Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Inger, Vita och "bruna" schäfrar var reggade i FCI i Belgien, vilket är den ledande toppen av så svenska kennelklubben , från när rasen startades nång gång vid 1890 talet och fram till 1970.Då var dessa bägge färger under samma hatt och rasbeskrivningen godtog både vit o brun. Efter det så har schäfrar födda vita regsitrerats i ett annex register hos SKK i avvaktan på hur at göra och man kom fram till i stora världen att det är samma ras men att färgen skiljer. Den nya rasen som idag har enbart vita schäfrar heter berger blanc suisse/ white shepherds/ vit herdehund/hvite gejthund beroende på var man bor. Om man följer stamtavlan i en vit schäfer/herdehund så kommer man tillbaka till den tid då det var samma ras oavsett färg! Det här är en ras som separarets, delats på beronede på vilken färg. Eftersom den första registerarde gruppen schäfrar hade vita anfäder så händer det än i dag at vita valpar föds ur kullar där både moder o fader är bruna. Att någon kallar sin hund varg har jag hört på skoj även av pudelägare då ju ala hundar har sitt ursprung ur vargen. Det såldes varghybrider i norden för många år sen och det har absolut inget med vita schäfrar/vit herdehund att göra! Samma sak som at en färgad man o kvina kan få ett barn med blåa ögon om det finns någon tillbaka i deras historia som har blåa ögon. Jag kan ämnet vit schäfer och dess historik och fäljt många stamtavlor världen över. Jag skulle själv aldrig ge mej in at diskuera detta om jag inte visste,,,,,,,,,,,,

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?