Blir vi tråkiga gamlingar?

Den här tråden diskuterar artikeln Blir vi tråkiga gamlingar?.
Inlägg #1: Postat: 2001-11-13 13:16:00
christer kyreus
Fint tanke, Christian! Ordet TRADITION, kommer av verbet TRADERA - ordet betyder "föra vidare". Tänk så mycken livskunskap som försvinner, och fina traditioner, när ingen finns som kan föra dem vidare.
Inlägg #2: Postat: 2001-11-13 14:41:00
Beatriz Quevedo de Hansen
Det är verkligen synd att en hel generation kommer inte ha något att berätta för sina barn. Men jag tror ändå att alla bär på massor av gömda historier. Våra barnbarn kommer att plocka fram dem. Tack Christian för att du väckte mina egna minnen med dina frågor. Mvh Beatriz
Inlägg #3: Postat: 2001-11-13 22:22:00
Lena V
Man kan bara älska dessa historiegubbar. Jag har ett par personliga Oskar snart 90 och Gabriel snart 80 som får mig att lämna dagens tid och förflyttas långt långt tillbaka. Tanken att dom skulle dö ut svider, så lev ordentligt Christian och samla historier! :
Inlägg #4: Postat: 2001-11-14 16:48:00
kee
när jag blir gammal ska jag bo i ett hus i flen och gå promenader på morgonen och mata ankorna. sen ska jag pyssla i trädgården och koka soppor och ställa på mina grannars verandor. och måla och skriva mina memoarer.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-14 17:01:00
darja
Grejjen är att det inte handlar så mycket om vad man varit med om, som att kunna berätta en historia. Min farfar är också en liknande sagogubbe, och det har gått i arv till min pappa. Min mamma upplevde länge att hon låg i lä, men när hon väl förstod att det handlade om att våga se ett värde i sina egna upplevelser och berätta om dem blev hon också en spännande sagotant för både barn och tonåringar.
Inlägg #6: Postat: 2001-11-14 17:02:00
darja
om det är något problem som vi 70talister har så är det att vi är bortskämda med att konsumera berättelser istället för att skapa dem. För att kunna göra sådant måste man inte alls ha seglat på alla de sju haven.
Inlägg #7: Postat: 2001-11-14 20:56:00
Carola
Du ska se att när den tiden kommer så kommer även dina upplevelser fram. Mina gamlingar som berättar både de hemskaste o roligaste historier, kan jag i min tur föra vidare. Men ibland anar jag att de spär på för att göra det lite extra spännande. Vi får helt enkelt ta vara på dessa historier o föra de vidare.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-14 23:22:00
Lars
Det är inte typiskt för vår generation att vi skulle ha något speciellt att föra vidare till de som kommer efter oss. Snarare är din artikel ett tecken på ett 70-talisterna är näst på tur att bli tjatmostrar för Playstation-kidsen. Sug på den. :-
Inlägg #9: Postat: 2001-11-14 23:57:00
Lennart
Christian.
Läser kommentarer och finner att alla uppskattar Ditt inlägg. Man behöver inte segla jorden runt. Säkert - den tiden är förbi. Åka i alperna - kanske om inte snön smält. Men din första tur till månen blir något för barnbarnen. Så köper Du en liten stuga där och lever lycklig. Ha det så gott önskar jag i nattens sena timme.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-30 07:55:00
Hedgren
Lille Chrille, du tror väl inte att dom "gamle" upplevt allt själva. Det är bara att låna, sudda och lägga till. Plus han Axel kanske drack mer än saft glögg, och då går det ännu lättare. Håller du med?
Laddar...