Glöm inte förintelsens offer

Den här tråden diskuterar artikeln Glöm inte förintelsens offer.
Showing page 14 of 14: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Inlägg #261: Postat: 2011-08-07 16:39:00
Mats Persson
inlägg #260 Lennart, vet inte om Du kommit i kontakt med kommendör Nils Bruzelius licenciatavhadling om planen för de första ubåtsburna polarisrobotarna? De hade en räckvidd begränsad såpass att det enda "fria" hav man kunde avfyra från och nå Moskva var på svenskt vatten vid Vinga. Han menar där att detta bland annat var anledningen till vårt spektakulärt stora flygvapen. Man ville vara säker på att Sverige skulle kunna uppehålla flygherravälde i hela sitt luftrum för att försäkra att WP inte skulle kunna operera i området och utgöra ett hot för polarisubåtarna. Vill minnas att just de ubåtarna till och med hade sitt pitotrör annorlunda placerat än andra ubåtar brukat just för att kunna medge att man kunde ligga på sandbotten medan polarissystemets datorer med program i stora hålkorts-packar skulle kunna positionsberäkna.

Spännande och inte alltför omfattande avhandling som finns på biblioteket om Du har lust och inte redan har läst den.
Inlägg #262: Postat: 2011-08-07 16:57:00
Mats Persson
inlägg #261 tillägg till 261 - OM det nu möjligen funnits WP ubåtar på svenskt inre vatten är det ju lätt att förstå efter att överste Wennerström berättat om ovanstående planer kring Vinga. Det gäller att hålla rent på bakgården!
Inlägg #263: Postat: 2011-08-07 19:40:00
Aguirre
Tja..."om" det funnes svenska ubåtar på WP vatten i t.o.m. större utsträckning än WP båtar här...så skulle ju historien se helt annorlunda ut....men som sagt det är dubbla röda stämplar på de pappren ett tag till...hur svårt var det inte att erkänna att vi gjorde "enstaka" spionflygningar...Sverige är verkligen ingen dununge i spionsammanhang...det är bara vår befolkning som bibringats den uppfattningen.
Inlägg #264: Postat: 2011-08-07 20:01:00
Mats Persson
anonymt inlägg #263 ...men medge att det gav något att "deala" med när man behövde teknik och vetande västerifrån? :o

