Rasretorik och solkiga sedlar

Den här tråden diskuterar artikeln Rasretorik och solkiga sedlar.
Inlägg #1: Postat: 2011-04-14 18:58:00
Lennart Lundwall
Jag imponeras av folk som gör noggrann research. Visst har du jobbat ett slag med denna utmärkta artikel. Det är kul att se gamla vanliga hjälteglorior åka på sned. Fortsätt peta på dom, Leif!
Inlägg #2: Postat: 2011-04-16 19:52:00
AP
Vi kanske ska sätta obama på sedlen: Länk: youtube.com
Inlägg #3: Postat: 2012-09-08 13:13:00
Leif Erlingsson
Hade missat denna pärla, men fann den tack vare länk från annan tråd postad för ett par dagar sedan.  Verkligt tack!
Inlägg #4: Postat: 2012-09-08 14:16:00
Jan Brunnegård
Från denna pärla vill jag citera// En av de som protesterade var den svenske missionären i Kongo, E V Sjöblom. För att undgå fängelsestraff tog han hjälp av europeiska tidningar samt kontaktade den belgiske socialdemokraten Emile Vandervelde, en kollega till Hjalmar Branting. Undertecknad återkommer till Vanderveldes kollega.// Då jag gick i söndagsskola åren 1945-50 berättades det mkt om Kongo. Hur Missionskyrkan byggt upp stationer med skolor,sjukvård,jordbruk mm. Jag satsade rätt många tioöringar på detta. // Men arbetsmöjligheterna under den belgiska regimen måste ha varit förfärliga, det var verkligen cencur mm. MEN jag har aldrig blivit klar över Hur illa det var. Missionskyrkan har ett av Sveriges största arkiv i Sthlm. Där torde finna hur mkt material som helst om tiden 1880-1980.
Inlägg #5: Postat: 2012-09-08 14:18:00
Jan Brunnegård
Berömde fotografen Sune Jonsson gav ut en Kongobok för ca 40 år sedan. En medarbetare vid SVT/SR gav för ca 10 år sedan ut en bok som var rätt uttömande. Kanske han hette Haglund!Nu ska jag spana lite...
Inlägg #6: Postat: 2012-09-08 14:26:00
Jan Brunnegård
Om man googlar så finns det hur mkt som helst om missionären E V Sjöblem och hans fruktansvärda berättelser från Kongo. Kung Leopolds välde halverade sannolikt befolkningen på 10-20 år.
Laddar...