Var finns alla psykopater?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-05-11 20:38:00
Lasse i Gatan
#8/ Här kommer ett sent svar har inte tid att sitta och häcka framför datorn hela dagarna... du skrev "Psykopaten ändrar sin historia vartefter."... Klockrent Dag, det betyder att han inte kan erkänna fel eller hur? Hittade vid en snabb koll detta och hur du än vrider och vänder på det hela så stämmer de här textraderna ruggit bra på dig och Leif. Förövrigt alla trudisar kan suga åt sig av den här informationen.//Citat:"En psykopat erkänner inga fel med ett undantag; när det kan leda till egen vinning.
Länk: sv.wikipedia.org
Citat:"
Psykopaten lever med tvångstankar som får dem att vända på alla sanningar och
uttala ständiga motsägelser. Gå mot strömmen är ett tvångsbehov. Han är
”psycologically reversed” – ”psykologiskt tvärtemot” normalt sunt förnuft. Han har
programmerat sig så från början. Mönstren sitter hårt och instinktivt och förändras
sällan eller aldrig.
Länk: bildtolkning.com
Inlägg #22: Postat: 2011-05-11 21:09:00
Leif Erlingsson
"Just Because You’re Paranoid Doesn’t Mean They Aren’t Out to Get You". Sedan kan paranoia triggas genom "gaslighting" och liknande, vilket ofta används för att "desarmera" för någon besvärande personer. Resultatet blir ofta just paranoia. Men denna paranoia hade alltså aldrig uppstått utan provokationen, så man kan då tala om framprovocerad paranoia. Inte alla på sådant sätt utsatta låter sig dock drivas dithän. Om man kan provoceras till paranoia tycks bero av vad för slags psykologisk profil man själv har.
Inlägg #23: Postat: 2011-05-11 21:18:00
Leif Erlingsson
Jag nämnde i #4 Länk: sourze.se att Lasse i Gatan hade något gemensamt med "En annan verklighet" bloggaren. Men inte vad. Min analys av denne bloggare utifrån vår korrespondens är att han är en följare, som inte vill eller vågar tänka själv. Vilket förvånat mig då jag känner till hans intellektuella kapacitet inom andra områden. Själv är jag en vägvisare, en som kör upp nya vägar i den mentala vildmarken. Det var därför jag drog mig undan bloggarens försök att styra mig, och det är väl av samma skäl som Lasse i Gatan ger mig min diagnos. Nåväl, sånt får man leva med, när man vill något med sitt liv.
Inlägg #24: Postat: 2011-05-11 23:46:00
Leif Erlingsson
Till "En annan verklighet" bloggaren, om han hittar hit: Dolores Cannons beskrivning av oss i den första vågen stämmer hyfsat in på mig.
Inlägg #25: Postat: 2011-05-12 09:26:00
Dag Nilsson
#21 - L i G - Både Undvall #13 och Nilsson #19 visar prov på omdöme i detta lättinfekterade ämne. Lasse citerar - "En psykopat erkänner inga fel med ett undantag; när det kan leda till egen vinning." Och så är det också enligt min erfarenhet. --- Det är bara det att allt psykopaten görs styrs av detta undantag - Egen vinning! --- Psykopaten är i det närmaste helt avstängd inåt sig själv. Han/hon har så liten kontakt med sitt känsloliv att han på visst sätt är att betrakta som död. Psykopaten måste därför leva - uppleva känslor - genom andra. --- Vampyren kan ses som den mytologiska motsvarigheten när det gäller att fånga in psykopatins psykiska natur. Även ljusskyggheten hos vampyren är fullträff. --- Att möta en psykopat innebär den kusliga upplevelsen att man upplever sig vara i två skeenden samtidigt. Det en är det som faktiskt sker. Det andra - och för psykopaten det huvudsakliga - är hur man samtidigt blir använd av psykopaten till något helt annat. --- Ett exempel kan vara att psykopaten klär av en med blicken och äger en i sin fantasi samtidigt som det kan talas om anställningsvillkor. ---- Psykopaten är endast skenbart intresserad av problemens lösning. Han vill ha ständigt pågående konflikter eftersom det är ur den fysiska och psykiska närhet, som själva konflikten ger upphov till, han/hon tar sin näring. Så fort det blir en lösning jagar han vidare till en ny konflikt/relation. --- Ingen föds psykopat. De allra känsligaste spädbarnen är de som lättast tar skada av en okänslig omvårdnad. Det är ganska mycket av himmel eller helvete. --- Det finns flera personlighetsstörningar. Psykopatin gäller för den svåraste. Narcissistisk personlighetsstörning är också oerhört svår - särskilt för omgivningen. Alla människor har tendenserna i sig och kan därför känna igen sig i beskrivningar. Men den normalt neurotiske ska akta sig för att missbedöma den verkliga psykopatin. Det ena är en buspojke som spelar hartsfiol på granntantens fönsterkarm och som rodnar upp över öronen när han åker fast. Det andra är en iskall seriemördare som inte med en min röjer sin hemlighet. Inte ens när polisen tar honom på bar gärning. - "Learn how to smile when you kill" Lenno
Inlägg #26: Postat: 2011-05-13 13:53:00
Thomas L. Aabo
En del av dem svar på artikelns rubrik är nog chefer.
