Vad skulle driva oss i ett pengalöst samhälle?

Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2011-01-29 01:41:00
Leif Erlingsson
forsblom #59 Länk: sourze.se , som när du i tråden "Ett slags gudsbevis" #57 Länk: sourze.se blev snurrig av Dag Nilssons kristallklara tanke. Eller när du i tråden Foliehattar spekulerar om 11 september" #6 Länk: sourze.se vill sätt mig på psykiatrisk klinik för min positionering inför framtiden i samma tråd #5 Länk: sourze.se . Och andra kommentarer som visar att du inte har tagit till dig att vad gäller 911 så har vi bara fått tillgång till sant objektiva svar på Var och När, inte mer. Se vidare i tråden "Nya sensationella 9/11-avslöjanden" #858 Länk: sourze.se . Samtidigt som du attackerar oss som vill veta resten för att gå "dessa krafters" ärenden - i tråden "Foliehattar spekulerar om 11 september" #32 Länk: sourze.se . O.s.v.. Antingen förstår du inte vad som är eller så skiter du i det om det inte tycks tjäna den egna gruppens egoistiska intressen på bekostnad av andra grupper. Oavsett vilket så är det extremt kortsynt och ingen väg som leder framåt. Tycker jag.
Inlägg #62: Postat: 2011-01-29 02:44:00
forsblom
#60. Leif. Ja men vad fan, jag har ju redan svängt huvet åt alla håll men jag inte sett ljuset! Jag har ingen stämgaffel men jag har ett gammalt strumpeband som var min mormors, går det bra?
Inlägg #63: Postat: 2011-01-29 02:48:00
forsblom
#61 Leif. Sluta länka dina gudsbevis, jag tror dig, ge mig en stjärna som kan kontakta mina strumpeband! Jag vill dras till en galax bortom denna tiden!
Inlägg #64: Postat: 2011-01-29 03:11:00
Leif Erlingsson
#63 forsblom, jag vet att det är fredags"kväll", men ta det varligt med spriten. Det är fel sorts spiritualitet. Jag länkade till dig... hmm, "gudsbevis"...
Inlägg #65: Postat: 2011-01-29 20:24:00
CMO
#54 Elasar tack för det exemplet på din intellektuella mognad och din väl "utvecklade analytiska tankeförmåga". Nej jag tittar nästan aldrig på "Fix News" men om du menar att jag gärna tar del av ståndpunkter från både höger och vänster så stämmer det. Det finns förnuftiga människor i båda lägren som kan föra sammanhängande resonmang utan att kasta ur sig slagord eller bräka fram klyschor om paradigmer. Vill jag ta del av vad de förvirrade och paranoida har för ståndpunter så finns ju t.ex you-tube, Zeitgeist och Sourze.
Inlägg #66: Postat: 2011-01-29 21:22:00
Spartacus70
CMO, jag hade en stund över och kom plötsligt på när jag läste ditt ovanstående inlägg på att du snackar en massa skit. Jämför gärna det du precis skrev med några av dina tidigare uttalanden: ”Är det inte i alla fall lite pinsamt för mseder och Dag N att hylla "Hemlige Micke" efter allt orerande om att man inte ska ta anonyma skribenter på allvar. Och vad ska ni göra med ert senaste stjärnskott, den jättehemlige "Aguirre"? Visa nu vad ni går för, och sätt igång och trakassera de två på samma sätt som ni trakasserar era anonyma meningsmotståndare. "Ingen mannamån" som den redlige Karl Bertil sade. O ni stolta och modiga sanningssökare!
Av alla ohederliga debattörer på S ligger nog Dag och mseder i en klass för sig själva. Det är bara att googla på deras signaturer och se hur mycket utrymme de ägnar åt försöka föklara bort motståndarargument med patetiska amatörpsykologiska analyser, halmgubbar och andra försök att medvetet misstolka argument, uppblandat med anklagelser och antydningar om att motståndarna är någon typ av betalda agenter eller grindvakter. Det är riktigt att jag är hånfull mot personer som saknar kunskaper inom ämnen de uttalar sig och som samtidigt viftar bort seriösa förklaringar som de dels inte har föutsättningar att förstå, men mera kritiskt inte är intresserade av att förstå. Läkare har oftast en liknande inställning till kvacksalvare och häxdoktorer, jag förstår dem till fullo.
