Jan Guillou och massmördarna

Den här tråden diskuterar artikeln Jan Guillou och massmördarna.
Inlägg #1: Postat: 2001-11-12 10:49:00
Christian Hasselberg
Vicken dynga! Du måste ha valt en del av JG motivering om den trotsade tysta minuten, för att kunna skriva din lilla fyndiga artikel. JG ifrågasatte ju var alla andra tysta minuter var när andra, "mindre viktiga", folkmord skedde som Rwanda, Somalia, Irak...
Inlägg #2: Postat: 2001-11-12 11:06:00
ingemar
jag håller då en tyst minut varje dag ... över sourze och vissa av dess skribenter ...
Inlägg #3: Postat: 2001-11-12 12:03:00
Anders Linnard
Du tycker inte att det finns en liten skillnad mellan fiktion och verklighet? Jag blev också irriterad på den tysta minuten och jag förstår inte varför jag ska bry mig mer om 5000 döda amerikanare än 5000 andra döda. Jag skulle snarare vilja dra en jämfrelse mellan amerikanska presidenter och övermänniskor. Där är idealet verkligen tadelfritt.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-12 14:55:00
David Petrén
Lysande. jag har läst alla Guillous romaner och hela tiden känt att något inte stämmer. Nu förstår jag varför.
Inlägg #5: Postat: 2001-11-12 20:15:00
zico
"ett människoliv i Mogadishu är lika mycket värt som ett människoliv på Manhattan" det var det han menade och det var det som provocerat så många. alla männsikoliv är lika värda, ovasett hudfärg, etnicitet, religion osv. du verkar ha ett blind hat mot Guillou och beskyler honom för massa saker som inte stämmer. var salladin en massmördare? gå och lägg dig.
Inlägg #6: Postat: 2001-11-13 10:31:00
Anders
Du har uppenbarligen inte förstått Jan Guillou´s ställningstagande! En harmonipundare som du vill inte se världen som den är - och således missar en del väsentlig fakta. G. ståndpunkt rör sig om konsekvens! Vad gjorde USA mot civilbefolkningen i Panama, Chile, Irak och Somalia? Avsaknaden av vårt medlidande då talar sitt tydliga språk!
Inlägg #7: Postat: 2001-11-13 10:53:00
yasmin
Egentligen gillar jag inte Guillou. En enda gång som jag kände sympati för honom var det när han trotsade tysta minuten.
Har artikel författaren undrat över varför inte hölls en tyst minut inte ens 1/2 min. för människor som dödades i Irak, Kurdistan, Rwanda, Somalia, och fortsätter dö varje dag m fl.?
Inlägg #8: Postat: 2001-11-14 16:38:00
Susanne D.
Utan att ge sig in i diskussion gällande Guillou i övrigt, tyckte jag att det var en bra aktion att inte delta i den tysta minuten. Jag tror inte att han ville manifestera för att inte visa människor sitt deltagande, mer för att det sker katastrofer så ofta men ingen arrangerar en tyst minut varje gång.
Har vi ordnat tyst minut för folkmord någon gång? Det borde vi göra. Då tror jag tom. Guillou skulle delta
Inlägg #9: Postat: 2001-11-14 19:28:00
Erik L
Bra att håna offrens sorg ???? Ni tycks inte fatta nåt. Jag hatade Olof Palme men skulle aldrig kommit på tanken att offentligt sagt att jag inte vill delta i sorge manifestationerna. Guoillous smaklöshet är vidrig.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-14 23:39:00
David
Fullständigt fantastiskt! Det här _kan_ ju bara inte vara på allvar.
Inlägg #11: Postat: 2001-11-15 14:37:00
esso
Är du seriös? läste iofs bara de första 10 raderna, men jag höll fan inte heller nån tyst jävla minut o varför i helvete skulle alla hålla 3! tysta minuter. snacka inte så mycket dynga. massor av folk dör överallt på jorden, många ställen TACK vare usa. jag tycker oxå synd om människorna men USa som land fick vad de förtjänade och nej jag är varken taliban eller muslim o faktiskt pacifist.
Inlägg #12: Postat: 2001-11-15 14:37:00
esso
Är du seriös? läste iofs bara de första 10 raderna, men jag höll fan inte heller nån tyst jävla minut o varför i helvete skulle alla hålla 3! tysta minuter. snacka inte så mycket dynga. massor av folk dör överallt på jorden, många ställen TACK vare usa. jag tycker oxå synd om människorna men USa som land fick vad de förtjänade och nej jag är varken taliban eller muslim o faktiskt pacifist.
Laddar...