Varför sköts inte Hannes tidigare?

Den här tråden diskuterar artikeln Varför sköts inte Hannes tidigare?.
Inlägg #1: Postat: 2001-11-14 09:53:00
Michael Lundahl
Ett litet förtydligande: Att "sänka" betyder INTE "döda".
Inlägg #2: Postat: 2001-11-14 10:02:00
Stefan Holmqvist
Göran "storpotäten" Persson sade under GB-mötet att "vi inte håller på med vattenkanoner och tårgas i sverige". Suck. som vanligt så måste den svenska modellen provas oavsett kostnad i kapital och människoliv. Den svenska polisen behöver alternativ mellan att bjuda på bullar och öppna eld mot vandaler. mvh
Inlägg #3: Postat: 2001-11-14 10:05:00
prime
Jag kunde inte på något sätt uttryckt mig bättre än vad du gör Michael. Tack för denna artikel.. den behövs. ps. Det hemskaste scenariot skulle vara om SVT BARA skulle lämna ut den filmen om Hannes, och inte något annat bevismaterial till polisen.. material som skulle kunna fälla extremt många stenkastare.. det är kanske just därför dom inte gnäller så mycket över det ds.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-14 11:01:00
Martin
Nödvärn går alltid att försvara med "jag kände då att jag agerade rätt". Om det är sant kan inte en svensk domstol ta ifrån en det. Oavsett om du är polis eller "vanlig" medborgare. Dvs, jag tycker du har helt rätt, Micke. Debatten är alltför färgad av vad olika parter tycker om konfrontationen som helhet. Bra att du ger en neutral synvinkel.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-14 12:28:00
Per J
BRA SKRIVET MICHAEL!!!
Inlägg #6: Postat: 2001-11-14 12:34:00
Hugo
Jag håller med dig angående flera journalisters sätt att skildra och kommentera det som hänt.
MEN, du är tyvärr inte ett dugg mindre svartvit själv, det framgår i allafall inte här.
Inlägg #7: Postat: 2001-11-14 12:39:00
Du är inte sund någonstans
Polisens fel ligger i dels stormningarna av Hvitfeldska och Schillerska där de piskade upp den stämmning som sedan resulterade i upplop.
Dels att de sköt Hannes mot kroppen vilket är sista utvägen för en polis och då skjuter man för att döda mer eller mindre.
Det fanns en massa rötägg i Gbg, poliserna, journalisterna, ligisterna och framförallt politikerna. Att svt uppträder som dom gör är inte försvarligt...
Inlägg #8: Postat: 2001-11-14 12:40:00
Jens igen
Men skottlossning ska utredas innan min generation tappar allt förtroende för det s.k rättsamhället. Sverige närmar sig en polisstat med 11 mord från polisens sida på ett decenium.
// Jens
Inlägg #9: Postat: 2001-11-15 12:02:00
Stefan Holmqvist
Det finns en glitch i din logik när du resonerar som jag inte riktigt förstår: I början skall vi bygga en empatisk bro med den stressade polismannen, vi skall förstå att det var en rättfärdigad reaktion att han sköt. Nästa sekund skall poliserna mekaniskt och robocop artat skjuta snabbare. Jag tycker mig läsa vilken typ av poliser du vill ha i ditt samhälle men hur skall du ha det?
Inlägg #10: Postat: 2001-11-15 13:17:00
Jesper Dahl
Michael: Jag instämmer i ditt resonemang. Jag vill dock påpeka att nödvärnsexcess som tydligen inte var aktuell i förevarande fall är en ansvarsfrihetsgrund, trots ordalydelsen. Mvh Jesper
Inlägg #11: Postat: 2001-11-15 14:19:00
Ralf
Helt sant, men faktum kvarstår - han blev skjuten _efter_ att sten kastats, och träffat marken.
Inlägg #12: Postat: 2001-11-15 17:16:00
Jörgen G
HÅLLER MED! Tycker också att ledningen för insatsen i Göteborg borde prövas för arbetsmiljöbrott, eftersom de pga sin inkompetens försatte ett stort antal poliser i skadliga situationer.
Inlägg #13: Postat: 2002-04-10 13:05:00
Peter Nicell
One point. The stone in question had landed when the shot was fired. "Kommer den att missa?" Ja!
Laddar...