#47 Så om du vid ett tillfälle ertappar en ingenjör med att tala om något som ligger utanför det ingenjörsvetenskapliga området eller som innehåller värdeomdömmen objektiva fakta snarare så visar det att han inte har någon ingenjörskompetens. Är det det som är ditt argument? Om inte vad? Kom igen med dina fakta och dina argument Dag. Jag kan binda vänstra hjärnhalvan bakom ryggen så att det blir lite rättvisare.”
Jag kan säkert hitta ett 100-tal till om du orkar läsa.
Inlägg #67: Postat: 2011-01-29 23:08:00
CMO
#66 Ett bra initiaiv Spartacus, mer sådan kvalitetsläsning tack!
Inlägg #68: Postat: 2011-01-30 12:26:00
Spartacus70
#67 Så länge du förser mig med material så....
Inlägg #69: Postat: 2011-01-31 20:51:00
forsblom
Men skärp er! Det som författaren talar om är ett samhälle utan pengar! Det för mina tankar till det medeltida bondesamhället som levde på byteshandel! Men det är inte att förakta! Den medeltida byteshandeln kunde försörja en hel stad där ingen lämnades lottlös och där fattiga och sjuka och gamla hade en central plats i samhället. Men när det medeltida samhället togs över av olika furstar så kollapsade det solidariska systemet. För att senare ge vika för den protestantiska och calvinistiska samhällssynen. Och den ekonomiska revolutionen som följde av detta har gett upphov till de tankar om kapitalismen som hålls för heliga i de protestantiska länderna.
Inlägg #70: Postat: 2011-01-31 21:27:00
Aguirre
Forsblom..skärpning...tror du verkligen att vi i denna digitala chippade tidsålder går tebax till nåt sånt...hur tänker du då ? Använder du innte kort idag och betalar över innternet ? Jag ber till St:Dymphna för dig din stollige papist :-
Inlägg #71: Postat: 2011-01-31 21:36:00
Inger Olsson
#69 Hur är det med historien? Martin Luther kom först på 1500-talet med reformerta protestantismen, vilket innebar att den katolska kyrkans många påståenden om Bibeln granskades. Innan dess fanns många "procentarpåvar". Den katolska kyrkan var däremot extrem hycklande och endast judar fick väga/räkna pengar, medan kyrkan och andra utvalda satte sprätt på dem... Även obduktion av lik förbjöds för "sanna" kristna. Många kunskapstörstande som Leonardo da Vinci m fl fick i smyg söka sanningar... Tur att muslimer fanns på den tiden och bevarade/utvecklade kunskaper om människan och universum!
Inlägg #72: Postat: 2011-01-31 22:08:00
forsblom
#71 Inger. Hur är det med historien? Det medeltida BONDESAMHÄLLET hade ingen egen valuta utan kompletterade sin handel med varor. Men mycket riktigt så var det judar som fick ansvara för det smutsiga jobbet för överklassens RÄNTA. Ränta är fortfarande en styggelse för kristendomen. Men visst fanns det lärda muslimer som utvecklade vetenskapen och det filosofiska tänkandet i Europa, men saken är den att islam har genomgått en stor förändring sen dess storhetstid. På den tiden sågs all naturvetenskaplig och filosofisk kunskap som viktig men några år efteråt uppstod en annan gren av islam - som förkastade all tidigare kunskap och som såg att allt som sker är en händelse av gud. Du kan läsa mer om detta i min artikel "Islam begår intellektuellt självmord" Länk: sourze.se
Inlägg #73: Postat: 2011-02-01 10:00:00
Inger Olsson
Forsblom: Medeltiden är indelad i minst 3 perioder. Vet inte riktigt vad du vill ha sagt, men bondesamhällen fanns till industrialismens början. Sverige var även ett bondesamhälle/nation fram tills 1900-talets början... Först på 1800-talet föds/skapas ju smånationerna. Många krig är nu i gång för att språk, religioner, seder och bruk har fört samman människor, men imperialismen, med skapade landsgränser, skiljde folkgrupper åt... /// Monetära system är ett av många symboliska värdesystem som människan har skapat och är ytterst beroende på tillgång och efterfrågan. Jag tror däremot att improduktiva företagsverksamheter, som sattes i system framför allt på 80-talet, även i längden blir, menar jag, kontraproduktivt mot demokratiska samhällen och deras medborgare. M a o är det farligt att spekulera i "pengar", värdepapper, fastigheter m m. DET kan även historien visa på - som "procentarpåvar"! Nutida bankkriser är både direkta och indirekta svar på improduktiva verksamheter...
