Valt inlägg:
Tack Tage, för en tankeväckande och spännande artikel. Även jag tror, så som du antyder, att det särskilda jagets tid går mot sin upplösning. Och - faktiskt - jag kan även tro att det på sätt och vis blir en återgång till något som tidigare har funnits men som - evolutivt sett - tillfälligt återbildats. Jag kan tänka mig en kollektiv medvetandenivå som vi som nyfödda stått i kontakt med och varit ett med och därför i djupet av oss själva minns och vet vad det är. --- Jag tror att något hände med oss människor i och med att vi blev bofasta jordbrukare för så där en tio tusen år sedan. Det blev då viktigt att kunna försvara ett ägande av mark och skörd. Vi-är-alla-ett-känslan försvann tillfälligt hos det vuxna jaget. Anledningen kan ha varit att evolutionen tvingade oss att kolonisera hela Jorden och bli flera människor. Gud sade i GT - Föröken eder! Nu är vi när 10 miljarder och därmed fulländas en planetär hjärna och vi blir åter ett vi-medvetande som skiftar från av ha äga till att vara ett med allt --- Vi går från själslig död ägande till Liv att vara.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?