Glöm inte förintelsens offer

Den här tråden diskuterar artikeln Glöm inte förintelsens offer.
Showing page 1 of 14: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2011-04-15 12:44:00
MDAMZ
Efterverkningarna syns än i dag på generationer som följer och präglar en hel del av ångesten från föräldrar till sina barn som upplevde denna ondska. Många överlevde och många dog under fasansfulla omständigheter. Du har rätt att en påminnelse och öppnandet av arkiv för att lära av historien behövs...för nu när Sverige är inblandad i två krig långt borta är det skillnaden vi vill se och uppleva och lära oss mellan demokrati och diktatur.
Inlägg #2: Postat: 2011-04-15 12:49:00
Dag Nilsson
Det är bra att vi påminns om Förintelsen. I synnerhet är det bra att vi påminns om att förintelsen sker oavbrutet. Siffror från FN uppskattar att 16.000 barn per dygn dör av svält eller svältrelaterade sjukdomar. Alltså det är inte en olycka som plötsligt drabbar och dödar dessa barn. De dör efter ett långdraget lidande. Ofta oändligt ångestfyll för deras föräldrar. 16.000 barn x 356 dagar blir ca sex miljoner dödade barn per år. Detta innebär en ny förintelse varje år. Om DETTA ska vi också berätta!
Inlägg #3: Postat: 2011-04-15 13:34:00
Leif Erlingsson
Glöm inte alla traumaoffer i Israel, nya varje generation!
Inlägg #4: Postat: 2011-04-15 13:48:00
Leif Erlingsson
Såg förresten en märklig uppgift i artikeln, som jag gärna skulle vilja se en trovärdig källhänvisning för. Det stod att det skulle finnas folk som menar att det inte funnits koncentrationsläger. Jag har själv aldrig stött på någon sådan människa, vare sig i skrift eller på annat sätt. Var hittar man dem? Har de något inflytande, o.s.v.?
Inlägg #5: Postat: 2011-04-15 13:53:00
Leif Erlingsson
Sedan om dödslägren, det förekom sådana efter kriget. Otaliga tyskar strök med i dem. Drevs av de allierade. Antar att beteckningen dödsläger är korrekt med tanke på omfattningen av döda.
Inlägg #6: Postat: 2011-04-15 13:57:00
Leif Erlingsson
PS: Givetvis dog många även i tyskarnas läger, inget ursäktar de övergrepp mot minoritetsgrupper som faktiskt har gjorts.
Inlägg #7: Postat: 2011-04-15 14:12:00
Leif-Arne Undvall
#4 Är det här ditt sätt att försöka smyga in någon av revisionisterna? Glöm det!
Inlägg #8: Postat: 2011-04-15 14:25:00
Aguirre
Och glöm heller inte Sveriges bidrag till nazidödandet...undfallenheten..flatheten och våra stora industriers glada profiterande på eländet.Transportförbudet på tidningar,registreringarna..och våra egna koncentrationsläger. Vi var det första landet att stämpla J i judarnas pass...skamliga minnen.
Inlägg #9: Postat: 2011-04-15 14:27:00
Leif Erlingsson
Är det någon som vet när Förintelsen först dök upp i uppslagsverken?
Inlägg #10: Postat: 2011-04-15 18:47:00
Hansson
Jag har en artikel som ligger och väntar på att bli publicerad om just de ämnet som #8 talar om, och till Leif Erlingsson du efterlyser en källhänvisning till att det finns och funnits människor som förnekar förintelsen, prova att gå in på olika höger extremisternas hemsidor eller liknande, just nu mins jag inte namnet på en del av dessa dårar men tro mig dom finns.
Inlägg #11: Postat: 2011-04-15 19:45:00
Dag Nilsson
#10 - Hansson, innantilläsning tyder på att Leif i inlägg #4 undrar över vilka det är som förnekar att det har funnits - koncentrationsläger! Även jag är intresserad av vilka som förnekar det. --- Att Förintelsen är ett begrepp med speciell innebörd vet jag. Men att ordet Förintelsen skulle vara synonymt med ordet koncentrationsläger, har jag inte hört tidigare. Är det det?
