Erica Jongs Rädd att flyga tål att läsas om

Den här tråden diskuterar artikeln Erica Jongs Rädd att flyga tål att läsas om.
Inlägg #1: Postat: 2011-03-18 12:37:00
Bizon
"Bokens tema, dess grundton - att kvinnor inte har rätt att vara som män - känns fortfarande aktuell// Kanske vi män ska solidarisera oss även med denna ide - då ju även det omvända inte ses med så blida ögon. Det finns bara en omständighet som har en avgörande betydelse för vilket kön vi är och det är vid avlandet av nästa generation. resten är mest en fråga om tycke och smak.
Inlägg #2: Postat: 2011-03-18 18:00:00
Jocke S-43
Det här skrev jag redan till Manna-Reta Winberg för flera år sedan. Ungefär "Med hjälp av det massiva stödet från media och samhälle, så kan en kvinna idag välja mellan flera roller, både i kläder och uppträdande." 1 Den traditionella, "jag stackars svaga..." eller andra roller från anno dazumal, "vampen" m.fl. 2 "Jag är fortfarande förtryckt, så länge jag själv anser det."
3 "Den nya", "här kommer jag, gubbsamhälle!" Med samma aggressivitet som män påstås ha haft träffade på en igår, kvinnlig marockansk chef!. Eller så någon mix mellan dessa båda. För mannen vars könsroll förkastas av genuscensuren nästan dagligen, allt ifrån dagisutbildning till regeringsdeklarationer, så återstår inte mycket. Mer än att helt enkelt strunta högaktningsfullt i allt detta, inklusive denna artikel! Från en man? Men visst, en kvinna i frack på en Nobelfest blev avspisad en gång. Som om inte kvinnor där redan hade större friheter än i pingvinrollen! Å andra sidan: konståkning på is...
En annan sak man hört vankas lite från unga kvinnor: "Vem f-n vill vara jämställd med en man!" Finns mycket att tänka på själv om man vill, och inte bara ledas av förenklade litteraturbeskrivningar. Det var sakfrågan.
Inlägg #3: Postat: 2011-03-18 22:25:00
Jocke S-43
Mikael Vasara. Vet du hur många dylika böcker det skrivits de senaste 30 åren? Tusentals! Och för varje bok är det ett antal män som suckat lyckligt och självkritiskt! Från anarkisten A, till överbefälhavaren Ö faktiskt! : "Å så befriande roligt! Vi överordnade tar till oss självkritiken, så ökar självfötroendet i samma mån hos andra parten!" Och hur många böcker har skrivits från andra horisonten, möjligen från Strindberg och framåt? Gör det, romanförfattare "Halv A4-sourze", så skall jag läsa!
Inlägg #4: Postat: 2011-03-18 22:41:00
Aguirre
Jongs skriverier är förskräckliga som litteratur men antagligen nödvändiga för att ge kvinnor en omvärderingsgrund för sin självbild i moderniteten..nästan all annan litteratur ju skriven från Kommendör Hamiltons bild av världen..en sterotyp manlig upprepning sen Odysseus och framåt..t.o.m. när kvinnor skriver valsar de runt denna bild..t.ex i den s.k. deckarvågen vi har nu...Strindberg tycker vi alltid om...men den karln var ett geni och en dåre...såna får vi vara nöjda om vi får fram en under varje århundrade. Att läsa Jong igen tror jag inte jag gör...men hade jag haft en dotter hade jag nog rekommenderat den.
Laddar...