Vilka är de intellektuella?

Den här tråden diskuterar artikeln Vilka är de intellektuella?.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-04-09 00:30:00
Pia I
Ja Gunnar, du säger att du är agnostiker? Jag har ju sagt att tron är en gåva, i alla fall till mig, så det är klart du är en agnostiker, om du inte fått den gåvan! :- Skämt åsido har den kommit till mig genom meditation, läsning av "heliga skrifter" och då menar jag även "hedniska" skrifter samt lägga ihop två två det blir alltså fyra och inte tre:-Man kan beskriva det som att "jag känner att jag hör till!" om du förstår vad jag menar.Men även en så envis människa som jag, får ju kämpa av bara helvete stundtals! Tack att du läst så mycket av mig!
Inlägg #22: Postat: 2011-04-09 14:22:00
Kali
Ja låt oss slänga bort alla "religioner" som fungerar som tvångströjor för det fria tänkandet, både de etablerade och de nya, som t.ex. "marknadskrafternas" religion, för den predikas ju med samma nit och dogma som religionerna, som den outgrundliga gud som ska lösa alla problem.

Fast även "vetenskapen" används som ett dogmatiskt slagträ, som hindrar oss att tänka och diskutera tankar som går emot den, det låter också som en dogmatisk religion, så låt oss slänga bort den också.

När vi nu har slängt bort allt som hindrar det fria tänkandet, alltså vad som inte är fritt att tänka, vad har vi nu kvar som är helt fritt?
En frihet som innebär att allt är fritt utom det som vi inte får tänka på för det är inte fritt tänkande!
Inlägg #23: Postat: 2011-04-09 22:44:00
Pia I
Det är väl ingen som kan kolla vad vi tänker? Vårt inre är fritt. Frihet är också, att allt försaka. D.v.s.- allt som binder en människa från att vara sig själv nära.
Inlägg #24: Postat: 2011-04-09 23:41:00
Bizon
Pia jag tror att vårt inre är väl så påverkat av de yttre omständigheterna som de yttre är av vårt inte. Och detta att frihet också är att försaka gäller väl bara om försakandet är ett otvunget val - liksom all frihet om det ska kunna betraktas som frihet - undantaget då om någon skulle vara frisk, alltså fri från sjukdom som nog kan sägas vara ett lika omöjligt val som att välja att bli sjuk om man inte är det.
Inlägg #25: Postat: 2011-04-10 00:18:00
Pia I
Det beror väl på vilket medvetet val man gör.Självklart ska försakandet var ett otvunget val- annars är det ju ingen frihet.Eftersom vi människor behöver varandra, kan valet att försaka vara som pest och kolera.Man kan välja friheten, för att man inte klarar av tvåsamhet tex. Men frihet behöver ju inte innebära lycka.Det behöver inte tvåsamhet heller. Att försaka i min mening, betyder att behålla sig själv.
Inlägg #26: Postat: 2011-04-11 01:48:00
Bizon
Pia - "Man kan välja friheten, för att man inte klarar av tvåsamhet tex." Nja kan man det? eller är det ett nödvändigt tvång för att man inte klarar av tvåsamheten? Och hur fritt är det? Inte alls skulle jag vilja påstå. Däremot kan ensam- tvåsam- och flersam-het absolut vara en variant av frihet - alltså då om det är vad man önskar och kunnat förverkliga.
Inlägg #27: Postat: 2011-04-11 03:38:00
Aguirre
Som pretentiöst självförklarad intellektuell måste jag hävda att nu är vi väldigt långt från frågan : Vilka är de intellektuella ? :-
Inlägg #28: Postat: 2011-04-13 13:49:00
Thomas L. Aabo
Pia. Vad ska vi försaka? Har du ellr din skrifter svaret.
Inlägg #29: Postat: 2011-04-14 14:21:00
Pia I
Ja- på den frågan. Men den frågan passar inte i den här debatten.Som intellektuelle aquirre säger: Vilka är de intellektuella? Jag ber om ursäkt om jag spårade ur.
Inlägg #30: Postat: 2011-04-14 14:36:00
Aguirre
Ett i sanning intellektuellt konstaterande Pia :-...Själv spårar jag ur minst en gång om dagen..det är nyttigt tror jag...bara den som gått för långt, vet hur långt man kan gå.
Inlägg #31: Postat: 2011-04-14 20:25:00
Pia I
Ha ha ha ha ha ha !! Du är kul aquirre! Och - jag menar det!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...