|
Inlägg #1: Postat: 2011-04-06 13:45:00
|
|
Pia I |
"En av de där lyckade som gjorde absolut rätt?" Skrapar man på ytan av de "lyckade" finns både sjukdom, lidande och tragedier.Samhället har skapat en klass människor som hänger med på vad som helst, bara man har de rätta "prylarna", de rätta husen och bor på de rätta ställena. Inte något jag följt på någon enda punkt. Man behöver inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-04-06 13:57:00
|
|
Nexa |
Det är jag alldeles övertygad om. Det finns inget perfekt klass även om vissa kanske skulle önska det. Samhället har dock skapat den föreställningen för att lättare kunna upprätthålla bilden att de själva gör "helt rätt". De är bara de som "gör fel" som är fattiga. Gör man bara "rätt", tänker "rätt" så går allt bra för en. Hm, det lät nästan som Livets ord eller någon annan sekt där:
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-04-06 14:44:00
|
|
Leif Erlingsson |
När du blir av med anställning, då blir du genast en sämre människa -- iallafall börjar man genast fundera i sådana banor då -- och när man får ett jobb igen så känner man sig genast både starkare och mer värd, för det är ju vad samhället tycker... Det GER faktiskt energi och hälsa, att det så att säga är officiellt att man är behövd. Med tanke på all den energi det TAR att inte få känna detta, så bör anställningslösa ha MYCKET mer betalt än de med anställning, för det är mycket jobbigare att vara anställningslös än anställd, och dessutom mycket mer värt för samhället eftersom man hjälps åt med att hålla nere lönekrav o.s.v..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-04-06 15:42:00
|
|
Nexa |
Det är också mycket lättare för samhället, om den allmänna inställningen, är att alla anställningslösa är lata, har dålig arbetsmoral och helt enkelt är av en annan sort än de som har anställning.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-04-06 17:10:00
|
|
Aguirre |
Det är dålig arbetsmoral att jobba mer än man behöver för att få ut sin lön...det är rent av korkat. Om pengarna är det enda man får ut av sitt jobb...så varför fläka sig..annat vore ju om arbetet var till allas gemensamma nytta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-04-06 17:21:00
|
|
Nexa |
Aquirre: Du vet detta och jag vet detta. Är du säker på att folk i allmänhet vet det? :
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-04-06 22:02:00
|
|
Aguirre |
:- ..ja nånstans vet dom det...men de ser ingen möjlighet till förändring...så då bortser de ifrån saken...som ett lyte man måste lära sig leva med om där inte finns nån bot.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-04-06 23:56:00
|
|
Karin Holmberg |
Det här var en bra artikel. Grattis skribent. :-
Och många om de som gnäller har så jädra mycket försprång också att de kunnat suga ut det gottaste av systemet även om man inte är fyrtiotalist så har det hela tiden bakåt mot det decenniet varit lättare. De gnällande har fått åtnjuta bättre studiemedelsregler, bättre förmånligare lån. Ljuva livet på Kom Vux, där de kunnat fixa till alla sina betyg så de kunnat bli de där topparna i samhället och nästla sig in på utbildningar genom att enkelt läsa upp ämnena på Kom Vux.
Allt ska försämras, trots att man kunde fly undan att riskera hamna i svåra sitsar, så som det är nu.
De som är toppar nu kunde åtnjuta att ta akassa på sommaren till och med, mellan sina studier, ifall de inte hittade feriejobb.
Hade de arbetslösa perioder, var det bra system de hade att luta sig mot, och kunde pusta ut ifall karriären inte gick spikrakt uppåt osv
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-04-07 00:23:00
|
|
Nexa |
Tack: Ja, tiden är helt annan nu än t o m för några år sen. Jag har hört om folk som en gång i tiden sökte ett jobb och fick fyra. Sen var det stora problemet att välja. När det var så, förstår jag uttrycket, att "ta ett jobb". Nu är situationen den omvända. Jag har sökt deltidsarbeten där det varit många hundra sökanden. Då förstår, i alla fall inte jag, hur man kan "ta ett jobb".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-04-07 15:03:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Sverige är som Mikael Wiehes visa om Titanic. "det började med en skakning på nedre däck...".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-04-09 12:37:00
|
|
open minded |
De miljoner som jag blivit tvingad att betala staten kommer jag varken se röken av eller få valuta för någonsin,någon sjukhusvistelse lär det väl bli. Men vid längre sjukskrivning lär jag bli utförsäkrad oavsett om jag betalat för att ha rätt till denna försäkring. Alla högt uppsatta politiker mm som väldigt lite gör för folket men prioriterar sina egna fickor lär det inte vara några problem att få försäkringspengar. Men vi vanliga utnyttjar vi i den mån att vi är mindre värda än de högt uppsatta. Klass skillnaden är självklar nu vi vanliga betalar för att den övre klassen ska ha det bra. Alla 100 tal skatter är de verkligen nödvändiga. Innan vi börjar använda våra surt intjänade pengar så har vi blivit beskattade säkert 5 gånger om.... Länk: hemmingsson.files.wordpress.com Dessutom måste många människor här låna för att klara skattetrycket och hur fel är inte det. Är det inte meningen att skatterna ska gynna oss vanliga medborgare. utan skatter skulle alla människor i sverige ha 4 gånger så mycket pengar direkt. För mig skulle det stärka min ekonomi och landets ekonomi skulle skjuta i höjden. 70-75 skatt betalar varje person till systemet som inte gynnar dem själva.. Det gynnar enbart dem som ska se till att vi har det bra... Men hur bra har vi det med tanke på allt som ska ingå rätten för att betala dessa hutlösa summor. sjukvård ,skolgång, äldrevård, tandläkare.... Vad ni än gör så måste ni betala för det även fast ni redan gjort det......
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-04-09 12:40:00
|
|
open minded |
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-04-09 12:54:00
|