|
Inlägg #1: Postat: 2011-02-13 05:56:00
|
|
Bizon |
Utan att ännu ha läst denna skrift så känner jag mej mycket positiv till att göra det efter denna lilla presentation. Särskilt den lilla dikten om samtalet med månen tyckte jag om - fin! Säkert finns det mycket tänkvärt i övrigt också mellan pärmarna i den boken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-13 07:36:00
|
|
mats hägglöf |
För släktets fortbestånd behövs tre olika kärlekar: den sexuella lusten inklusive befruktning, den romantiska kärleken för att hålla ihop ett par och moders/familjekärleken för att ta hand om avkomman.
Även om det inte bara säger klick utan till och med klick/klick under den intensiva sexuella kärleksfasen - en följd av köttets lust och själens ensamhet - ändras den romantiska kärleken som regel inom fyra år om man i " blindo " valt fel partner - och detta är faktiskt ett universiellt problem.
Den romantiska kärleken upphör, går över i familjekärlek som ett försök att hålla ihop äktenskapet för batnens skull, och för att citera vad ett litet barn sade i radio om sina föräldrar, som skulle
skiljas:
" dom är inte kära men dom älskar varadra fortfarande ".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-13 10:06:00
|
|
Bizon |
Ja Mats, du talar ju av erfarenhet :- Konstigt nog stämmer inte det där fyraårsintervallet för mej - förälskelsen och den senare djupare kärleken har jag inget att invända emot. Men tiden för förälskelsen varierar från tre dar till många år. Den senare växande kärleken verkar inte ha någon bortre gräns. Och då barn finns med så kan jag bara konstatera att familje- eller den gemensamma föräldra-kärleken överflyglar omständigheterna att själva parförhållandena upphört och nya konstellationer inträtt - förhoppningsvis är vi kärleksfulla föräldrar och vill våra barns bästa även om det dykt upp en plastmamma eller plastpappa i sammanhangen. Med lite vidsynthet kan någorlunda vettiga människor faktiskt komplettera varandra, utan att hänge sej åt destruktiv svartsjuka. Ungen du refererade till visade verklig klarsyn :-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-13 13:53:00
|
|
sunny fri |
Siw har nog rätt här o boken låter absolut läsvärd!
|
| |