2011 blir ett katastrofalt år

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-03-16 10:42:00
Jan Olsson
Karlsson,Karlsson..Du är en riktig glädjedödaregubbe! - Inget positivt? -
Inlägg #2: Postat: 2011-03-16 11:21:00
Dag Nilsson
"...att världens stater styrs av tre känslor, nämligen rädsla, hopp och förbittring." --- Så kan man kanske sammanfatta det. Jag ser en gemensam nämnare hos dessa känslor, de kan sammanfattas med ordet - brist. Hela satsa-på-dig-själv-kulturen skapar en fundamental brist hos individen. Bristen på vi. Vi människor är inte lyckliga som pyramidbyggare, där en på toppen skall regera över många småpyramider nedanför. Där mobbning och splittring råder istället för närhet och sammanhållning. Hela vår kultur måste låta enhetsvågen lyfta oss från "me to we". Först då kan de tre bristtillstånden upplösas och verklig tillfredsställelse spridas över Jorden yta. Vi är skapade för samverkan med allt levande - precis som cellerna i våra kroppar. Inte för konkurrens och utslagning.
Inlägg #3: Postat: 2011-03-16 11:46:00
Kalle Tuntolej
Det hedrar dig då Dag, att du i motsats till alla dessa förstörda och onda sinnessjuka människor, aldrig uttrycker dig negativt om andra människor, utan låter din godhet lysa mot oss alla.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-16 11:54:00
Kalle Tuntolej
jag har den smärtsamma uppgiften att meddela dig, Karlsson, att du har fel. Världen drivs av glädje, nyfikenhet och framtistro. Vi är på en lång resa från ett feodalt förtryck av snart sagt alla människor, från ett religiöst och okunnigt betingat förtryck. mänsklighetens framsteg drababs förvisso ibland av svåra bakslag, men steg för steg traskar vi dock framåt. Stora tekniska och medicinska framsteg sprider i detta nu hälsa över jorden, och minskar hunger och sjukdomar. I de muslimska länderna ser vi spirande demokratier, som förhoppningsvis snart kan ge folken sin röst, istället för att den skall tillhöra diktatoriska ledare. Samtidigt präglas alltmer världspolitiken av diskussioner. En förståelse för att det inte finns ETT enda rätt sprider sig, och hänsyn tas till att många frågor inte är så enkla, och för att man måste respektera att människor kanske inte alltid gör som man själv hade gjort. Det viktigaste är att vi alla har en grundmurad tro tillmänniskors godhet, att vi gör gott, och sprider gott. Det är svårt att driva krig med ett folk som inte hatar. Det är svårt att skapa hat utan skitsnack. Framtiden är vår, med ödmjukhet, och tålamod!
Inlägg #5: Postat: 2011-03-16 13:36:00
Aguirre
Här finns ju en del alternativ...1.man ser verkligheten som den utspelar sig just nu, då har Karlsson rätt,2. eller som Dag..med en helhetsyn och en helhetskänsla går allt bättre,3.eller som Kalle vi har tagit oss ifrån feodalismen och hit på grund av glädje, nyfikenhet och framtidstro och har vi bara tålamod så blir det bra. Allt beror på perspektivet som sagt..Vad väljer vi ? Att reagera på världens tillstånd nu ? Att välkommna "enhetsvågen" och se ljuset komma ? Att bibehålla en käck utvecklingsoptimism under tålamod ? Jag tror inte männiksan är lämpad att hantera information från överallt,jämt och från hela världen...Varför skulle hon vara det ? Knappast nån överlevnadsfördel att bli informerad om mängder av saker du inte kan påverka ? Ett jävla upphov till förlamande stress bara, har du punka på bilen så löser du det..är det punka på hela världen blir du bara onödigt bekymrad.
Inlägg #6: Postat: 2011-03-16 14:20:00
CMO
Att se nyhetsflödet som en representativ bild av verkligheten är ju den absoluta höjden av dumhet, ungefär som att undersöka hälsoläget hos befolkningen genom att göra studiebesök på en cancerklinik. Oavsett hur det går i Japan är ju t.ex. kärnkraftens historiska säkerhet en framgång för mänskligheten av monumentala mått.