Inlägg #74: Postat: 2011-02-01 10:39:00
Inger Olsson
#72 forts. Checkade din länk men blir konfunderad när du bygger ett sådant påstående på 1 enda skribents påståenden om att det intellektuella förfallet inom islam, citat, "ägde rum på 900-talet. Det var då avskaffandet av det muslimska tänkandet började och den intellektuella lärdomen och all tillgång till verkligheten blockerades och det var då som majoriteten av världens sunnimuslimer stängde dörren till filosofin och vetenskapen. Det anses vara början till en dysfunktionell karaktär i arabvärlden."... Vad exakt hände på 900-talet??? /// Eeeh det var ju, via muslimerna, som Aristoteles idéer "upptäcktes" på 1200-talet och ingick i den kristna skolastiken, med t ex jorden i centrum och "kvinnan som ett bihang av mannen"... Thomas av aquino. Inte förrän med Newton förändrades den fysiska världsbilden. Sen går det ca 300 år tills Einstein väcker oss i vår dvala i väst... Fortfarande är våra kunskaper OM människan oftast mycket låga. Ta bara kunskaper om våra sinnen... /// Inom Islam och andra livsåskådningar har man INTE haft den svåra problematiken med att isärskilja vetenskap och tro, kropp och själ som i väst. HÄRI tror jag problemet ligger i både "oviljan" - olusten - för muslimer att därför våga granska Koranen på ett även semantistisk grund. För vissa muslimska stater har Islam blivit teokrati med Koranen som ytterst lagbok. Visst, det är en klar liknelse hur det har sett ut hos oss i väst under MYCKET långa perioder.... /// Även vatten är i ständig förändring. Hindras människan blir det till slut blodbad...
Inlägg #75: Postat: 2011-02-01 10:57:00
Leif Erlingsson
Inger Olsson #74 Länk: sourze.se - här är vi däremot överens. Men samtidigt har Forsblom en poäng i att den intellektuella storhetstiden tycks ha tagit paus, även om Hesham och andra gör sitt bästa för att väcka den till liv igen Alhambra.
Inlägg #76: Postat: 2011-04-03 23:56:00
Leif Erlingsson
På tal om pengalöst samhälle, med följande länk kommer man 2 timmar 36 minuter och 25 sekunder in i "ZEITGEIST: MOVING FORWARD OFFICIAL RELEASE 2011", se någon minut där... Länk: youtube.com
Inlägg #77: Postat: 2011-04-04 02:58:00
Aguirre
De flesta människor i världen lever väl på under en dollar om dan ? kan det bli närmre pengalösare :-
Istället för att privata bolagsstyrelser beslutar vad de tror vi behöver som de kan göra en hacka på..så kan ju vi själva besluta vad vi behöver och realisera det. Jag har aldrig fattat varför folk planerar sin hushållsbudget men inte tror att man kan planera ett lands budget...det måste bero på taggtrådskommunismens underliga planekonomier...men det är ju inget man måste upprepa.
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...