|
Inlägg #21: Postat: 2011-01-20 19:14:00
|
|
forsblom |
Ja men snälla nån lägg ner! Både troende och ateister bör lämna varandra i fred och respektera varandra. Låt vara att en viss procent av befolkningen tror på Gud och låt vara att en viss procent av befolkningen inte tror på någon gud. Jag menar, vad fan tjafsar ni om? Redan mina barn kan fatta att ni går överstyr.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2011-01-20 20:31:00
|
|
Bizon |
Men Forsblom då - vill du nu åter lägga in ditt veta om vad folk får diskutera eller ej - de där med att lägga ner är nog något du själv bör överväga - eller enligt mej - frejdigt kasta dej in i debatten.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2011-01-20 23:50:00
|
|
forsblom |
Men Bizon! Du får snacka hur mycket du vill men missförstå mig rätt, dina inlägg är för långa för att jag ska orka med att läsa dem. Jag vet inte om jag är ensam om det här men jag orkar inte att läsa mer än så här. Det vill säga fyra till fem rader.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2011-01-21 00:08:00
|
|
Pia I |
# 11
"När organisationer och människor börjar kalla sig vid pretentiösa benämningar som Humanist, Medmänniska, Världsmedborgare och liknade strunt, då vet man att det handlar om nån/några som svävar helt fri från Verkligheten.."
Ja, "världsmedborgare " är något som står i nya skolplanen att vi ska göra barnen till.Skolan är alltså ute och cycklar i sin strävan att göra barnen medvetna? Jag tycker det är oförskämt att skriva på det sättet som du gör. Du nedvärderar människor som är seriösa. Du benämner filosofiska termer för "strunt"?Varför ska all andlig strävan förfulas och förlöjligas? Jag vet inte om man behandlar de "finare" ateisterna på samma sätt. Har aldrig hört någon bry sig om folk som är ateister, annat än att det låter väldigt kallsinnigt.Andlighet behöver inte vara förknippad med strid och ond bråd död, som alltför många tycks tro.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2011-01-21 01:31:00
|
|
Bizon |
Forsblom #23 - nå ja,,, jag förstår. Men inte är det mitt fel att sourze har en så usel texteditor att det inte går att styckeformatera. Jag kan möjligen ge dej ett råd om du är intresserad - ta in texten i en vanlig ordbehandlare och dela upp den i lämpliga portioner.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2011-01-21 02:10:00
|
|
Aguirre |
Forsblom...text-tv..rubrikerna..enkelt och lättsmält...ok ?
3-4 rader ?....klart det blir en förenklad bild av världen då..
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2011-01-23 11:38:00
|
|
Bizon |
Pia #24 Först bör man skilja på andlighet och indoktriner - man kan plantera snart sagt vilket tänkande som helst via kulturmönstren som tidvis i historiens närmast pandemiskt har galopperat med fruktansvärda konsekvenser som följd. Det "andliga" inslaget under inkvisitionen är bara ett exempel på den onda bråda döden i bålens flammor. Kristna, judiska eller muslimska farsoter är lika illa då de visar tendenser till stadsbärande maktanspråk eller kulturellt veto - ta begrepp som att vi i sverige av många anses ha en så kallat kristen värdegrund - vilket i debatten ofta får stå som ett oemotsägbart axiom. Ser vi oss omkring i så kallad modern tid från Ådalen 1931 till Göteborgskravallerna 2001 så har i alla fall en liten förändring skett vilket gör att den så kallade kristna värdegrunden visat sej både haft behov av förändring och i viss mån slipat lite på fasaden. Något "vända andra kinden till" har väl aldrig varit särskilt utmärkande för någon av de i vår kultursfär monoteistiska religioners ageranden, allra minst den kristna där vedergällning ligger lika högt på agendan som judendomens grundföreställning om hur gud reagerat då denne konfronterats med ärkeänglars eller människors synd. Det annars genomgående i globalt mänskligt beteende är föreställningen att "ont ska med ont fördrivas" problemet är bara att det förment goda då byter skepnad.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2011-01-24 13:20:00
|
|
Gurgel |
Det är ett känt och effektivt debattknep. Man börjar med att formulera motståndarens uppfattning, på ett tillspetsat sätt som motståndaren själv aldrig skulle göra. Sen är det lätt att argumentera emot. På mig gör Jan Wibergs inlägg förutom att vara lite illa korrekturläst mest ett intryck av att vara just hatiskt, tvärtemot den toleranta kärlek hans religion påstår sig predika.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2011-01-24 21:28:00
|
|
sunny fri |
Fast Forsblom raljerar så har han rätt.Låt de som tror på sin Gud göra det i fred och låt oss som inte tror vara ifred för religiös propaganda.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2011-01-25 08:11:00