Inlägg #7: Postat: 2011-03-16 14:38:00
Kalle Tuntolej
Glädje är förstås först och främst inget medel, fast jag upplever att glada människor i allmänhet har lättare att uppnå sina mål i livet. aguirre: många människor har genom åren resolut gjort saker och ting som de ansett felaktiga, till följd av det har miljoner och åter miljoner människor dött. Därför är dialog, ödmjukhet och respekt inför att andra åsikter också har sitt värde, oerhört centrala. dessutom: givet att jag anser att särskilt dag är en rasistisk snurrboll, och att Karlsson har en extremt dyster syn på saker och ting, och att deras väg inte är någon bra väg om man vill utveckla ett samhälle, så tar jag förstås avstånd från dem Själv är du ju anarkist vill jag minnas. Och det är ju en rolig beteckning, men anarkism är dock inget annat än en tankelek.
Inlägg #8: Postat: 2011-03-16 15:04:00
Aguirre
CMO..."Oavsett hur det går i Japan är ju t.ex. kärnkraftens historiska säkerhet en framgång för mänskligheten av monumentala mått." javisst är det så...ännu större framgång hade varit om de med den fina inställningen jobbade i reaktor 4 just nu och hade barn i zonen runt...fler såna framgångar och vi får vänta 200.000 år innan vi får en ny chans igen..Hipp,Hipp,Hurra...Låtom oss bedja - I Faderns Ingenjörskonstens namn, I Sonens sannolikhetens namn, och den Heliga Utvecklingens namn, ske din ilja så ock i strålzonen som i reaktorinneslutningen. Ame
Inlägg #9: Postat: 2011-03-16 15:09:00
Aguirre
Kalle..Tack för att du kallar anarkismen en lek..så långt har du rätt..den som inte leker lär inget..Hur många lekfulla tankeprojekt har inte historien sett bli verklighet ?..."inget annat" än en tankelek ? Tankelekar är väl det som har gjort oss till människor ? Inget annat än en tankelek...det smäller högt för mig Kalle,å anarkismens vägnar..Tack igen.
Inlägg #10: Postat: 2011-03-16 15:30:00
Leif E Ström
Ur sysslolöshet, uppstår kaos. Det är då det är svårt att bibehålla lugnet. Paniken har förlamat tankarna och när Dysterkvist vill sina tankar sprida, då vet han inte att verkliga svårigheter kan man övervinna, endast de inbillade är oövervinneliga. Vill man sedan trassla till det för läsarna adderar man med hemmagjorda fakta.
Inlägg #11: Postat: 2011-03-16 15:35:00
CMO
#7 Helt klart en tankelek för den som föredrar att stå vid sidlinjen och tala om hur bra deras system fungerar i teorin.
Inlägg #12: Postat: 2011-03-16 15:40:00
Kalle Tuntolej
Vad avser reaktorernas säkerhet: hittills har ingen dött av strålningen i Japan. Däremot har man placerat reaktorerna ppå ett urbota dumt ställe, vilket jag inte riktigt begriper. Notera också att långt fler människor dött pga kolkraftverk än kärnkraftverk, och att rökningen i en normalstor svensk stad kommer att kosta fler människoliv är kärnkraftverken någonsin gjort. Och då ägde ändå den värsta olyckan rum i en kommunistisk diktatur där några människor lekte samhällsbyggnad på andra människors bekostnad.
Inlägg #13: Postat: 2011-03-16 16:04:00
Dag Nilsson
Ur sysslolöshet uppstår kaos - Arbeit macht frei! - Jawohl, mein Führer. Så sant, så sant. --- Och så fel, så fel att leta efter cancersjuka på en klinik, när hela kulturen lider av ohämmad tillväxt, utan annat mål än att medvetslöst förtära hela Jorden. Kom igen, mina herrar, den dag ni vet hur pengar skapas i vår kultur. Innan ni vet det kan ni omöjligt analysera vad som sker inför era ögon.
