Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag håller med Annika om att RUT-avdraget till stor del utnyttjas av människor som faktiskt kan betala vad det verkligen kostar. Det är en läpparnas bekännelse när de säger att det är så viktigt med hemhjälp, men de är inte beredda att betala för just den lyxen. Solsidans karaktärer finns oftast i storstadsområden, vilket inte gör problemet mindre. Dock finns det två sidor av saken. Jag arbetar just nu som sk. RUT men gör det på en mindre ort. Mina kunder är människor med vanliga jobb, inga chefer eller egna företagare. Vi har en bra relation och de visar att de uppskattar både mig och min arbetsinsats.Många av dem uttrycker att de känner sig pressade att arbeta mer än de egentligen vill,och därför blir hemmet eftersatt vad gäller städning.Jag arbetar 75 och det blir kanske inte så jättemycket pengar men mer egen tid att ägna åt måleri och skrivande. Visst vore det bra om vi alla skulle kunna ägna mer tid åt det vi tycker är viktigt i livet och inte bara jobba, jobba, jobba! Sverige är ju lite speciellt eftersom vi har uppfattningen att du är vad du arbetar med och de arbetslösa får verkligen känna av det! Så i valet mellan att vara sk.Fas 3 "sysselsatt", allt är bättre än det, även svartjobb, så väljer jag RUT även om det inte är den optimala lösningen.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?