Agera och visa stöd för demokratisk utveckling

Den här tråden diskuterar artikeln Agera och visa stöd för demokratisk utveckling.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-02-24 15:34:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel Michael.
Inlägg #2: Postat: 2011-02-24 17:28:00
Aguirre
Gott..men vi får inte inbilla oss att "demokratin" kommer att se likadan ut i resten av världen..att vi har receptet på hur "demokrati" skall se ut..det finns nog bättre sätt att uttrycka folks vilja och tillgodse behov än i västerlandets rester av demokratitanken. De gamla grekerna uppfann demokratin och bouzoukin..och av de två är det bara bouzoukin man kan känna igen idag. :-
Inlägg #3: Postat: 2011-02-24 19:03:00
Spartacus70
Märkligt nog så kommer alltid den västerländska demokratin inslagen i ett papper av marknadsekonomi. Då kan de lika gärna behålla sina diktatorer.
Inlägg #4: Postat: 2011-02-24 20:02:00
Lordchaos
som rubriken antyder, "agera och visa stöd för demokratisk utveckling", så är artikeln löjligt full av klyschor
Inlägg #5: Postat: 2011-02-24 20:22:00
CMO
#3 När en normal människa säger sig föredra diktatur framför marknadsekonomi är det smått chockerande. När en trudis gör det höjer man inte ens på ögonbrynet.
Inlägg #6: Postat: 2011-02-24 23:44:00
Aguirre
Nej precis CMO..man blir inte ett dugg förvånad när de som tjänar på marknadsdiktatur prisar den helhjärtat..inte heller när den stora massan som förlorar på den hatar den innerligt.Det märkliga blir när man inte ens letar alternativ till väpnad diktatur eller marknadsdiktatur utan tror sig ha svaret...när den enskilde har större frihet än banken..då luktar det bättre..dit skall vi väl ?
Inlägg #7: Postat: 2011-02-25 04:32:00
CMO
#6 Ja "den stora massan" har det ju som bekant mycket bättre i diktaturer utan marknadsekonomi. Kanske finns det en som du och dina kompisar kan söka asyl i fram till paradigmskiftet.
Inlägg #8: Postat: 2011-02-25 04:45:00
Aguirre
Här är vapenförrådet för demokrati Länk: peoplesliberationfront.info
...du behöver inte vara datanörd..ganska lätthanterade vapen
just nu är www.aklagare.se en välbesökt adress... :-
Inlägg #9: Postat: 2011-02-25 04:54:00
Aguirre
CMO..så oerhört tråkig stånkandes gammelkonservativism..har du aldrig haft nån vision utöver att anse att det nuvarande är det bästa som finns ? Kan du tänka dig nån positiv utveckling överhuvudtaget ? Utan att man söker asyl i Kuwait eller Canada ? Kan inte svensk "demokrati" bli bättre och mer välfungerande än vad den är nu ? Och om du nu inte förmår tänka såna tankar..måste du pusta över folk som gör det ? Dog inte såna bittermandlar som dig ut med Tingsten ?
Inlägg #10: Postat: 2011-02-25 16:23:00
ombudet
Det ligger i sakens natur att en demokrati aldrig är färdig. Demokrati är en ständigt pågående process och det är en process som även ständigt måste försvaras. Winston Churchill tycker jag formulerade det väl då han sa; "Under alla de lovord som ges demokratin finns den lilla människan, som går in i det lilla valbåset med sin lilla blyertspenna och sätter ett litet kryss på ett litet papper. Inga tal och inga omfattande diskussioner kan på något sätt minska kryssets överväldigande betydelse." och "Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla de andra."
Inlägg #11: Postat: 2011-02-25 16:37:00
Aguirre
:- Winston söp ju värre än vad jag gör..opålitlig kille den....sen finns det ju envetna dårar..som jag som tror att vi kan klara oss väl utan stat och statsform också...men det är nog i slutet av frihetsprojektet...det kan ta många hundra år till...men det kan gå fortare oxå...när den bitit av kopplet...så är hunden lös :-
Inlägg #12: Postat: 2011-02-25 16:48:00
ombudet
Kvitterar med ytterligare två citat av Sir Winston: "Diktatorer rider fram och tillbaka på tigrar som de inte vågar kliva av. Och tigrar blir hungriga." samt till uppbyggnad för Aguirres alkoholkonsumerande: "Visst är det sant att alkohol aldrig har botat någon från förkylning, men det har aldrig någon läkare heller."
Inlägg #13: Postat: 2011-02-25 17:37:00
Jocke S-43
Det här citatet från sir WC passar väl in på 9/11 debatten här, fruktar jag. "This is not the end. It is not even the beginning of the end. It might be the end of the beginning..."
Inlägg #14: Postat: 2011-02-25 22:27:00
Aguirre
Jag motsätter mig varje jämförelse med WC...jag är mycket brightare :-..däremot skulle jag som aldrig röstar ..kunna tänka mig att rösta in in både ombudet och Jocke i riksdagen..inte för att det blir bättre..men roligare blir det :-
Inlägg #15: Postat: 2011-02-25 22:32:00
Aguirre
Ekelöf.."där materialet är gott blir lasterna förtjänster" repris
Inlägg #16: Postat: 2011-02-26 16:47:00
ombudet
Nu har jag ju just varit med och startat ett nytt politiskt parti men jag ska höra med Jocke om han kan tänkas vara intresserad av att bilda ytterligare ett för just skojs skull. Det blir ju roligare så!
Inlägg #17: Postat: 2011-02-26 17:40:00
Jocke S-43
Jag har redan bildat ett parti - "Jockes Stenparti". Where rolling stones come for rest...
Inlägg #18: Postat: 2011-02-26 17:50:00
Jan Olsson
I Sisyfos anda? igen & igen i all evighet?
Inlägg #19: Postat: 2011-02-26 19:01:00
Aguirre
ojoj.....då måste jag ansöka om att få rösta på flera partier samtidigt...vilken myndighet hanterar en sån ansökan ?..och ur skall jag motivera den ?
Inlägg #20: Postat: 2011-02-27 20:11:00
Leif E Ström
Om en medborgare eller som i det här fallet ett svenskt extrem-parti går ut och proklamerar begränsningar eller låsningar för idivider som vill förflytta sig fritt mellan Europas gränser, så har det inget med demokrati att göra. Det är nog avsaknad av humanitet som du Michael vill åberopa. Om stödet för demostranterna måste uttalas med absolut tydlighet, bör nog även förståelse för full demokrati ha sin plats i samma andemening. Varje land med demokratisk författning har grundlagar som begränsar snedfördelning av makten. Det är i kraft av dessa begränsningar som SD utnyttjar sin rätt att obstruera flyktingars frihet. Då det råder full demokrati skall styret vara tolerant även mot dem som vill avskaffa den.
Du skriver att alla människor längtar efter frihet. Ja, jag tror att det är i avsaknad av just den som du jag och alla andra dömmer varandra, om du varit fri hade du inte blandat in SD, i en i övrigt bra artikel.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...