Inlägg #14: Postat: 2011-03-16 16:14:00
Aguirre
Och CMO tror att saker börjar med att finnas och sen kommer tankkeleken med att uppfinna dem ? Tusan..jag trodde att uppfinnande började med en tankelek och sen gjordes i praktiken...En märklig ide...från en ingenjör dessutom..eller gäller det bara sociala uppfinningar..att de görs först och tanken kommer efteråt ? "står vid sidlinjen" ? Låter som du tror att livet och samhället är nån slags idrottsmatch ? Sjuk inställning det CMO...men väldigt amerikansk och tävlingsinriktad :-
Inlägg #15: Postat: 2011-03-16 16:15:00
Aguirre
Wow Kalle..ja kommunistiska diktaurer är hemska..men det blir ju inte bättre av att man dödar folk för maximal vinst ?..men vad fan vet jag..jag är ju utopist :-
Inlägg #16: Postat: 2011-03-16 16:59:00
Kalle Tuntolej
Jag håller med helt Aguuirre. Att döda människor för maximal vinst är värre än det mesta jag kan tänka mig. vad värre är; det äger rum i detta nu på många plpatser på vår jord. Som väl är erkänns fackföreningsrörelser på alltfler platser, korrupta regimer vänds på ända, och förhoppningsvis blir dessa arbetsplatser allt färre. Dag! Jag vet att du vid sidan av allt annat betraktar dig som en stor ekonom. Tyvärr tror jag inte du är den ende som vet hur pengar skapas på vår jord. Omfattande kritik riktas mot den tillväxthysteri som råder, och jag och många med mig hävdar att begreppet tillväxt är feldefinierat - det måste omvandlas till att även inkludera hur ett land eller ett företag förhåller sig till miljö och människor. Hur man nu skall göra det... Däremot håller jag inte med dig om att bara den som förstår hur pengar skapas, kan analysera vad som händer i världen. jag hävdar att det är fel. Dels är området oerhört komplext. Pengar är ju så många olika saker i vår kultur, och handlar mycket om förväntningar och löften av olika slag. bara för att vissa människor inte förstår hur den processen går till, tycker jag inte att man skall bortse från deras synpunkter på hur världen ser ut. Det innebär ju att den svältande lågutbildade mamman i Sudan inte har rätt att säga sin mening, och det innebär att jag inte har rätt att säga min mening, och det innebär att i stort sett alla jag känner skall tiga still. Jag får därmed gratulera dig dag, till din oerhörda intelligens och kunnighet, även om dina ackompanjerande tankar synes mig något elitistiska. Ditt sätt att betrakta världen påminner mycket om de gamla kommuniststaterna; där fick inte heller de "som inte förstod" lägga sig i samhällets politik. Det var förbehållet en självutnämnd intelligentia.
Inlägg #17: Postat: 2011-03-16 18:34:00
CMO
#15 "det blir ju inte bättre av att man dödar folk för maximal vinst" Jo om man måste välja mellan två onda ting är cynikerns som orsakar andras död för egen vinning att föredra framför idealisten och utopisten som gör det för sin ideologiska övertygelses skull. Medan den förstnämndes samvete oftast lägger band på hänsynslösheten så tenderar den sistnämndes hänsynslöshet att vara obegränsad efter som han är övertygad om att han handlar moraliskt riktigt.
Inlägg #18: Postat: 2011-03-16 18:36:00
CMO
#14 Halmgubbe nr
Inlägg #19: Postat: 2011-03-16 18:40:00
Leif E Ström
#13, Inte förrän man försöker bevis andras dumhet, blir man medveten om sin egen. Dag, jag är inte så säker på att gäller även dig. Antalet människor som begrundar dig står i direkt proportion mot klumpigheten och föraktet i dina påståenden. Föraktet för bl.a. kommandokulturer lyckas tydligen sabotera stringensen då egna kommandon ständigt förekommer.
Inlägg #20: Postat: 2011-03-16 18:40:00
Leif E Ström
#13, Inte förrän man försöker bevis andras dumhet, blir man medveten om sin egen. Dag, jag är inte så säker på att gäller även dig. Antalet människor som begrundar dig står i direkt proportion mot klumpigheten och föraktet i dina påståenden. Föraktet för bl.a. kommandokulturer lyckas tydligen sabotera stringensen då egna kommandon ständigt förekommer.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...