar på piratkopieringen. Innan dess låter alla dessa inlägg om att piratkopiering skulle skada konstnärerna bara som ett gäng glällkärringar. Kom med bevis eller håll käften...
|
|
Inlägg #38: Postat: 2001-12-02 16:10:00
|
Tartuffe |
Och själv har du aldrig: kopierat en CD-skiva eller kassettband/använt ett datorprogram utan att ha betalat för det/laddat hem en mp3:a o.s.v...?
|
|