Debatteknik för frälsta

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-04-04 07:24:00
mats hägglöf
Så Du komplicerar tillvaron! Jag har ersatt 10 Guds bud med ett elfte,
som täcker allt: Du skall icke ertappas!
Inlägg #2: Postat: 2011-04-04 10:42:00
MDAMZ
Nexa det här var roligt och visst är det bekvämt att enbart röra sig bland ja sägare som bekräftar allt som sägs, ett mycket effektivt sätt att "döda" en debatt som kanske skulle haft något att lära ut. Kan vi utvecklas via en diskusion mellan oliktänkande? Jag tycker nog det, men kanske det kan vara så att många inte "vill" eller helt enkelt inte orkar ta in något nytänkande i sin egen världsbild och var hamnar debatten då? Hur gör vi den intressant?
Inlägg #3: Postat: 2011-04-04 11:59:00
Nexa
MDAMZ: Jag älskar att röra mig i debatter med oliktänkare. Visserligen skrev jag denna artikel när jag precis hade rört mig i kretsar av "troende" som jag kallar det. Grupper av människor som ser allt i media som bevis för deras enda stora fråga och emot "de andras" synpunkt. De kunde bara diskutera just denna stora fråga. Jag märkte att samma tekniker användes i flertalet grupper.

De jag syftar till är personer med extrema åsikter och det finns inte en enda här på Sourze som jag märkt ännu som kommer ens i närheten av hur dessa människor var. Här kan vi ju skriva om olika saker och faktiskt lyssna på våra motståndare.

Jag skrev artikeln för att bearbeta mina känslor men naturligtvis försökte jag få en liten humoristisk vinkling också. Tror nog att det finns en person här som kände sig utpekad om man betänker betyget; .
Inlägg #4: Postat: 2011-04-04 12:00:00
Nexa
Mats: Ja men du vet ju i alla fall eller hur? ;
Och vad är det för fel att komplicera tillvaron? Ibland kan det vara riktigt underhållande;
Inlägg #5: Postat: 2011-04-04 12:02:00
Kalle Tuntolej
Tillhör definitivt de bättre och roligare texterna jag läst på Sourze. Och precis som alla andra tycker jag förstås att den gäller alla utom mig! Bra jobbat!
Inlägg #6: Postat: 2011-04-04 12:15:00
Nexa
Tack:

Kalle: Naturligtvis! Så är det ju.:

Fast det är sant, du gör dig inte skyldig till detta. Ingen här, inte ens du även om en person här på Sourze ligger ganska nära; når upp till upp till de debattekniska höjder jag beskriver här; Och tur är väl det, annars skulle jag inte, med stort intresse, läsa det du skriver:.
Inlägg #7: Postat: 2011-04-04 13:38:00
Leif Erlingsson
"När du någon gång ställs inför texter som hamnar utanför din världsbild och dessa får dig att känna dig osäker, välj då hellre andrahandskällor som till exempel kritiska artiklar skrivna av någon troende, som behandlar den text som eventuellt faller utanför din världsbild." Lite kul, jag blev mormon i samband med en transcendental upplevelse som påpassligt förklarades med att "kyrkan var sann". Undrar om inte missionärer är fena på att trigga sådana upplevelser hos människor, eller om det är identifiera människor som är redo för en sådan - min kom inte långt efter den dör källan-drömmen som jag berättat om i annan tråd. Iallafall, mormonerna är roliga på att om en mormonsk vetenskapman har behandlat en kritisk text, så är saken därmed utagerad för dem. Det spelar ingen roll hur dumt han har gjort det. Så jag vet precis vad du har gått igenom. Inte i detaljerna förstås, men själva "grejen". Jag möter många som gått igenom motsvarande sak i de mest skiftande sammanhang, New Age, Gurus från öst, olika västliga trossystem, olika politiska trossystem, själva materialismen, o.s.v..
Inlägg #8: Postat: 2011-04-04 13:40:00
Leif Erlingsson
Tappade ett "att" och ... den _där_ källan-drömmen ... skulle det förstås vara. länk till den: Länk: sourze.se .
Inlägg #9: Postat: 2011-04-04 15:47:00
Thomas L. Aabo
Bra och lite rolig artikel. ;-
Inlägg #10: Postat: 2011-04-04 17:15:00
Nexa
Tack Thomas L. Så var den faktiskt tänkt att uppfattas, även om det låg allvar bakom. :
Inlägg #11: Postat: 2011-04-04 17:29:00
Nexa
Leif: De var inte religiösa jag syftade på i mitt fall. Det finns dock troende i alla skepnader, men inom religionen är det nog än mer påtagligt.

