Svenska språkets sak i Finland är vår

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-04-06 15:05:00
Thomas L. Aabo
Jag förväntar mig en artikel till från artikelförfattarna. En som handlar om krav på att skånska, och halländska skolbarn ska undervisas i danska!
Inlägg #2: Postat: 2011-04-06 15:17:00
Leif-Arne Undvall
Instämmer helt i artikeln, på samma sätt som vi i Sverige bör ge stöd till Sveriges språkliga minoriteter, så är det naturligt att vi ger stöd till de som är en svenskspråkig minoritet i Finland. En minoritet som jag haft förmånen att ha nära kontakt med, hustrun är nämligen ett mumintroll. PS Arne, är du Arne från Hardda?
Inlägg #3: Postat: 2011-04-06 18:29:00
Per W
#1 De pratar redan danska där!
Inlägg #4: Postat: 2011-04-06 18:30:00
Per W
#2 Jag tror man från svenska myndigheter ska vara försiktig att blanda sig i ett annat lands inre angelägenheter. Finland är inte Libyen precis.
Inlägg #5: Postat: 2011-04-07 09:53:00
Leif-Arne Undvall
#4 Sant, men det skadar inte att lyfta att Finland faktiskt är ett tvåspråkigt land och att den enda land där svenska är officiellt språk. Eftersom jag genom gifte har en del kontakter med finlandsvenskar i Finland så vet jag att bland många svenskar är okunskapen stor. Det händer att finlandsvenskar i Sverige får komplimanger för sin goda svenska, dvs sitt modersmål! Många hör inte skillnad mellan en finlandssvensk och en finne som pratar svenska, den är ändå i de flesta fall rätt stor.
Inlägg #6: Postat: 2011-04-07 10:39:00
Jan Brunnegård
Bäste leif-Arne Kan du ge några stalltips om hur man skiljer på en finne och en finlandssvensk - när de talar svenska. Ibland märker jag det direkt, men du kan nog några knep. Jag har hela livet haft hörselproblem, så jag kan skylla lite på det...
Inlägg #7: Postat: 2011-04-07 10:43:00
Leif-Arne Undvall
#6 Finlandssvenskan är mycket mer artikulerad, lite gammaldax.
Inlägg #8: Postat: 2011-04-07 10:45:00
Leif-Arne Undvall
#6 Tänk Mumintroll, Jörn Donner, Birgitta Ulfsson eller Lasse Pöysti.
Inlägg #9: Postat: 2011-04-07 10:57:00
Leif-Arne Undvall
Finlandsvenskar har inte heller de problem med vissa konsonanter t.ex "k" i svenskan som en fel finnar ibland har, t.ex. "Köpa" blir "söpa"
Inlägg #10: Postat: 2011-04-07 10:59:00
Leif-Arne Undvall
skall vara "en del finnar"
Inlägg #11: Postat: 2011-04-07 13:14:00
sverigefinländare
Det finns ca 500 000 finländare i Sverige. Äldre generationen pratar fortfarande finska. Många av andra generationens finländare har förlorat sitt språk. Så också mina barn. Finländare har alltid stämplats som andra klassens människor i Sverige och bland finlandssvenskarna i Finland. Arbetsgivarna däremot var nöjda med oss, vi jobbade som fan. Finska språket är fult, finnarna är fula, de super och drar kniv. Med sådana förutsättningar vill man inte vara finne.
Tornedalen har varit finskspråkig sedan urminnes tider. Och hur behandlades dom? Förbjudet att prata sitt eget språk, offentlig stryk om man gjorde det osv. Charlotta Kalla, en populär skidåkare, hon kan inte finska trots att hennes föräldrars, mor- och farföräldrars modersmål är finska. Hörde i radion en gång när Charlottas far förklarade varför hennes dotter inte kan finska, han talade perfekt finska. Charlottas språkfattigdom berodde på att kunskap i finska språket räknas som nackdel inte som fördel. De är flera som skäms för sitt språk. Thomas Östros tidigare sossepamp kan också mycket bra finska. Tom. familjens efternamn var finsk Waaranperä tror jag det var, har ni hört honom någon gång säga att han kan finska? Familjen bytte namn eftersom de ansåg att finskt efternamn hindrade dem i karriären när de flyttade från Norrbotten till södra Sverige. Det finns mycket mer att berätta om svenskarnas behandling av finländare och deras språk.
Det är många finländare som har återvänt till Finland och naturligtvist berättat hur de och deras språk har behandlats i Sverige. Och deras insikt att i Finland betraktas finlandssvenskarna som överklass, dvs. finlandssvenskarna är bättre än finnarna. Och det beror att svenskspråkiga har övertaget, de styr i många sammanhang Finland. Det finns en bitterhet som är en orsak att en del av befolkningen vill slippa tvångssvenskan.
Tvångssvenskan betyder att finska skolbarn tvingas lära sig svenska. I östra Finland kommer befolkningen inte att ha någon som helst kontakt med svenskan. De vill slippa språket. I närheten finns St Petersburgområdet med fem miljoner invånare lika mycket som det finns människor i Finland. I östra Finland vill man slippa tvångssvenskan och lära sig ryska. Det kommer över en miljon ryska turister på besök årligen och därför vill befolkningen tillmötesgå deras behov genom att de behärskar ryska språket. Hur många svenskar besöker Finland? Eller hur många finlandssvenskar besöker östra Finland?
