Känn dig själv!

Inlägg #1: Postat: 2011-05-26 11:52:00
Dag Nilsson
Tack Tage, för en tankeväckande och spännande artikel. Även jag tror, så som du antyder, att det särskilda jagets tid går mot sin upplösning. Och - faktiskt - jag kan även tro att det på sätt och vis blir en återgång till något som tidigare har funnits men som - evolutivt sett - tillfälligt återbildats. Jag kan tänka mig en kollektiv medvetandenivå som vi som nyfödda stått i kontakt med och varit ett med och därför i djupet av oss själva minns och vet vad det är. --- Jag tror att något hände med oss människor i och med att vi blev bofasta jordbrukare för så där en tio tusen år sedan. Det blev då viktigt att kunna försvara ett ägande av mark och skörd. Vi-är-alla-ett-känslan försvann tillfälligt hos det vuxna jaget. Anledningen kan ha varit att evolutionen tvingade oss att kolonisera hela Jorden och bli flera människor. Gud sade i GT - Föröken eder! Nu är vi när 10 miljarder och därmed fulländas en planetär hjärna och vi blir åter ett vi-medvetande som skiftar från av ha äga till att vara ett med allt --- Vi går från själslig död ägande till Liv att vara.
Inlägg #2: Postat: 2011-05-26 13:44:00
Leif Erlingsson
Tack Tage, intressant. Mest gillar jag ändå den insikt du återspeglar genom din självbeskrivning, "åskådespelare". Ang. frågan i artikeln, iallafall tror jag vår självbild som isolerade öar snart är ett märkligt minne blott.
Inlägg #3: Postat: 2011-05-27 00:54:00
Aguirre
"I am he as you are he as you are me and we are all together.".....inledningsraden till Beatles-Im the walrus..."När skall vi sluta att se oss som öar i havet,när skall vi fatta att alla har del i allt." PepsP....Konstnärerna är alltid före oss...men snart är vi ikapp :- Klok artikel.
Laddar...