|
|
Bizon |
Sunny #29 Det Forsblom pysslade med är att försöka lägga locket på då debatten inte faller honom på läppen. Han borde veta att reflekterande och tänkande människor inte backar för hans prästerligt grötmyndiga vonoben attityd - Nu är ju inte tro och religiositet egentligen någon sketen liten privatsak som man kan lämna därhän med tron att den inte rör det mesta i både stort som smått - alltför mycket i den vägen har visat sej ytterst förödande för människor lite var stans i världen. Att vi har så pass mycket yttrandefrihet att vi i öppna diskussioner kan fördjupa oss i det mesta som påverkar våra liv är bra om vi tar vara på den förmånen. Det är rent av nödvändigt att föra upp i ljuset vad som jäser i bland annat troskomposten innan den åter självantänder och någon ny religiös strömning komplicerar livet ytterligare med nya motsättningar - att så kommer att ske ändå råder det inte för min del något tvivel om, därför kan det vara bra att hålla tokerierna stången så gott det går och var lite förberedd.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2011-02-18 23:48:00
|
|
sunny fri |
Bizon Ja det kan du ha rätt i.Jag är nog totalt opåverkningsbar då jag delat snart 50 år med en djupt kristen man utan att för ett ögonblick börja tro på en gud:Hans eller någon annas.Men då jag som ateist inte har något bättre att föreslå denne kristne man så respekerar jag att hans tro ger honom någonting positivt.Men han lever som han lär.Släpper in hemlösa till oss:ger bort sina sista pengar,eller när vi var unga o fattiga sina egna kläder, till någon som behöver dem bättre.Detta är en förutsättning för att jag ska kunna respektera hans tro o ta den på allvar.Jag tycker att mycket få religiösa jag mött lever som de lär.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2011-02-19 04:10:00
|
|
Bizon |
Ja Sunny, du har nog haft tur i det fallet - långt ifrån alla kristna lever som han. Sedan är jag helt med på att respektera, men dt måste ske med ömsesidighet. En annan sak som är vård att tänka på är att man inte bör underskatta en "fiende". Kanske tycker en och annan att ordet "fiende" är för starkt, men betänk diverse religiösa varianters ageranden i dag - inte på medeltiden eller hedenhös utan just i dag - då är det inte svårt att inse att det bara är gullegull att vänta i religiösa sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2011-02-19 17:13:00
|
|
n annesch |
Det finns inga bevis för Guds existens lika lite som det finns bevis för att Gud inte existerar. Som Naturalist måste jag böja mig för att detta enigma som mänskligheten diskuterat i flera tusen år. Förmodligen inte är det inte en fysisk utan en psykisk fråga.
Det är faktiskt förvånansvärt lite vi vet om vår stora grå massa. Jag antar att med tiden kommer vi att få veta mer om våra medärvda minnen som hävdas existera medans andra menar endast inlärda. Jag är dock böjd att tro att Gud finns någonstans inne i huvudets irrgångar och har ett slags socialfunktion.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2011-02-19 17:43:00
|
|
Jan Olsson |
Genom sin Son gör Han under även idag! - Den som kommer till tro på Honom,blir en ny människa! -
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2011-02-19 17:58:00
|
|
Diplomatenologgad |
#34 Amen!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2011-02-19 19:57:00
|
|
Jan Olsson |
Tack Diplomaten,för att Du vidimerar min text!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2011-02-19 20:39:00
|
|
forsblom |
När artikelförfattaren Jan Winberg säger: "Jag föraktar dessa krassa humanisters krassa verklighetsuppfattning och gudlösa budskap. Jag har och jag vill ha en gud som en del av mitt liv och universums existens" så gör han samma misstag som humanisterna, nämligen att förakta och uttrycka samma intolerans mot ateister som hans belackare visar för religiösa människor. Nej, lägg ner!!! Med tre utropstecken!!! Visa medkänsla för dem som inte kan tro på en Gud!!! Kristendomen handlar inte om retorik, utan om kärlek!!!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2011-02-19 21:32:00
|
|
Jan Olsson |
Javisst forsblom, - Så älskade Gud världen att o.s.v.......!!!
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2011-02-19 21:34:00
|
|
Jan Olsson |
Joh.3:16.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2011-02-20 03:48:00
|
|
Bizon |
Hej och hå nedläggningsgeneralen Forsblom #37 Nu är du där igen. Nej! säger jag eder - men gå ut i världen och dela tvivel och tro med varandra liksom bröd och vin,,, detta skapar förbrödring. Glöm vad som sägs av vad som tidigare sagts - detta gör människan så som ny. Bizon:1
|
| |