Visst, jag kan skriva hundra sidor till men det här får räcka. Tilläggas kan att Sverige stöttar ekonomiskt finlandssvenskarna språkligt och kulturellt. Finska staten gör detsamma men det stödjer inte sverigefinländarna i Sverige ekonomiskt de anser att det är staten Sveriges uppgift enlig internationella överenskommelser. Och det stödet är skrattretande litet.
Artikelförfattarna jämförde bl.a. baskiskans situation i Spanien. Men jag undrar om skolbarn i Andalusien har baskiskan som obligatoriskt ämne likadant som svenskan är i Savolax och norra Karelen i Finland?
Förresten det är valtider i Finland. Det blir som vanligt att 90 finlandsvenskarna röstar på Svenska Folkpartiet i Finland. Det säger mycket om deras attityder. Alla partiers ordföranden kan svenska, tom. Timo Soini Sannfinländarna som är motståndare till tvångssvenskan, kan mycket bra svenska. Han vill inte förbjuda svenskan i skolan han vill göra det till frivilligt ämne. Hur många partiordförande kan finska i Sverige trots att de finns fler finskspråkiga i Sverige än svenskspråkiga i Finland?
Finlands sak är vår! Hörde en krigsveteran berätta om när svenska frivilliga kom till fronten och beklagade hur svåra förhållandena var, ”det fanns inte ens bananer”, sa en av dom.
Ps. Ingen av regeringspartierna i Finland Moderaterna, Centern och De gröna samt oppositionens sossar och kristdemokrater vill ta bort tvångssvenskan. Centern vill bara göra det lättare för befolkningen i östra Finland att lära sig ryska redan i skolan.
Inlägg #12: Postat: 2011-04-07 13:45:00
Jan Brunnegård
Ett knep att hålla i sär grupperna är ju deras namn, men det stämmer inte alltid, på grund av "ingifte" och sådant.
Inlägg #13: Postat: 2011-04-07 13:53:00
Jan Brunnegård
Tack sverigefinländare. Många bra fakta om än ngt vinklade.Det fanns inga bananer i Sverige underkrigsåren och ytterst lite innan. Så det är en skröna.Men mina svärföräldrar köpte sig var sin banan till julen 1947.Mina föräldrar var mycket glada över bananernas återkomst. I Göteborgsposten kunde man läsa att bananbåtar var på väg in år 1947.
Inlägg #14: Postat: 2011-04-07 14:03:00
Bizon
Har den finlandsvensktalande gruppen i finland inte kraft nog att hålla liv i sitt eget språk så anser jag att det språket kan sättas på museum. Folkgrupper med egna språk ska ha rätt att vårda dessa, men jag anser att det ska ske på deras eget initiativ och bekostnad. Samma sak här i landet - låt folk i övrigt prata vilket språk dom önskar, men inrikta ansvaret för den skattefinansierade svenska skolan på undervisning i svenska och några av de större internationella språken - främst engelska, och spanska. Minoritetsspråken bör alltså skötas av minoriteterna själva och helt utanför den obligatoriska skolans verksamhet och kursplan - dock bör man tillhandahålla skolans lokaler till den typen av språkundervisning precis som för annan kursverksamhet.
Inlägg #15: Postat: 2011-04-07 15:07:00
Thomas L. Aabo
Leif-Arne, inlägg 10. "Finnar" ses som ett skällsord, de föredrar att kallas finländare.
Inlägg #16: Postat: 2011-04-08 12:07:00
Leif-Arne Undvall
#15 Delvis har du rätt, i det fall någon upplever det nedsättande att bli kallad finne så är det ett skällsord, på samma sätt som "norrbagge" är det skällsord om det upplevs nedsättande, även om jag själv som nrodman inte gör det. Emedan, med finnar brukar avses finländare med finska som modersmål, finlandssvenskar är finländare med svenska som modersmål, finländare är de båda.
Inlägg #17: Postat: 2011-04-08 12:16:00
Leif-Arne Undvall
#11 Att finskspråkiga diskriminerats i Sverige, inflyttade som infödingar, är ju ändå inte ett argument för att försämra den svenskspråkiga minoritetens ställning i Finland. Det är ju liksom inget mosatsförhållande att värna minoritetsspråken i både Sverige och Finland, tvärtom.//// Lite trist med de ganska generaliserande omdömen om finlandssvenskar, visst finns det rester av en svenskspråkig överklass i Finland, men även Österbottens småbrukare, Skärgårhavets fiskare, sjömän etc tillhör/de det som har haft svenska som modersmål. Min nu döde svärfar, bar sedan striderna utanför Hangö ett granatsplitter i sitt huvud, två av hans bröder dog i kriget. Han hävdade med emfas sin rätt till sitt modersmål och hävdade bestämt att han och hans bröder på inget sätt var mindre partioter och mindre för Finlands sak än finskspråkiga finländare.
Inlägg #18: Postat: 2011-04-08 16:40:00
sverigefinländare
Att komma till Sverige som tonåring och kallas finne är inte det trevligaste utryck. Finnar som tonåringar brukar få i ansiktet är inte heller det snyggaste. Att vara en människa som jämförs med en ful finne i ansiktet … känn på det.

