Den missuppfattade feminismen

Den här tråden diskuterar artikeln Den missuppfattade feminismen.
Inlägg #1: Postat: 2001-11-10 17:50:00
argamannen
Så fort ämnet feminism tas upp, så jiddrar vissa varje gång om kvinnans rätt att göra karriär. Som medborgare ifrågasättande vitsen med och nyttan av karriärshysteri, vill jag väcka följande spörsmål: räknas bara karriärskvinnor i dagens samhälle? Resten då? Servitriser, sömmerskor och bilmekaniker? Är feminismen bara till för företagsledare, flashiga designers och konceptkonstnärinnor? Som vanligt är det nån jäkla intelligentia som för debatten, på helt fel grunder. Tänk!
Inlägg #2: Postat: 2001-11-10 18:03:00
Christien Hasselberg
Jag tror inte att feminismen är ensamt bidragande till samhällsklimatet är som det är mot hemmamommor men det har definitivt en roll i det hela genom att bidra till skulden. "Kvinna, gör karriär! Stanna hemma inte hemma med barnen för det gör inte männen.... blablabla.." unt so weiter
Inlägg #3: Postat: 2001-11-11 01:36:00
Kajsa
Jag håller med, men ibland undrar jag om det är någon idé att ödsla energi på att för sjuhundrafyrtiandra gången förklara vad feminism är för något. Låt oss förändra samhället i stället!
Inlägg #4: Postat: 2001-11-12 12:37:00
D
Skälen till att det föds så få barn är flera: kvinnor vill utbilda sig innan de får barn, man vill ha ett jobb innan man får barn, man vill föda barn när man är mogen alltså senare i livet. Jag tycker inte att det är negativt att man är lite äldre när man får sitt första barn. Den allmänna osäkerheten i samhället spelar också in. Men ett stort skäl är att man trots allt behöver en man för att få barn och killar verkar även de vilja ha barn senare. Inget av detta kan väl skyllas på feministerna?
Inlägg #5: Postat: 2001-11-12 23:11:00
Annika
Så ung och så vis! :
Inlägg #6: Postat: 2001-11-13 13:50:00
Rebecka 19
Arvid, du har så rätt. Du skrev precis det jag tänkte, för jag blev väldigt irriterad av Monicas inlägg. Jag förstår hennes frustration över samhällsklimatet men tycker det är fel att skylla på de diffusa "Feministerna". Jag är feminist och om några år vill jag ha barn och ta hand om dem på bästa sätt, så det så... :
Inlägg #7: Postat: 2001-11-13 18:00:00
Monica Bodling
Arvid! Feministerna väger sina ord noga. De säger: Rätt till dagis för ettåringar. I verkligheten har denna "rätt" blivit ett ekonomiskt tvång, där ettåringar skriker av överlevnadsångest när de skiljs från modern för att leva på dagis mer än heltid. Mammorna ska ju jobba heltid precis som om spädbarnen inte fanns. Så hemsk är verkligheten. Har du hört s eller v protestera mot det?
Inlägg #8: Postat: 2001-11-14 16:17:00
Linda
Fan, vad bra skrivet av en 19-årig kille! Underbart med den nya upplysta generationen. Hädanefter ska jag bara limma på yngre killar...
Orkar inte med diskussioner med gubbarna längre. Eller kärringarna för den delen.
Laddar...