Kommer att tänka på en gång när det knackade på hemma hos mig och två mormoner stod utanför, en yngre kvinna, som inte sa något alls på hela tiden och en man som pratade hela tiden. Efter som jag är den jag här; så gjorde jag mitt bästa att svara på alla frågeställningar; på kanske inte ett önskvärt sätt enligt mannen.

Han backade snart ut och levererade ett: "Tur att du inte är gift. Hoppas du aldrig kommer att göra det." innan han snabbt försvann iväg. Vem vet, han hade nog rätt där;.
Inlägg #12: Postat: 2011-04-04 18:13:00
Leif Erlingsson
Nexa, jag förstod direkt att din erfarenhet var från politiken, men det är ingen skillnad.
Inlägg #13: Postat: 2011-04-05 15:20:00
Thomas L. Aabo
Nexa, inlägg 11. Min morfar brukade säga till Jehovas vittnen som ringt på att "jag är numismatiker". Detta visste de inte vad var så då slutade de tjata. Numismatiker är de som likt frimärkssamlare, samlar på mynt
Själv visade jag, för ett par år sedan, upp min arm med min tatuerade Torshammare på. Då tystnade de, tog bokstavligt ett par steg tillbaka och gick därifrån utan ett ord. Mycket effektivt alltså.
Inlägg #14: Postat: 2011-04-05 15:30:00
Nexa
Thomas L: Jag har inte praktiserat det ännu, eftersom jag inte haft några dylika besök på senaste tiden, men att jag ska säga något i stilen med:

Jag kanske kan få berätta lite om Wicca. Det brukar skrämma iväg de flesta utövare av andra religioner:. Fast om de synade skulle jag inte ha så mycket att berätta:
Inlägg #15: Postat: 2011-04-05 15:35:00
Jan Olsson
Vad får man om man korsar en JV,broder med en satanistanhängare? - Svar: En liten glad djävul,som springer omkring i husen,och ber folk dra åt helvete!
Inlägg #16: Postat: 2011-04-05 15:41:00
Thomas L. Aabo
Nexa inlägg 14. Rekommenderar att du håller ett visst avstånd till påskbrasorna. ;- Har alltså hört talas om och läst en del om wicca

Dina förmödrar alltså föregångare inte nödvändigtvis släkt, fick lifda en del för uråldrig kunskap.
Inlägg #17: Postat: 2011-04-05 15:44:00
Nexa
Tack: Jag hade nog klassificerats som häxa på den tiden.: Wicca är dock en god inriktning. Hade en kompis en gång som bekände sig till den tron.
Inlägg #18: Postat: 2011-04-05 18:52:00
Leif Erlingsson
Detta med häxjakt, inkvisition & så är helt aktuellt, och på frammarsch. I Nord-Karolina röstar de i kväll om de ska fängsla medborgare som odlar eller hanterar läkande örter eller ö.h.t. idkar naturmedicin, helande etc utan att ha ett diplom från den legala drogindustrin utan licens. Och i EU ska de rösta mot fri handel av medicinska örter, naturliga vitaminer och medicin nu i april. Man kan skriva på petitioner mot det senare här Länk: consumersforhealthchoice.com och här Länk: gopetition.com vilket jag naturligtvis har gjort eftersom jag är en sådan där "ond" människa som vill att vi ska få vara friska och hjälpa varandra. Bålet väntar! Allvarligt talat, jag undrar om inte alla dessa vansinniga attentat mot medmänsklighet och själva livet ytterst handlar om mörkrets sätt att tanka av oss energi. De utsätter oss för mer och mer vansinne för att vi ska ge ljus. Och är man av ljuset så måste man ge ljus, så de har naturligtvis fest. Och så säger de att om man vill gott så orsakar man ont. Och fixar lite Psy-Op som bevisar det. Och så får vi förklara oss ge mer ljus. Och så gottar de sig ännu mer "Knasigt men fascinerande!", fest, fest, fest.
Inlägg #19: Postat: 2011-04-05 19:11:00
Diplomatenologgad
#18 Syftet med lagändringar som reglerar "naturmedicin" är naturligtvis att det finns så mycket mumbo-jumbo i den branschen. Det är inte som konspirationstrollen tror att man gör den av ren ondska eller illvilja mot människor. Det är bara tokliberaler som vill att vi skall tillåta Charlatanerna, Voodoo-doktorerna, Shamaner och slikt patrask att få härja fritt och hämningslöst.
Inlägg #20: Postat: 2011-04-05 20:40:00
Aguirre
Diplomaten...nu lugnar vi oss...mumbojumbon har i vart fall inte förgiftat och skadat stora grupper...som den s.k. seriösa medicinindustrin...det mesta är väl dyr verkningslös skit inom naturmedicinen...men man kan ju inte förbjuda folk att äta vad de har lust med..Däremot finns det väldigt goda skäl att inte låta skolmedicinen härja fritt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...