|
Inlägg #1: Postat: 2011-05-18 15:33:00
|
|
Dag Nilsson |
Eftersom vårt monetära system bygger på skuldsättning, som måste öka med minst skillnaden på in och utåningsräntor, så tvingas, med matematisk nödvändighet, den totala konsumtionen av varor och tjänster att öka för varje månad som går. --- Systemet är helt frikopplat från våra faktiska behov av varor och tjänster. Om vi lite till mans skulle börja med självhushållning så skulle världsekonomin bryta ihop. Om vi en dag skulle tycka att vi kan dra ner vår samlade konsumtion med tio procent så skulle världens ekonomiska system störta samman. --- Nästan ingen vet om eller förstår att pengar skapas av en bank vid ett skuldsättningstillfälle där någon ikläder sig ett förpliktigande att vid ett senare tillfälle reglera sin penningskuld och att därtill betala en ränta, som i praktiken innebär att låntagaren alltid betalar tillbaka mer än han lånar. Sådan skuldsättning måste oavbrutet öka samtidigt som ett antal fågelholkar som kallar sig politiker orerar om att folk lever över sina tillgångar. --- De smarta vet är det är ett måste att folk ökar sin skuldsättning men tycker att människor hålls lydiga om man ger dem dåligt samvete för att de gör det de måste göra för penningsystemets skull. De osmarta - det vill säga nästa alla - tycker att det vore bra om alla kunde ha en årslön på banken. Dessa senare fattar absolut ingenting om det allra viktigaste en politiker bör kunna på sina fem fingrar - det monetära systemets uppbyggnad på en skuldsättning som oavbrutet och tvunget måste öka. --- Människor känner instinktivt att de är slavar i ett system de inte förstår sig på. De känner sig utnyttjade och de är utnyttjade. Därför känns arbetet olustigt. Vi gillar inte att någon lurar oss. När vi skapar honung vill vi inte få den förskingrad och ersatt med sockerlösning.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-05-18 15:50:00
|
|
Aguirre |
"De giva oss slagg för malm, och slag för vårt släp och slit,de tröska oss ut som halm, och läska oss sen med sprit"....Skrev väl Fröding...tänker på den när jag ser reklamen för Heineken och Captain Morgan på TV ibland.Rätt Dag...vi skall pantsätta oss till löneslaveriet numer.Smarta grabbar över oss.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-05-18 16:36:00
|
|
CMO |
#1 Föreslår att du startar med självförsörjnings-projektet så snart som möjligt Dag, du lär upptäcka att det är en av de snabbaste vägarna till ekonomisk misär. Men du låter väl bara käften gå som vanligt, en jävla massa snack, någon verkstad lär det inte bli.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-05-18 16:40:00
|
|
Aguirre |
Är inte hela iden med en debattsite debatt ? "en massa snack"...eller skall du,Marknadens Messias CMO, omvandla diskussionen till nåt marknadsanpassat profitabelt ? Vi väntar spänt på ditt förslag hur du skall få Sourzeforum lönsamt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-05-18 16:54:00
|
|
Dag Nilsson |
#4 - Aguirre, du må ha överseende med CMO, han blir utom sig av frustration varje gång jag nämner hur pengar blir till. Det beror på att han inte begriper tekniken trots att jag förklarat den flera gånger nu. Jag tycker det är ganska kul att se hur irriterad han blir.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-05-18 17:12:00
|
|
CMO |
##4 Om det bara vore kvantiteten av ”snack” som hade betydelse skulle radarparet Dag och Leif vara enorma tillgångar. ”Desvärre” krävs det lite faktiska kunskaper till skillnad från inbillade kunskaperoch verklighetsanknytning också för att snacket ska tillföra något till debatte
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-05-18 18:29:00
|
|
Leif Erlingsson |
Ang. ämnet i artikeln så är det mycket slappare att jobba med något där man slipper tänka, och därför kan tänka på vad man vill på arbetstid... Fysiska arbeten är inte alls lika tröttande som intellektuella, iallafall är det min personliga erfarenhet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-05-18 19:12:00
