Inlägg #1: Postat: 2011-03-23 08:52:00
|
MDAMZ |
Hej du
Att se dilemma ur ledarskaps ögon ger en annan dimension av teater,böcker,konserer osv. Jag kan skriva en hel önskelista av vad jag skulle vilja ha möjligheter till. Den främsta är nog att kultur som teater bio blir plånboksvänlig. Jag skulle så gärna vilja ta med mina barnbarn på teater ge dom en upplevelse som enbart kan upplevas där, Gå på opera och visa på en helt annan värld, och varför inte balett där känslor yttrycks med rörelse. Dessvärre är inte kulturen öppen för sådana med liten plånbok och jag önskar att jag fick dela om så blott bara en gång om året allt detta med dom.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-23 11:42:00
|
Aguirre |
Allt som inte går att sälja eller distribuera på Internet är på väg ut...Kultur idag görs av folk på YouTube och på andra siter som jag inte ens hinner kolla...Vi ser nåt helt nytt...och jag tror inte gammelkulturen med tidskrifter,böcker,föreställningar i salonger,och bilder på väggar kommer att reda ut detta...Själv var jag en lycklig gammelkulturkonsument fram till 1990...sen dess har jag bara blivit digitalare...Om det är bättre eller sämre...svårt att säga...en lagad middag är bättre än snabbmat...men folk tar snabbmaten ändå. Det kanske skall till mer än kulturarbetarnas strävanden...ett samhälle med en annan fördelning av tid och pengar kanske.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-23 15:30:00
|
Jan Olsson |
Det är de "äldre ensamma damerna" som bär upp kulturen i dag - de minglar i pausen,tar ett glas vitt med vänninan! - Äldre "ensamma gubbar" nöjer sig med en bit Falukorv,Öl & favoritfåtöljen framför TV,n - Mvh.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-24 01:11:00
|
Lena Olsson |
Bra artickel som visar hur lätt det är och känna sej fel och liten.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-26 23:53:00
|
sunnyb |
Håller med Lena. Trots att jag aldrig varit på en teater under hela min uppväxt har jag sedan alltid haft teaterbesöken som höjdpunkten i vardagen.Men på 70 talet hade jag vänner ur arbetarklassen som inte vågade gå med mig på Dramaten:de trodde att det bara var för "Fint Folk." Sånt har aldrig bekymrat mig:mina barn var med där redan i 5-6 årsåldern o såg den legendariske Anders EK .De älskar i dag att gå på tetater liksom barnbarnen som jag tagit från barnteater till Romeo o Julia.2 av mina barnbarn spelar själva teater nu:en 17 åring o en 10 åring barnteater
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-27 00:04:00
|
sunnyb |
Jan :Du har en helt riktig poäng här.Men det beror lite på vad man ska se.Mina gubbar har 2somnar på Noren som jag älskar.Gubbe 1 är dock Ibsen-fan som jag.Gubbe 2 gillar musicals o komedier.Han var med nyss o såg Jerry William på Tyrol.Men när Tom Jones var där fick jag ta med dottern:Gubbe 1 följde snällt med på Wienerkonserter men nu när han är för sjuk får jag gå ensam.
Fast på Romeo o Julia var vi 6 kvinnor ur familjen:jag 60, dottern 40,svärdottern 35,sondöttrarna 17 o 10 samt dotterdottern ,5,o den gick hem hos oss alla.Romeo hos 10 åringen som oxå älskade Julia o 35 åringen,hans akrobatiske kompis hos 17 åringen,Loa Falkman i den gamla Tom Jones låten Help Your self hos mig o 40 åringe gillade alla.5 åringen höll på Julia o tyckte det var synd att hon måste dö.Men jag berättade sagan om Romeo O Julia innan vi gick så att hon kunde följa med.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-27 00:06:00
|
sunnyb |
O Petra:Tack för en väldigt bra artikel!!!!!
|
|