Om betygsättningen av Sourzeartiklar

Inlägg #1: Postat: 2011-04-05 13:15:00
Nexa
För det mesta känner jag mig ganska klar över vad jag ska sätta för betyg men det händer att jag stöter på artiklar här som jag känner mig osäker inför vilket betyg som ska sättas. Ingen annan som har haft detta problem?

Som en som älskar att skiva hoppas jag alltid att de som betygsätter mina artiklar bedömer just kvalitén av hur språket används, kanske om budskapet framgår, om de lett instämmande eller om texten fått dem att koka. För det mesta misstänker jag att de som håller med mig i mitt budskap sätter högre betyg och de som inte håller med sätter lägre. För en av mina artiklar var det ganska påtagligt.

Det kanske låter som en mindre egotripp, men jag är ganska så säker på att mina stilistiska kunskaper är ganska goda så det lägstabetyg jag fick vid ett tillfälle borde ha bedömt mina åsikter och inte min artikel. Kan naturligtvis ha fel. Tycke och smak är ju oerhört individuell.

Jag har själv ställts inför konflikten det innebär att läsa en dåligt hopkommen artikel men som innehållsmässigt vill få mig skrika Ja, precis så är det. Hur ska jag då tänka när jag när jag sätter mitt betyg? Motsatsen har också förekommit. Artikeln kanske "osar" av fördomar och t o m direkta felaktigheter och mitt lättantändliga humör vill bara skrika ut: Vilken j:a idiot. Om då texten är underhållande, författaren har orden i sin hand och är en lysande stilist. Hur ska jag då kunna ge ett högt betyg?

Hur gör ni andra?
Inlägg #2: Postat: 2011-04-05 13:40:00
Redaktionen
#1 Bra fråga Nexa! Vi på redaktionen tror att det är precis som du skriver, många tenderar rösta efter om de håller med författaren eller inte. Möjligen vore ända sättet att komma åt problemet med att folk röstar av olika orsaker att införa två olika röstningar; en om kvaliteten på artikeln och en om huruvida jag håller med eller inte. Frågan är ändå om tillräckligt många skulle vara beredda att bjuda på beröm till en författare som de inte håller med resp slå ner på kvaliteten på en artikel vars författare de tycker har helt rätt.
Inlägg #3: Postat: 2011-04-05 13:50:00
Nexa
Jag förstår problemet, och det är inte säkert heller att folk skulle orka göra två heltäckande bedömningar av samma artikel. Kanske skulle man kunna införa en "tummen upp" och en "tummen ner" och faktiskt avstå från att ge något betyg om man nu inte har någon åsikt om kvaliteten på artikeln. Jag misstänker att många är här för att vädra sina egna åsikter och tampas med andra, och inte främst för att läsa intressanta artiklar. Fast om det är så, är det ju tråkigt.
Inlägg #4: Postat: 2011-04-05 14:14:00
Redaktionen
#3 Ja, visionen Sourze är att utvecklas till nästa generations dagstidning, där innehållet är en mix av nyheter, debattinlägg, krönikor, recensioner mm. plus berättelser ur livet från läsarna själva. Med undantag av rena nyhetsflashar är ju också redan innehållet lite en sådan blandning, även om det kan finnas en övervikt för debattinlägg. Därför känns det inte som en bra idé att anpassa sajten efter antagandet att det bara skulle vara debattinlägg.
Inlägg #5: Postat: 2011-04-05 14:24:00
Nexa
Redaktionen: Jag förstår era synpunkter, fast jag är inte alls närmare lösningen på mitt dilemma. Vad jag brukar göra är att avstå från att ge omdömen via betygssystemet om jag är osäker och istället skriva i kommentarerna. Detta känns inte som ett bra alternativ dock.

Sourzeskribenter och Sourzeläsare: Ingen av er andra som har ett förslag på lösning av mitt dilemma? Hur brukar ni tänka?
Inlägg #6: Postat: 2011-04-05 14:39:00
Redaktionen
#5 Det ska bli intressant att se vad andra sourzeanvändare tycker. Kanske vore en idé att införa en "betygskala" som är lite en mix av olika begrepp, t ex ett val mellan: "Håller helt med dig", "Mycket välskriven", "Jag tycker du har helt fel", "Inte vidare välskrivet".
Inlägg #7: Postat: 2011-04-05 14:42:00
Per W
Lägg ner betygssättningsfunktionen. Den är meningslös och används mest som uppmuntran mellan åsiktsfränder, särskilt bland "foliehattarna".
Men det kan ju knappast var ett "dilemma", Nexa. Sätt inte betyg eftersom det saknas kriterier, som alla är överens om.
Inlägg #8: Postat: 2011-04-05 14:44:00
Per W
Facebooks "Gilla-funktion" kanske vore nå´t att apa efter.
Inlägg #9: Postat: 2011-04-05 14:50:00
Nexa
Per W: Tyvärr så känns det som ett dilemma. Ibland så hamnar allt så rätt. Jag läser en artikel som är så bra skriven att jag bara njuter. Då går det jättebra att betygsätta. Fast när jag sen möter en annan, precis lika välskriven artikel, men som är fullproppad med fördomar, då skulle jag trots allt vilja sätta ett betyg, men det känns svårt.

Så jag skulle verkligen önska att man kunde hitta ett annat sätt att betygsätta.
Laddar...