Inlägg #27: Postat: 2011-05-15 00:41:00
jag själv
Studera socialens utredningar, där finns det psykopater. utredningarna visar mycket om dem själva. Vilka intressen de fokuserar sig i och vilka fakta de undviker.
Inlägg #28: Postat: 2011-05-15 18:53:00
gbgjohn
Att aldrig bekänna fel/flytta skuld till någon annan, ligger nog närmare narcissistisk pers.störn. En person med antisocial pers.störn kan erkänna fel, antingen för egen vinnings skull eller i perioder av ångest med pålagring av jagsvaghet som följd. detta är dock väldigt sällsynt och syftet är som regel att vinna omgivningens uppmärksamhet för att därigenom vinna kraft, varvid tidigare påstående slås tillbaka..
Inlägg #29: Postat: 2011-05-16 00:35:00
sunnyb
Dag 8 Exakt så är det de kan säga.De har varken svans eller horn utan kan vara ett under av charm.Min pappa var klassad som psykopat men alla mäniskor älskade honom! Hade han bara inte varit pedofil o hamnat i fängelse hade han haft en strålande kariär framför sig.För att inte tala om alla kvinnor som älskade honom! De som inte har pappas defekt kan klättra hur högt i samhället som helst.De har ju inga känslor att tänka på utan kan kliva över lik.Många av dem sitter på höga poster i både staten och inom näringslivet.
Inlägg #30: Postat: 2011-05-16 08:24:00
Leif Erlingsson
I den tredje länken till en lång text i flera delar som jag la ut Länk: sourze.se några minuter före midnatt i annan tråd så finns ett stycke som särskilt slog an i mig:

Så ser vi hur denna värld begränsar era drömmar. Krafter är alltid på plats för att lägga sordin på dem som gör goda gärningar och rätt handlingar. Några få av mörker projicerar sin egen svaghet vida omkring och belönar dem som förhånar eller rättare sagt, förråder sina likar. Om någon verkar vara stark eller klok, blir han misskrediterad och idiotiserad. Varje spärr läggs i vägen för en som försöker göra goda handlingar i din värld, sedan framställs deras misslyckande som en följd av deras egna svagheter eller oförmåga. Ändå finner vi samtidigt ledare inom näringsliv, industri och regering utan kunskaper eller färdigheter i ledarskap, men de framställs som kvalificerade, medan deras enda sanna kvalitet är deras svaghet, sårbarhet och tendens att låta sig korrumperas. På så sätt garanteras kontrollen. - På tal om psykopater. Och på tal om vältrandet i tankar på detta forum om meddebattörers förmodade misslyckanden i yrkesliv och samhälle.
Inlägg #31: Postat: 2011-05-16 10:01:00
gbgjohn
Allt en människa gör är för egen vinning.. Andas, äterr, skaffar barn, hjälper medmänniskor, älskar, berömmer osv.
Stor och liten egoism som dalai lama uttryckte det.skillnaden är att en normal person kan koppla in flockdjursbeteendet. Man offrar ibland sitt ego för flocken eftersom ens egna överlevnad är beroende på flockens styrka och sammanhållning. En person som har antisocial ps kan inte göra den kopplingen och ser inte syftet med det och har då heller ingen sympati för andra människor. Lika lite som jag har sympati för låt säga krabbor. Vi tillhör inte samma grupp och är inte beroende av varandra. Nä, det finns rätt bra diagnoskriterier att utgå ifrån avseende antisocial personlightetsstörning. Vad statistiken 90000 kommer ifrån undrar jag. Varför skulle just denna grupp passa i slakteri undrar jag med? Tycker hela artikeln är tämligen svag och osaklig. Vad vill den leda till?
Inlägg #32: Postat: 2011-05-19 09:20:00
Leif Erlingsson
Min flock är ... jag var på väg att skriva "mänskligheten", men jag känner med galaktiskt liv ö.h.t. så länge vi har någotsånär gemensamma värderingar. Jag knyter det alltså inte till någon viss biologi utan snarare till någon viss nivå av medvetenhet.
Inlägg #33: Postat: 2011-05-19 10:39:00
gbgjohn
Fast nu är ju antisocial ps en beteendestörning/personlighetsstörning såvida den inte har biologiskt ursprungovanligt och själva störningen ligger inte på ett medvetandeplan.
Inlägg #34: Postat: 2011-05-19 10:59:00
Leif Erlingsson
Om den inte är biologisk så är den med nödvändighet i ett medvetandeplan, vilket du skriver att den inte är. Vi kanske bara använder olika ord. Förklara mer hur du menar?
Inlägg #35: Postat: 2011-05-19 13:20:00
gbgjohn
En beteendestörning är ingenting man väljer, den är ett resultat av något t ex. Kris, depr, föräldrar m bristande strategier osv. Ett stört beteende däremot kan vara medvetet dvs en roll man medvetet kliver in i därför att den fyller ett syfte, t ex vid svartsjuka. Då är personen medveten om hur fel den eg agerar varvid den tillämpar försvarsmekanismer för att rättfärdiga beteendet.
Inlägg #36: Postat: 2011-05-19 14:48:00
Leif Erlingsson
Ahh... När jag skriver "i ett medvetandeplan" inkluderar jag omedvetna d:o.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...