Inlägg #12: Postat: 2011-04-15 20:16:00
Hansson
Så här står det att läsa om ämnet på wikipedia:
Förintelsen är nazisternas försök att utrota de europeiska judarna under andra världskriget och en översättning av tyskans die Vernichtung. Den judiska benämningen på förintelsen är "Shoah" hebreiska: השואה; katastrof, på engelska kallas den Holocaust efter grekiska holókaustos.
Är de svar nog?
Inlägg #13: Postat: 2011-04-15 20:56:00
Hansson
För den som vill läsa mer innan nästa artikel av detta slag publiceras kan läsa mer av detta slag på denna adress:Länk: hansson.blog.se
Kommentera gärna på Länk: facebook.com under mitt namn.
Fredrik Hansso
Inlägg #14: Postat: 2011-04-15 21:18:00
Lasse Wilhelmson
Här finns historisk dokumentation på att "6 miljons in a Holucaust" är ett begrepp som har funnits i många varianter långt för Andra världskriget. Länk: sixmillionmyth.blogspot.com
Inlägg #15: Postat: 2011-04-15 21:46:00
Leif-Arne
#14 Väljer man att stå sida vid sida med neonazis så är den här typen av inspel inte förvånande. Snart tillstöter väl universalgeniet själv och vill länka till SVP.
Inlägg #16: Postat: 2011-04-15 21:59:00
Lasse Wilhelmson
Ibland är sanningen farlig Länk: lassewilhelmson.wordpress.com
Inlägg #17: Postat: 2011-04-15 23:21:00
Hansson
Vilken sanning?

För sanningen stirrar en i ansikten den dagen då man sätter sina fötter vid Auschwitz och själv kan konstatera att de har hänt och att de händer igen och igen världen över både i tysthet och i öppenhet.
För den som nu skulle misstro att det har hänt läs detta Länk: sv.wikipedia.org
Jag tror inte många kan glömma "Arbeit macht frei" är en tysk paroll som betyder arbete ger frihet, arbete ska befria dig eller arbete befriar; den mer bokstavliga översättningen är arbete gör en fri. Parollen är främst känd för att den placerades vid ingångarna till flera av de tyska koncentrationslägren som upprättades före eller under det andra världskriget.
Så igen vilken sanning efterlyses #16?
Inlägg #18: Postat: 2011-04-15 23:27:00
Aguirre
På sätt och vis har någon lyckats med något dåligt..när en sån som jag tvekar att säga nåt i denna fråga...hela sörjan är så laddad, det känns som att man inte kan yttra sig utan att hamna i lag med nån eller några man inte delar uppfattning med. Redan att jag..och många med mig skyggar för att prata om saken ens, är ett nederlag för mänskligheten och för fria tankar.Jag är helt enig med de källor LW framför...det fanns en tidig sionistisk krigsförklaring mot nazityskland,det finns en historia av välutnyttjat martyrskap hos judiska grupper...men detta får inte under några omständigheter användas som ett uns ursäktande för vad som hände med judarna och alla andra i nazityskland...det kan bidra till historisk förståelse av ..varför just judarna ? Men brottet,lägren och bränningarna...är alltid brottet lägret och bränningarna.
Inlägg #19: Postat: 2011-04-15 23:46:00
Hansson
Tänk själv judar har i alla tider jagats och mördats men när nazisterna tog makten i Tyskland då började förföljen av oskyldiga människor,i börja var det utvecklings störda sedan homosexuella där efter judar, sedan personer som misshagade makten.
Jag kan rekommendera filmen V för vendetta den har en ton av det jag försökt förmedla.
Kan den som vill lyssna på neonasiatiska idéer dra åt helvete för jag vill inte ha med er sort att göra, varse nu eller någonsin ! ! !
Inlägg #20: Postat: 2011-04-16 00:54:00
Aguirre
Ja..du ser Hansson...tydligen ser du neonazis...även i ett fördömande av Förintelsen...Någon har verkligen lyckats med att göra frågan onämnbar.
Showing page 1 of 14: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...