Valt inlägg:
För det mesta känner jag mig ganska klar över vad jag ska sätta för betyg men det händer att jag stöter på artiklar här som jag känner mig osäker inför vilket betyg som ska sättas. Ingen annan som har haft detta problem?
Som en som älskar att skiva hoppas jag alltid att de som betygsätter mina artiklar bedömer just kvalitén av hur språket används, kanske om budskapet framgår, om de lett instämmande eller om texten fått dem att koka. För det mesta misstänker jag att de som håller med mig i mitt budskap sätter högre betyg och de som inte håller med sätter lägre. För en av mina artiklar var det ganska påtagligt.
Det kanske låter som en mindre egotripp, men jag är ganska så säker på att mina stilistiska kunskaper är ganska goda så det lägstabetyg jag fick vid ett tillfälle borde ha bedömt mina åsikter och inte min artikel. Kan naturligtvis ha fel. Tycke och smak är ju oerhört individuell.
Jag har själv ställts inför konflikten det innebär att läsa en dåligt hopkommen artikel men som innehållsmässigt vill få mig skrika Ja, precis så är det. Hur ska jag då tänka när jag när jag sätter mitt betyg? Motsatsen har också förekommit. Artikeln kanske "osar" av fördomar och t o m direkta felaktigheter och mitt lättantändliga humör vill bara skrika ut: Vilken j:a idiot. Om då texten är underhållande, författaren har orden i sin hand och är en lysande stilist. Hur ska jag då kunna ge ett högt betyg?
Hur gör ni andra?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?