Så dehumaniseras fienden

Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2011-04-02 21:32:00
Nexa
Du har vunnit Leif-Arne. Jag orkar inte mer. Du väljer att lägga ner precis lika mycket tid på små saker som på stora. Du lägger ner tid på att "bevisa" saker som inte behöver bevisas. Grattis! Alla gör inte det. Så bedöm inte alla efter din egen måttstock. Jag hade kunnat lägga ner en lång tid på mitt enradiga inlägg, men valde att inte göra det.

Termen tes t t ex används av de flesta när man gör vetenskapliga uppsatser och de flesta lägger ner mer tid på det än på enradiga inlägg i ett debattforum. Du kallar även enradiga inlägg teser och lägger följaktligen ner lika mycket tid på dem.

Har du tänkt på att anledningen till att du sällan blir ifrågasatt kanske beror på att folk inte orkar med dig? De som redan känner dig går nog inte i fällan och försöker argumentera med dig. Jag har idag lärt mig läxan och gör aldrig om det. Inte av den anledningen som du tror utan därför att jag vet att det slutar med att du blir rent oförskämd.

Jag har inte alls brytt mig om att ditt foto var behandlat, men du anklagade mig för att skämmas för mina inlägg eftersom jag använde Nexa. Du har nog inte varit med om, som jag har, att folk använt sig av ditt namn för att ta reda på var du bor och sen utnyttjat den kunskapen.
Inlägg #62: Postat: 2011-04-03 04:19:00
Aguirre
Hehe..ja..Leif-Arne..om ett socialfall snor en fläskkotlett på ICA och vi andra..och framför allt du får betala 0000,1 öre av den...så är det grönt med mig..Givetvis finns det inga regler för egenhändig fördelningspolitik...det får väl avgöras från fall till fall om det är schysst...Det beror väl på hur utsatta personerna eller grupperna är av vårt samhällssystem...jag kan tänka mig massa bra kriminalitet..alltfrån att banka sönder krigsmateriel till att snatta pilsner och donera den till nåt ålderdomshem som måste skära ned hela tiden..att sno cyklar eller att göra lägenhetsinbrott är ju mest förkastligt..Man får använda sunt förnuft helt enkelt...de som är utsatta för detta Länk: faidros.net kanske bör kompensera sig själva genom lite frisk kriminalitet. :-
Inlägg #63: Postat: 2011-04-03 10:27:00
Leif-Arne
"Man får använda sunt förnuft helt enkelt" Du menar ditt sunda förnuft eller mitt?
Inlägg #64: Postat: 2011-04-03 20:22:00
Aguirre
Det går nog bra med bägges Leif-Arne...jag tror dig inte om att vilja straffa en arbetslös ensamstående trebarnsmor som snor några kotletter...att du har massa principer och ideer som gör att du inte vill förespråka såna hemskheter är ju bara i huvet på dig...använder du samvetet och hjärtat så är du nog lika god som de flesta :-
Inlägg #65: Postat: 2011-04-03 20:40:00
Leif-Arne Undvall
#64 Ok, trebarnsmamman får gå fri, var drar vi gränsen då tycker du, vid en barnös kvinna som arbetar som tandhygeinist?
Inlägg #66: Postat: 2011-04-03 20:58:00
Aguirre
Du behöver inte dra nån gräns Leif-Arne...det tvånget får du göra dig av med...vi kan lita till att folk som omfördelar med hjärtat gör rätt oftast..i vart fall mycket oftare än vad staten och marknaden nu gör..du får tro lite på människans förmåga att vara god utan tydliga gränser och regler från föräldrar eller stat.
Inlägg #67: Postat: 2011-04-03 21:11:00
Leif-Arne Undvall
Tja i stället för omfördelning genom slags godtycklig rätt att ta för sig utan att betala, en rätt som avgörs i stunden och av vederörandes sunda förnuft, viket understundom kan skilja sig något lite beroende på om du är den som tar för dig eller är den som det tas från, tycker jag faktiskt ett grepp som barnbidrag är mycket bättre och mer konsekvent och förutsägbart. Barnbidrag som för övrigt är ett av de mest effektiva sätten att stimulera ekonomin med.///// Ett rättsväsende som fungerar så att säga Ad Hoc blir en ren mardröm, du blir utlämnad till vad dina medmänniskor i en given stund tydker att deras sunda förnuft säger till dem. Just här och nu kanske de tycker det är rimligt att hänga dig i eken därför att du snodde en häst, en häst som ditt sunda förnuft sade dig du kunde ta för att du behövde den.
