| Inlägg #41: Postat: 2011-01-19 14:29:00 | |
|
suzanne |
39
det som gjorts inom schäfrar är ju i första hand at de avlats som utställnings eller brukshund. De som hade utställningshunadr avlade fram det spcielle "räkstjärts" utseendet och även de långhårigs. det var uppfödarna som avlade fram de olika utseendena. jag kan ju som uppfödare "trolla" fram speciella anlag,,bara avla mellan långhår eller bara korthår. jag har stiftat bekanstskap md flera brittiska, registrerade, vita schäfrar som tillåts vara vita och i samma ras som de bruna och det avlas fortfarande i mix mellan färg där. har tagit del av ett annat lands "skk register" och set hur man trollade bort de vita schäfrarna på 80-90 talet genom at inte låta dessa vita valpar reggas. |
| Inlägg #42: Postat: 2011-01-19 14:51:00 | |
|
Inger Olsson |
Suzanne: i #19 skriver du: "M i n a hundar tog jag med hem till sverige, kosta vad det kosta vill. Tillfällig kenelplacering tills jag har ett boende.Jag gör ALLT för mina hundar."
I #37 skriver du om din avlidne man: "h a n som skulle ha haft hundarna medans jag letade jobb och bostad! kan du vara så vänlig att släppa detta med att jag har hund..." Och här gör de reklam för hundarna Länk: freewebs.com Jag ska vara ärlig mot dig: då jag många gånger har fått "ställa upp" vid avlidning av djur som människor verkar göra vad dem vill med - köper jag i n t e dina resonemang. Förresten: varför lägger du hela skulden på svenska myndigheter när du visste att: "Ett tillfälligt pass är INTE godkänt i något annat sammanhang än att resa hem"? #37 |
| Inlägg #43: Postat: 2011-01-19 14:56:00 | |
|
Jan Olsson |
Sammanfattningsvis - vita är inte reggade i SKK som schäfer - precis vad jag trodde - min första var en "utställningstyp" mycket vinklad - inget besvär med höfter - sedan har jag haft "rakryggade" som haft problem - den bästa var en tik med 20 Rottweiler i - lite trögare,men ack så säker! - oregistrerad arbetshund - oförglömlig!! - Nu har jag visst svävat ut från ämnet - ålderstecken? -
|
| Inlägg #44: Postat: 2011-01-19 19:15:00 | |
|
suzanne |
jan
ålderstecken eller inte,,hund kan jag prata länge! : höfter,,intressant,,jag har hört om flera som varit röntgade men ändå gett valpar med dåliga höfter,,tycks hopppa något led. pratde med en äldre dam, svenska, boende i usa,,hennes hundar har aldrig haft höftproblem under hennes långa karrär som uppfödare och det enda hon kommer på är at valpar ska aldrig ha FÖR bra mat för dom växer för snabbt,,pluss at hennes hundar alltid ätit färsk c-vitamin,,ko o häst o fårskit färsk i hagen : : |
| Inlägg #45: Postat: 2011-01-20 09:46:00 | |
|
Inger Olsson |
#43 Jan, inte #pip# är "vita Schäfrar" godkända. Gå in på Jordbruksverket och se vad man även försöker sälja "vita herdehundar" som - nämligen "varghundar"... /// Folk som inte ens borde ha hundar ger sig in på marknaden och säljer vidare till folk som heller inte borde ha hundar... Svenska Kennelklubben är endast ett skämt numera. Att en s k hunduppfödare är registrerad där bevisar ingenting - för hundens bästa! Optimalt skött ger sen hunden tillbaka mångfalt, som människans bästa vän.///
Man kan tala med vilken veterinär som helst. Det verkar inte spela någon roll hur mycket larm de än slår vad gäller våra husdjur och t ex deras svåra avelsjukdomar och skador.... |
| Inlägg #46: Postat: 2011-01-20 10:20:00 | |
|
Jan Olsson |
Inger! - jag skrev "vita är INTE reggade o.s.v." - har jag aldrig trott heller -
|
| Inlägg #47: Postat: 2011-01-20 10:49:00 | |
|
Inger Olsson |
#46 Jo, jag fattade, att du fattade men tipsade dig om vad som i s f görs "istället"... ;-
|
| Inlägg #48: Postat: 2011-01-20 11:19:00 | |
|
suzanne |
Inger,
Vita och "bruna" schäfrar var reggade i FCI i Belgien, vilket är den ledande toppen av så svenska kennelklubben , från när rasen startades nång gång vid 1890 talet och fram till 1970.Då var dessa bägge färger under samma hatt och rasbeskrivningen godtog både vit o brun. Efter det så har schäfrar födda vita regsitrerats i ett annex register hos SKK i avvaktan på hur at göra och man kom fram till i stora världen att det är samma ras men att färgen skiljer. Den nya rasen som idag har enbart vita schäfrar heter berger blanc suisse/ white shepherds/ vit herdehund/hvite gejthund beroende på var man bor. Om man följer stamtavlan i en vit schäfer/herdehund så kommer man tillbaka till den tid då det var samma ras oavsett färg! Det här är en ras som separarets, delats på beronede på vilken färg. Eftersom den första registerarde gruppen schäfrar hade vita anfäder så händer det än i dag at vita valpar föds ur kullar där både moder o fader är bruna. Att någon kallar sin hund varg har jag hört på skoj även av pudelägare då ju ala hundar har sitt ursprung ur vargen. Det såldes varghybrider i norden för många år sen och det har absolut inget med vita schäfrar/vit herdehund att göra! Samma sak som at en färgad man o kvina kan få ett barn med blåa ögon om det finns någon tillbaka i deras historia som har blåa ögon. Jag kan ämnet vit schäfer och dess historik och fäljt många stamtavlor världen över. Jag skulle själv aldrig ge mej in at diskuera detta om jag inte visste,,,,,,,,,,,, |
| Inlägg #49: Postat: 2011-01-20 12:27:00 | |
|
Inger Olsson |
#48 Suzanne: Märkliga resonemang du håller på med! "Ang. Schweiz ansökan, protokoll 2001: "På engelska kommer rasnamnet att vara White Swiss Shepherd Dog och på tyska Weisser Schweizer Schäferhund. I standardens avsnitt om bakgrund/ändamål har ALL anknytning till tysk schäfer strukits."... Du borde definitivt lära dig mer om övht uppfödning/avel av hundar!
Länk: skk.se |
| Inlägg #50: Postat: 2011-01-20 12:44:00 | |
|
Inger Olsson |
F ö trodde jag att denna artikel stod under rubriken "SD i Riksdagen", då det kunde likaväl ha varit en korkad SD-medlem som skrivit den.
|
| Inlägg #51: Postat: 2011-01-20 12:52:00 | |
|
suzanne |
Man bestämde att starta med en ren ras,,därför gjordes det aldrig en tilbakaknytning. Staratde med nyt namn för färgen vit och med rent blankt blad.
Om du tar vilken schäfer som helst i världen så går den tilbaka till deras första anfäder så hittar du ett antal vita schäfrar! Max von Stephanitz himself said “No good dog can be a bad colour.” Han såg inte alls till färgen utan till den kvalitet hunden hade som arbetande hund. Här kan du läsa historien och även se bild av en av de vita schäfrar som alla schäfrar av idag har i sin stamtavla. en vit schäfer! Länk: beleza.dk slut på diskussionen från min sida |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.