|
|
Dag Nilsson |
CMO fattar inte hur pengar, i såväl USA som i västeuropa, skapas genom skuldsättning. Ändå vill han vara med i debatten och ge sken av att han förstår vad den handlar om. Visst är det rörande!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-05-18 19:17:00
|
|
CMO |
#8 Principen för fractional reserve banking är inte precis rocket science. Vad poängen med ditt tjat om det som tar 10 min att läsa sig till på wikipedia Länk: en.wikipedia.org är betydligt svårare att begripa.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-05-18 19:58:00
|
|
Dag Nilsson |
#9 - Du inser alltså nu att pengar i västvärlden kommer till genom skuldsättning och försvinner när skulder regleras? Du inser att vårt penningsystem kräver en oavbrutet ökad skuldsättning för att skapa nya pengar för att ränta skall kunna betalas på löpande skulder?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-05-18 20:20:00
|
|
Aguirre |
Dag pengarna kommer till genom att CMO föder fram dem under svår smärta...därför är hans knytning till fenomenet så stark...enda förklaring jag kan ge på hans starka knytning till ett bytesmedel.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-05-18 20:21:00
|
|
CMO |
#10 Och din poäng är...?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-05-18 20:38:00
|
|
Dag Nilsson |
#12 - Om du gav någon indikation på att du inser att pengar blir till via bankers kreditgivning, då skulle vi ha en bas att konstruktivt debattera ekonomi från. Det är min poäng. --- Men ännu ser jag inte tecken som tyder på att du inser att basen i vårt penningssystem är skuld. En "skuldmyntfot" för att använda ett egenhändigt myntat begrepp.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-05-18 20:39:00
|
|
Aguirre |
Att endast en mor kan älska fractional banking och marknadsekonomi på det blinda vis som du älskar det...såsom ditt eget barn. Jag trodde det var övertydligt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-05-18 20:56:00
|
|
CMO |
#13 ... och dn poäng är?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-05-19 01:27:00
|
|
Aguirre |
Din dator har hängt sig CMO.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-05-19 02:12:00
|
|
CMO |
Så vad är problemet med att volymen av utlåning ökar i en växande ekonomi, med ökande investeringar? Vore stagnerande eller minskande utlåning bättre? Varför?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-05-19 02:39:00
|
|
Aguirre |
Inget problem om du lånar ut...men ett slavkontrakt om du lånar som utlånarna och marknadens prisbild önskar. Men vi är ju alla fria parter och kan ju välja att bo i tält och äta nudlar om vi inte vill låna och då är ju problemet löst. Du är "fri" att sätta dig i skuld men ofri om du har skulder...välj bort högre studier,välj bort dräglig bostad och mat,köp ingen bil ..gå! Varför skall de som bygger landet ha nåt utan lån...tillgångarna skall givetvis tas om hand av de produktiva finansiärerna ? Tally Hoo...cowboy !
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2011-05-19 03:08:00
|
|
CMO |
#18 Läst men ej förstått. Är det synd om folk för att de kan låna, eller för att de inte kan låna?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2011-05-19 11:47:00
|
|
Aguirre |
synd om ?..njä...man kan väl ha ett gott liv även om man sålt sig till bankväsendet...men fritt liv lär det ju inte vara. Det här nya greppet "fattar inte", "poängen ?" "inte förstått"...som du skaffat CMO...det är bra...du slipper mycket onödigt inkrånglat argumenterande då...och framstår som en frågande fomme. Kan du skilja på en farbror som lever på att låna ut pengar från datorn lite då och då, och en farbror som går och jobbar var dag och bygger ett hus ? Är det synd om han som går och bygger då ? Skulle ju nån kunna fråga ? Det beror väl på vart huset hamnar kan man säga ?
|
| |