Inlägg #68: Postat: 2011-04-03 22:51:00
Aguirre
Vi har haft barnbidrag och andra bidrag i decennier...där staten får agera "buffert" för vad den råa marknaden annars skulle åstadkommit...marknaden behöver staten både för skydd och för att bringa social kontroll..en helt rå marknad med total utslagning och svält skulle skapa social oro...därför har vi staten som håller systemet i styr..Men vi är ju inte så fantasilösa vi människor att vi inte kan ändra på samhällsförhållanden i grunden..det är ju så historien har rullat fram...man kan ju tycka att då får folk vänta med rättvisa tills samhället är förändrat, eller att de får engagera sig i politiska partier och förändra...men jag anser att man skall uppmuntra alla försök till förändring av orättvisor...både på kort sikt vid kyldisken,om så känns rätt och på längre sikt, med att rasera hela orättvisa system...det går hand i hand..befrielse i det lilla som i det stora..med det inte sagt att vi kan ha barnbidrag så länge..varje krona till de missfördelade är av godo..men vi får inte förledas till att tro att vi kan göra ett samhälle rättvist genom att dela ut allmosor.
Inlägg #69: Postat: 2011-04-03 23:03:00
Leif-Arne Undvall
Nåja det är i grund marknaden som ser till att det finns goda förutsättningar att resurser tillskapas. Som socialliberal så tycker jag att det är rimligt att en del av de tillskapade resurserna omfördelas, barbidrag är en sådan funktion som jag tycker är väl motiverad. Anndra som kallar sig nyliberaler håller inte med om att omfördelningsmekanismer behövs, de mest extrema, till exempel den anarkismen närstående Ayn Rand gillar inte omfördelning alls. Jag ställer mig frågan om inte marknaden skulle bli mycket mer rå än någonsin idag utan de regler som vi i demokratisk ordning antagit.
Inlägg #70: Postat: 2011-04-03 23:04:00
Leif-Arne Undvall
Barbidrag skulle nog uppskattas här och var men barnbidrag skulle det vara.
Inlägg #71: Postat: 2011-04-04 02:46:00
Aguirre
Barbidrag är ett givet JA ! ...jo marknaden skulle varit mycket mer rå utan en stat ... "som vi i demokratisk ordning antagit" med representativ parlamentarisk "demokrati" som inte får fingra på privat äganderätt hur demokratiskt det nu är..Jag antar att din egen budget fungerar väl med viss planering ? Det skulle nog marknaden också göra...där kunde man ju med riktig demokrati besluta bort osunda företeelser som vinst,utdelning,bonus,vapenframställning, etc. och sätta fokus på mer allmännyttiga värden...det är ju inte så jäkla hippt att vara mångmiljonär eller trampminefabrikör...lite barnsliga drivkrafter för samhällsekonomi tycker jag...om människor kände sig grundtrygga i sin vardag så skulle de nog inte enas om att ha nåt Bofors för jobbens skull...eller några 90 miljonerssbonusar till kraftverkschefer ..för att ta några av marknadens mer sjuka yttringar.
Inlägg #72: Postat: 2011-04-04 02:59:00
Hansson
Jag känner i gen dessa argument allt för väl, jag är också arbetslös och har sett en klar försämring och för dumning om detta nu är möjligt hos arbetsförmedlingen som reducerar en till ett nummer.
Kort sagt du är inte ensam om att vara frustrerad.
Inlägg #73: Postat: 2011-04-04 03:11:00
Aguirre
Hansson..jag antar att du då sett AF:s nya mer anpassade uniform Länk: rubenwatte.com
Inlägg #74: Postat: 2011-04-04 08:13:00
Leif-Arne
"med riktig demokrati besluta bort osunda företeelser som vinst,utdelning,bonus,vapenframställning, etc. och sätta fokus på mer allmännyttiga värden."... Men det där skulle ju även Håkan Juholt kunna ha sagt, hur anarkistiskt är det på en skala? Egentligen så håller du nog om att det är en rätt rimlig tanke att staten upprätthåller ett våldsmonopol, i annat fall uppstår det ett våldsvakum, som skulle fyllas av någon/ några annan/ andra, kanske ett gäng som åker omkring på BMX cyklar iförda blommiga västar.
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...