Jag kan förstå regeringens bevekelsegrunder men det skall som sagt bli intressant om nu inte kommande regeringar bestämmer sig för att förlänga sekretessen. Har ju hänt förut. W Agrell har ju skrivit en del lättläst om Sveriges "skyddsforskning" om kärnvapen som pågick långt in på sextiotalet.
Inlägg #265: Postat: 2011-08-08 01:49:00
Aguirre
Japp...Mats...dealandet är det vi inte får se av krigsmakternas verksamhet...och det är den stora delen.Det har t.o.m. gått så långt att dealandet ställs inför våra politiker som ett de facto att finna sig i..det finns lojaliteter mellan militärkomplexen på denna punkt....annars svurna fiender officiellt...hjälper varann gärna att övertyga varandras politiker att de är viktiga och behöver mer skattemedel....så går det när man syltar ihop privat storindustri med höga militärer utan militära uppgifter.Den internationella vapenhandeln och militärbudgetarna är ett självspelande piano...där militära överväganden bytts ut mot marknadens krav på tillväxt
Inlägg #266: Postat: 2011-08-08 09:46:00
Mats Persson
Där vill jag - av mångårig erfarenhet från både försvaret och annan statlig verksamhet - bestämt hävda kommer sig av tjänstemän/ämbetsmän som "kommit upp sig" så att de tror att de är politiker. I försvaret är det enklast. Där brukar det hända ungefär när man blir kommendör/överste. "Ren anarki" skulle jag sagt om det inte var Dig jag talte med, Aguirre!
Inlägg #267: Postat: 2011-08-08 11:24:00
Jan Olsson
Vet Ni,ärade debattörer,att de sista åren av andra världskriget,då släckte man landningsljusen på Bulltofta,då s.k. Flygande Fästningar kommit på avvägar in över Skåne,en del skadskjutna av Tyska plan,med följden att de störtade till marken,och på Södra Sallerupsvägen i Malmö.- 2 km.från min Skola. - På Östra Kyrkogården i Malmö finns en monumental propellor uppsatt,under den små vita kors över alla de amerikanska flygare som fick sätta livet till,för vår skull! - Glöm inte heller de offren! -
Inlägg #268: Postat: 2011-08-08 11:54:00
Jocke S-43
Nostalgi, och Gamla Bulltofta, snyft... Därifrån gjorde jag min första flygrsa "världens kortaste" med DC3 till Kastrup. Med min pappa. Senare -64 gjorde jag så den sista delen av lumpen där, efter avhopp från P2 och snabbutbildning på Arlanda, som flygbrandsoldat. 3 månaders påbakcning. Det jobbigaste var att bära hadikappade från charterresor, den enda gången något hände, en Curtiss som brann, då var jag ledig!
Om detta har jag skrivit här, om man får länka? Fick bara 3.1* av 14. "Vägra döda, vägra värnplikt"! Den måste du läsa Jan Olsson, vapenvägrare eller ej!
Länk: sourze.se
Inlägg #269: Postat: 2011-08-08 13:35:00
Aguirre
Mats...detta fenomen är generellt på nåt vis...kanske går spärren inom försvaret vid överstegrad...i fackföreningar på sektionsordförandenivå..I ämbetsverk på avdelningschefsnivå, i kommuner på en annan nivå...etc...plötsligt vill alla leka på de privata företagens direktörsnivå...alla vill bli bjudna på samma event och konferanser... och prata som de viktiga männen gör...om viktiga saker...som avkastning,räntabilitet, och marginaleffekter..vi som inte får, eller inte vill leka på deras gård...blir tillslut ändå tvugna att gå dit och ta ungarna i örat.
Inlägg #270: Postat: 2011-08-08 21:20:00
GunnarL
Även jag gjorde min första flygresa från gamla Bulltofta. Det var 1967 och jag var 19 år. Jag och en kompis semestrade i rumänska Mamaia i tre veckor till det facila priset av 622 kr och vi flög med ett propellerdrivet plan från bolaget Tarom. Lite nervöst var det - så vi stärkte oss med några whiskypinnar på toaletten innan vi gick ombord. Där fick vi dock mat och plommonbrännvin så att man mådde som en prins - trots att när vi landade i Constanza gick igenom ett mycket kraftigt åskväder. Vi bodde i en bungalow, vilket var det absolut billigaste alternativet att bo på. Men det var trevligt, för där bodde i stort sett bara ungdomar från dåtidens öststater. Bra kontakt med flickor från Tjeckoslovakien, Östtyskland, Ungern och naturligtvis Rumänien. En semester man aldrig glömmer! Detta a propos nostalgi.
Inlägg #271: Postat: 2011-08-08 22:37:00
Lennart Asp
Mats Persson #261: Jag har inte läst kommendör Nils Bruzelius avhandling. Men tack för tipset! Om jag får tid kanske jag letar upp och läser den. Intressant information du ger!
Inlägg #272: Postat: 2011-08-08 22:47:00
Lennart Asp
Ursäkta att jag bryter in i allt i och för sig trevligt nostalgisnack! Ingen som har funderat på Sveriges eventuella NEUTRALITET under World of Warcraft 2 andra världskriget på icke-anglifierad svenska?
I
Inlägg #273: Postat: 2011-08-08 23:10:00
Lennart Asp
" a propos nostalgi" ... Här kommer mer nostalgi ... : Dagens Nyheter, söndagen den 18 juni 1939: " TYSKA STUDIEDELEGATIONEN I DALARNA. SANDVIKEN, lördag. Den tyska studiedelegationen som för närvarande gästar Sverige anlände på fredagen till Sandviken, där Sandvikens jernverks anläggningar besågos. På lördagen fortsattes färden till Dalarna, där Rommehed, Rättvik och Mora besöktes, och resan går därefter vidare till Västerås, där bl.a. Asea blir föremål för studium. Vid den bankett som disponent Göransson i Sandviken gav för de tyska gästerna erinrade d:r Draeger, president i Nordische Verbindungsstelle, i sitt tacktal om konung Gustafs 81-årsdag. Konung Gustaf är, sade han, icke blott "Sveriges patriark", utan även den överallt ärade patriarken bland världens statsöverhuvuden."
Inlägg #274: Postat: 2011-08-09 00:11:00
Aguirre
Asp...här kartlägger jag och Mats omfattning och nivå på kulturkorruptionen i våra översta samhällslager och så lägger du in frågor om animerade dataspel !? Nåväl...du skall gå över till att spela CS...där kan du välja om du vill vara Counterterrorist eller Terrorist...det är ett enkelt och svartvitt sätt att se världen fast i färg den du..Det går även bra att försörja sig på att spela det..det finns några tusen proffs världen över..WoW är massa alfer och djur och skit i...inget för en karl.
Inlägg #275: Postat: 2011-08-09 01:31:00
Lennart Asp
Aguirre #274: Undrar vilket spel, Jocke S föredrar? :
Inlägg #276: Postat: 2011-08-14 10:16:00
Lennart Asp
#272: Korrigering! Ingen som har funderat på Sveriges roll som BYSTANDER under Andra Världskriget?
Inlägg #277: Postat: 2011-08-14 10:20:00
Lennart Asp
Och Sveriges leverans av järnmalm och kullager till Tyskland, båda artiklar nödvändiga för den tyska krigsindustrin ...
Showing page 14 of 14: 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Laddar...