Finlandssvenskarna brukar reagera kraftigt om någon tafsar på deras område, som t.ex. när det gäller tvångssvenskan. Och varje gång de ryter så påverkar det negativt de finskspråkigas attityd till svenskan.

Finland har två officiella språk, finskan och svenskan. För att hålla denna status så kostar det stora skattepengar för de finskspråkiga trots svåra tider så vill inget parti skära ner dessa kostnader. Jag sa fel, hela Finland är inte tvåspråkig. Åland är enspråkig, där är det enda officiella språket svenska. Det finns många negativa regler på Åland som gör det omöjligt för finskspråkiga att flytta dit eller att äga något där, trots att Åland tillhör Finland.

För ett par år sedan uttalade sig en kvinnlig åländsk ledare att om Finland ändrar något i de svenskspråkigas status så kommer Åland att lämna Finland och söka sig till Sverige. En artikel i nordens största dagstidning Helsingin Sanomat fick flera tusen kommentarer och de flesta menade att låt Sverige få skiten. Men då blev fastlandssvenskarna skraja. På Åland finns 27 000 invånare, i fastlands Finland finns ca 300 000 svenskspråkiga. Vad skulle hända med dom? Med tanke på hur svenskarna har lyckats döda den finska kulturen och språket i Norrbotten i Sverige eller den negativa attityden till finska språket i övriga Sverige. Finländarna kanske skulle rösta för ”ett land – ett språk” såsom det är i Sverige.

I nuvarande Finlands regering finns flera finlandssvenskar: Integrationsminister SFP Svenska folkpartiet, Kultur- och idrottsminister SFP, Utrikesminister Moderat. Det finns kanske fler som jag inte känner till. Men i alla fall så pratar alla partiledarna i Riksdagen begriplig svenska.

Jag uppfattar att en del av finlandsvenskarna vill behålla den språkliga järnridån i östra Finland. Hindra grannar prata med varandra med ett språk som båda behärskar och det språket är inte svenskan eller skall man kanske tvinga ryssarna lära sig svenska.

Ps. På andra sidan gränsen finns även människor som har finskspråkig bakgrund. Under Sovjettiden kunde finskan leva i ryska Karelen, bl.a. finns det en finskspråkig teater i Petrosavodsk Äänislinna på finska. Nu när kapitalismen med sin socialdarwinism har fått fotfäste i Ryssland så läggs den finskspråkiga teatern ner. Socialdarwinism de svaga måste dö. Men i Finland blomstrar det svenska språket. I Helsingfors, i korsningen Mannerheimvägen och paradgatan Esplanaden finns Svenska Teatern och i närheten Lilla Teatern och ingen hotar deras existens. Tack vare toleranta skattebetalande finnar. Och för att inte tala om Svenska Ambassadens mäktiga byggnad vid Salutorget intill Presidentpalatset.
Inlägg #19: Postat: 2011-04-08 17:20:00
Nexa
Jag kunde inte låta bli att ha åsikter i den här frågan;. Får erkänna att jag inte orkat mig igenom alla inlägg, så detta är inte svar på något av det ni sagt. Huruvida en annan stat ska lägga sig i hur en annan stat beter sig ifråga om hantera minoritetsspråk kan ju diskuteras, men man kunde ju önska sig ett samarbete mellan våra länder. Inte för att någon i beslutande ställning lyssnar på mig, men ändå;. Däremot är jag övertygad om att våra båda länder skulle ha mycket att lära av varandra eftersom omständigheterna är ungefär de samma.

Ok, till mina åsikter beträffande språkhanteringen. Jag tycker att man borde, i statliga skolor tillhandahålla undervisning på modersmålet för alla nationella minoriteter Länk: sv.wikipedia.org dvs de som har ett annat modersmål än majoriteten, men som inte är inflyttande. Exempel på dessa är samerna i våra nordiska länder, Tårnedalingarna och svenskspråkiga i Finland.
Inlägg #20: Postat: 2011-04-08 18:34:00
Pippi
Ca 91 av befolkningen i Finland har finska som modersmål och 5-6 har svenska som sitt modersmål. Det säger sig självt att 91 inte ska behöva tvångslära sig ett främmande språk i sitt eget land. Att finlandssvenskar ska lära sig finska, landets språk, är givet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...