Avkriminalisera narkotikan!

Den här tråden diskuterar artikeln Avkriminalisera narkotikan!.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2011-07-20 17:31:00
CMO
#40 Vet och vet. Kriminaliseringens enda egentliga "goda syfte" är stoppa tillgången och efterfrågan på narkotika. Detta enda syfte uppnås uppenbarligen inte, knark är tillgängligt i både skolor och fängelser. Samtidigt slösas miljarder och åter miljarder på polisinsatser, fängslande av brukare som inte skadat någon annan, rehabilitering och vård försvåras, HIV spridning ökar pga idiotmotstånd mot sprutbyte, terrororganisationer finansieras, korruption och organiserad brottslighet gynnas, stabiliteten i producentländer Afghanistan, Mexico, Guatemala etc drabbas med tiotusentals dödsoffer som följd. Som Calle Bildt sa ”ett misslyckande ska kallas ett misslyckande” Länk: online.wsj.comärmed inte sagt att en legalisering kommer att eliminera problemen.
Inlägg #42: Postat: 2011-07-20 18:57:00
Leif-Arne Undvall
Nåjo, visst har du en poäng, haken är bara att vi ändå inte vet hur mycket större ett bruk skulle vara vid en legalisering. Trots att alkohol är en legal drog så förekommer ändå en relativt omfattande illegal handel.
Inlägg #43: Postat: 2011-07-20 19:36:00
CMO
#42 Om "bruk" hos vuxna individer öht är ett stort problem kan man diskutera, barn kan och bör naturligtvis skyddas även efter en legalisering för vuxna. Om bruket ökar vilket vi inte vet och fler därför hamnar i missbuk har man iaf frigjort resurser som kan användas för att hjälpa dem istället för att låsa in dem.
Inlägg #44: Postat: 2011-07-20 20:05:00
Leif-Arne Undvall
Det är väl med cannabis som med alkohol, de flesta klarar ett ganska moderat bruk och fungerar i samhället. En och annan blir hashtomte eller alkis. Jag är för att antalet hashtomtar och alkisar hålls nere. Om det görs bäst genom repression är jag inte helt säker på men tvekar ändå, bodde några månader i A:dam, tyckte att nästan var och varannan var pårökt. Men iofs rätt oförargliga
Inlägg #45: Postat: 2011-07-21 01:54:00
Aguirre
Legalt eller inte...grundtesen måste ju vara att göra livet så kul och attraktivt som möjligt, för så många som möjligt...i odrogat tillstånd...då blir ju alternativet att vara drogad mindre lockande...Ett tråkigt skitliv utan framtidsförhoppningar, så kan vem som helst börja med droger...legalt eller inte...problem skall angripas vid roten...inte vid toppskotten :-
Inlägg #46: Postat: 2011-07-21 08:40:00
Leif-Arne Undvall
#45 Jodå, jag säger som salig pastor Jansson, livet är som en påse; tomt och innehållslöst om du inte fyller det med något. Nära relationer är det som mest ger livet innehåll, vad övrigt är så blir vi alla saliga på olika sätt. Själv saknar jag NOT TV men har huset fullt med strängaspel.
Inlägg #47: Postat: 2011-07-21 09:23:00
Jan Olsson
Himmelska toner från Dina strängaspel kanske fyller din påse av liv?
Inlägg #48: Postat: 2011-07-21 09:46:00
Leif-Arne Undvall
Jodå, alla håller iofs inte med men själv blir jag lycklig, just nu försöker jag mig på att transponera Lapp Nilspolskor till gitarr. Länk: sourze.se Lapp-Nils hade ett mcyket intressant livsöde, från föraktad "sockenlapp" till uppburen storspelman, för att sedan lägga fiolen åt sidan därför att "det var djävulens instrument". Man var nästan lite fundamentalistisk i vissa församlingar på den tiden, men ännu förfasar sig e.g. Laestadiannerna över musik. Å andra sidan som Bergman frågade sig: -Varifrån kommmer musiken?
Inlägg #49: Postat: 2011-07-21 09:52:00
Leif-Arne Undvall
Jan Johansson där han tar upp en Lapp Nils polska som först trallas av en trallare från Mörsil. För de tillfällen då inte ens en fiol fanns att uppbringa kunde man i stället tralla låtarna, lyssna gärna på trallarens fantastiska rytmik. Länk: youtube.com
Inlägg #50: Postat: 2011-07-21 10:31:00
Leif-Arne Undvall
Trallaren hette Måns Olson var var från Mattmar, inte Mörsil. Inspelningen gjordes i början av 50-talet. Om Måns Olson beträttas att han tidvis jobbade som vaktmästare vi något av hotellen i Åre, han var känd för att han ofta gick omkring och trallade då han arbetade, oftast på bra humör. Detta tycker jag är ett gott exempel på att man kan bli väl så "hög" på musik som någon drog.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...