Inlägg #1: Postat: 2011-05-12 11:33:00
|
Leif Erlingsson |
Tro mig, jag vet hur det känns. Jag gick ur arbetslöshetskassan den dagen för över sju år sedan då jag för första gången i mitt liv blev arbetslös p.g.a. kris i IT-branschen. Detta eftersom jag inte kunde göra egna konsultuppdrag genom min enskilda firma och samtidigt få minsta lilla arbetslöshetsersättning. Jag kunde alltså inte vara t.ex. 50 arbetslös. Det blev fattigt, men på något sätt har vi klarat det. Man kan ju heller inte gå till soc. om man har hus, för först måste man stå på bar backe, o.s.v.. Vi "ska knäckas", visst är det så... Jag vägrade.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-05-12 12:47:00
|
Michael Lundahl |
Varför fick jag ingen information om det här?
Det fick du... men om du inte brydde dig om att ta in den information, eller helt enkelt inte klarade av det... tja...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-05-12 13:02:00
|
open minded |
#2 Oops he did it again..
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-05-12 13:25:00
|
razaha |
Michael ditt inlägg är inte ens värt att kommenteras.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-05-12 13:39:00
|
Michael Lundahl |
Förlåt om jag låter okänslig... men detta är precis som när folk klagar i stilen "min medicin/mitt p-piller gav biverkningar!". Ok det var ju tråkigt, jag beklahar olägenheten, men det stod ju för f-n på bipacksedeln att det kunde hända!
Vad hände med personligt ansvar över ens eget liv? Varför gör inte människor sådana enkla saker som att läsa på vad handlingsalternativen innebär?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-05-12 15:21:00
|
Aguirre |
Lunndahl...du låter inte bara okänslig...du är nog det. Krya på dig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-05-12 15:24:00
|
Aquarel |
Alfakassan har mest spelat roll som utbetalare av grundersättning för dem som inte var med i en vanlig a-ksse och inte fyllde medlemsvillkoret 1 års medlemsskap och arbetsvillkoret arbete sammanlagt 6 månader under det senaste året Bättre att vara med i ett fackförbunds a-kassa. Där kan man få bra rådgivning direkt av kassan och också hjälp av fackförbundet
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-05-12 15:47:00
|
Leif-Arne |
#7 Jag delar nog din syn på Alfakassan, lite av ett uppsamlingsheat över den, små möjligheter till hjälp och service, jag kan rekommendera AEA.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-09-01 04:45:00
|
Petter |
Uppfyller du inte mer än grundkraven så får du inte heller någon mer ersättning än så. Det är inget konstigt. Studier är överhoppningsbar tid så i princip ska man kunna få samma ersättning som när du går in i studierna. Men inte mer än 5 år. De ändra ju även så de räknar 12 månader på den inkomstrelaterade försäkringen. Vilket i praktiken betyder att du måste jobbat 12 månader heltid för att få de där 80 a 680kr/dag. Inga konstigheter, själv kan jag inte få några pengar alls inget konstigt att finna sig i det.
Och kan ni inte få inkomstrelaterad försäkring efter studierna så har ni såklart ingen anledning att betala till facket. Har du gått hemma med barn i många år och arbetet lite under gällande tiden så är utkomsten ganska självklar. Det är tyvärr en jävla dålig koll om du trodde du skulle få mer pengar för att du studerat. Verkligheten vi lever i så blir man inte överdröst av bidrag.
|
|