|
Inlägg #1: Postat: 2011-03-04 08:53:00
|
|
Jan Olsson |
Annika kan nog också bliva konservativ - bara hon får något att konservera! -
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-04 11:24:00
|
|
Arifi |
Jag håller med Annika om att RUT-avdraget till stor del utnyttjas av människor som faktiskt kan betala vad det verkligen kostar. Det är en läpparnas bekännelse när de säger att det är så viktigt med hemhjälp, men de är inte beredda att betala för just den lyxen. Solsidans karaktärer finns oftast i storstadsområden, vilket inte gör problemet mindre.
Dock finns det två sidor av saken. Jag arbetar just nu som sk. RUT men gör det på en mindre ort. Mina kunder är människor med vanliga jobb, inga chefer eller egna företagare. Vi har en bra relation och de visar att de uppskattar både mig och min arbetsinsats.Många av dem uttrycker att de känner sig pressade att arbeta mer än de egentligen vill,och därför blir hemmet eftersatt vad gäller städning.Jag arbetar 75 och det blir kanske inte så jättemycket pengar men mer egen tid att ägna åt måleri och skrivande.
Visst vore det bra om vi alla skulle kunna ägna mer tid åt det vi tycker är viktigt i livet och inte bara jobba, jobba, jobba! Sverige är ju lite speciellt eftersom vi har uppfattningen att du är vad du arbetar med och de arbetslösa får verkligen känna av det! Så i valet mellan att vara sk.Fas 3 "sysselsatt", allt är bättre än det, även svartjobb, så väljer jag RUT även om det inte är den optimala lösningen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-04 23:40:00
|
|
Terjes |
Goder afton Alla! Vilken tur att man inte är kommunist och därigenom stödjer våld för att genomföra politiken som medför förtryck, elitism, ofrihet, ojämlikhet, diktatur och fattigdom! Det är därför kommunistiska partier aldrig kommer att få mer än 0,1 till 1 stöd av befolkningen i västvärlden. Länge leve Liberté, Fraternité est Égalité! Mvh Terje V Löberg
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-05 00:15:00
|
|
Arnold |
Håller helt med. Dags att gå ut på gator och torg och demonstrera för rättvisa skatter. Bort med ROT och RUT avdragen, som bara är kapitalets utsugning av oss löntagare. De rika blir rikare och den fattige fattigare. I Sverige råder en sofistikerad diktatur som vi borde frigöra oss från. Ut och demonstrera för att vi åter vill se
ett riktigt arbetarparti. Vi har fått nog av borglighetens floskler och falskhet!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-05 01:22:00
|
|
Leif Engström |
"Inget land kan bli så rikt att varje människa kan ha en egen betjänt" säger ett gammalt uttryck. Med i dagens Sverige drar sig inte Fredrik Reinfeldt för att inbilla oss motsatsen. Nyligen "bekymrade" han sig för att så många kvinnor arbetade deltid. Han tyckte att RUT-avdraget var en reell möjlighet för LO-kollektivets kvinnor att kunna gå upp till heltid.
Länk: kortarearbetstid.nu
Leif Engström
Nätverket för kortare arbetstid heltidsnorm
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-05 08:58:00
|
|
Aguirre |
Klart varje svensk familj kan ta hit betjänter från Burma eller vilket annat svältande land som helst..så får varje lågavlönad råd med minst en hembetjänt..det enda som hindrar oss är ju moral..men den är i fallande...att svenskarna plockar hit unga thailänskor, eller polska "snickare" för 40 kr timmen m.m. och har gratis hem och sexhjälp är ju inte kriminellt ? Klart varje svensk har råd med minst 2 burmeser per skalle...kostar ju bara en skål ris om dan ju...det handlar bara om en attitydförändring. Vi har ju hämtat hem billiga råvaror från fattiga länder länge..nu tar vi de fattiga själva..Leve den fria marknaden och de ofria människorna.dessutom gör vi ju en god gärning..dom får ju äta sig mätta. Tänk att komma hem från jobbet när burmesen har skött trädgården,thailändskan lagat maten och man blir avsugen av nån puma från Sierra Leone ? Det skulle väl både Wanja och Rheinfelt gilla...innerst inne...innerst i mörkret där samvetet en gång satt ?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-05 09:25:00
|
|
Jocke S-43 |
5 Du missar en MYCKET tydlig sak här. Hur Reinfeldt "listigt" kan motivera sig, och locka kvinnor på sedvanligt sätt. "Det är männens fel" nämligen, säger han rakt ut, att kvinnor jobbar deltid! Fortsatt "kvinnlig frigörelse" fodrar att de inser detta, och därefter går ut i heltidjobb, ännu lite mer befriade från patriarkalt förtryck, typ! Man hade sina dubier om Persson och hans smygfeminism. Men ingen har som Reinfeldt och hans regim, på det ynkligaste sätt flaggat för enögd statsfemimism, med manligt skuldbeläggande och krystat kvinnofjäsk! "Reinfeldt, män måste ta mer ansvar!" Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-03-05 09:34:00
|
|
Jocke S-43 |
6 Tobias Billström, den där allför unge "vad han nu är för minister" har ju tydligt redogjort för hur vi skall lösa äldrevården när befolkningspyramiden blir skev. Vi skall locka hit unga afrikaner att sköta om våra åldrande pensionärer! Afrika, där flera länder själva har en sned befolkningsutveckling genom att mängder av unga vuxna gått bort i aids. Förra gången var det slavar till Amerika. Europa får sköta sina problem själva, inte skuffa undan dem genom export av mijöfarligt gods, eller att dammsuga Afrika på de som behövs för kontinentens uppbyggnad, och vilka antagligen inte hade velat återvända dit. Kanske bättre då skicka ner pensionärerna till värmen med ordentlig reskassa? Eller?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-03-05 09:42:00
|
|
Jocke S-43 |
5 forts Men jag lägger till "Nätverket för kortare arbetstid", till mina favoriter! "Sharing the work, sparing the planet". Bra!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-03-05 10:09:00
|
|
Aguirre |
"Sharing is careing" som våra fildelare säger..nu gäller det jobben oxå.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-03-05 10:58:00
|
|
Jan Olsson |
Inlägg#6,av "Guds Vrede" - Nu har Du väl fattat galoppen i alla fall! ;-
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-03-05 11:24:00
|
|
MDAMZ |
Annicka hur mycket närvaro har du i debatten du väcker? Nu finns Rut och rot, och jag tänker på vårat fattiga gammelfolk! Om landets pensionärr skulle börja nyttja tanta Rut istället för de dyra hemtjänsten när det kommer till städning tvättning handla mat osv. skulle de då ha en möjlighet att sänka sina kostnader för dessa tjänster? Det här är en fråga som jag funderat mycket kring. Om det nu är så ...hur länge kommer då
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-03-05 11:52:00
|
|
Aguirre |
Ja..Jan ..och i den galoppen blir det jag som skjuter hästen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-03-05 14:24:00
|
|
Jan Olsson |
¤13 - Läst,men tyvärr,ej förstått?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-03-05 14:26:00
|
|
Jan Olsson |
#forts.från 14 - Som vanligt,höll jag på att säga!
|
| |