Lär dig mata duvor

Inlägg #1: Postat: 2011-01-07 07:54:00
Inger Olsson
Charmigt i o f s, men måste man gå på kurs för att begripa hur, var och när man ska kasta "brödet" ;- /// Vill nog uppmärksamma fåglarnas brist på i synnerhet fett i denna stränga vinter... Man får ju inte mata fåglar hur som helst i bostadsmiljöer, men jag har, sen många år, mina koltrastfavoriter. Finns det någon vackrare sång än den ensamma hannens, i synnerhet på våren? Jag är ju romantiker... /// Jag ser alltså till att lägga ut viktiga näringsämnen i en speciell buske. Vi människor kan ju planera för framtiden ;- Sen står jag på tryggt avstånd för att hålla de andra måsarna och kajorna borta - som en ä k t a fågelskrämma! - då de går hårt på trastarna...
Inlägg #2: Postat: 2011-01-07 08:37:00
mats hägglöf
Att även duvor är personligheter får Du här ett exempel på: På Slussens tunnelbanestation i Stockholm finns en duva med klumpfot. När hon inte hittar tillräckligt med mat kliver hon på tåget till Stockholm central, en station, och föder sig där för att sedan åka tillvbaks. Jag har många gånger sett denna duva på båda dessa stationer och även sett henne åka utan biljett. Har dock ej sett henne på Mariatorget eller annan närliggande.Som barn var jag stygg nog att lägg ärtor i brännvin och därefter mata duvor. De uppträdde därefter precis som människor, tappade omdömet och landade till exempel för tidigt.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-07 10:00:00
Jan Olsson
Jag vet precis hur det går till - har som barn matat alla sorters fåglar i Pildammsparken i Malmö - redan i hemmet skär man det "gamla" brödet i fyrkanter om c:a 15kubikmm - samlar det i en papperspåse - varefter man välkomnas i parken av alla olika sorters "pippiar" - ett svagt prasslande hörs från påsen,vid handens hämtande av brödbitar - detta ljud får ännu flera att komma tillstädes - själv blev man glad av sysselsättningen - jag har dock aldrig som mats hägglöf,fyllt dem med alkohol - kanske mest för att jag uppfostrades i ett nyktert hem -
Inlägg #4: Postat: 2011-01-07 10:28:00
Pia I
Ha ha ha ha ha :-
Inlägg #5: Postat: 2011-01-07 11:09:00
steno
Av era svar förstår jag att det här med fågelmatning är ett allvarligt ämne.Från vår egen kamp för tillvaron i fordom har vi nått längre upp i Maslows behovstrappa och har börjat intressera oss för andra arter och deras fortlevnad. Förlåt Olle Dufva.
Sjäv fann jag det något komiskt och letade i broschyren efter om det var ett skämt. Skickade ett tips till SvD och undrade om det här inte var något för tecknaren Jan Berglins krönika. Idag fann jag att även DN nappat på inbjudan och anmält sig
Inlägg #6: Postat: 2011-01-07 11:15:00
Inger Olsson
Steno: tja, det beror väl på intresset för vår närmiljö ;- Förr i tiden hade man även sin "husfågel"...
Inlägg #7: Postat: 2011-01-07 12:50:00
Thomas L. Aabo
Sven Dufva var en dum soldat
Den dummaste man fann
På mässen söp han som ett svin
...
Han blev befodrad ha
Inlägg #8: Postat: 2011-01-07 12:53:00
Inger Olsson
#7 Han var visst så dum, att han hade huvudet bak och fram... Svårt att kasta då ;-
Inlägg #9: Postat: 2011-01-07 15:39:00
steno
Jag undrar vad Olle gillar sitt efternamn. Hur har kamraterna behandlat dig. Blivit kallad för Sven titt och tätt?. Jag funderar på att komma till kursen och fråga
Inlägg #10: Postat: 2011-01-07 17:00:00
Inger Olsson
Steno: min avsikt var inte att såra dig! Absolut inte! Men man kan få lite roliga "bilder" framför sig när man läser kursinnehållet och sen namnet... Hoppas du har lite överseende med vårt här, kanske mest, kvalificerat trams. /// Det finns kanske även en intressant gullig "turturduva" på kursen? Tror i a f att man hade haft även roligt på en sådan kurs!
Inlägg #11: Postat: 2011-01-07 17:23:00
Sunny fri
Tack för ett välbehövligt skratt! Jag matar ALLA fåglar i trädgården:ingen diskiminering här.Så lägger jag ut mat till rådjuren o hararna o har du villa i Stureby slutar du att läsa nu:jag matar också min råttfamilj som bor under friggeboden.
Inlägg #12: Postat: 2011-01-07 18:23:00
steno
Inger: Jag är inte stöt. Det ena inpasset leder till det andra. Man undrar hur Olle Dufva blev intresserad av fåglar. Var det namnet. Ungefär som någon som heter Viktor eller Viktoria som betyder seger
Inlägg #13: Postat: 2011-01-07 18:26:00
steno
Ja Sunny visst har vi kommit långt i välstånd när vi anordnar kurser i duvmatning. Dina omsorger rör mig. Min fru är inte lika stor vän med rådjuren som har en vilplats på tomtens baksida. Hennes trädgårdspatos krockar och så är det risken med fästingar...
Inlägg #14: Postat: 2011-01-07 23:45:00
Sunny fri
Steno:många här vill ha bort rådjuren oxå av samma skäl som din fru.Jag älskar min trädgård men jag har lärt mig att undvika de blommor som rådjuren äter o fyller trådgården med sådana de inte gillar.De är ändå inte ofta inne hos oss:alla hundarn utan står utanför på ängen Men de har det inte bra så här inne i stan utan borde hitta ut på landet fast under alla våra år här har det funnits en envis flock.Fästingar får vi ändå om vi inte ger hundarna fästingvaxin tidigt på året.Det gjorde vi med katterna oxå när alla i huset hade haft borelia.Jag sover ju med en hund i sängen så jag är extra noga med fästingsmedel.Jag är lite rädd för rävskabb oxå:när det blir kalla vintrar söker sig utsvultna rävar till soptunnorna nattetid.O jag erkänner att jag matar dem oxå.När de nu är här.Jag tror att 20 talets stora trådgårdar samt ett visst kringbyggt lugn är förklaringen till att just Stureby har kvar så många vilda djur 10 min från Plattan.Igelkottar o ekorrar gillas dock av flertalet.
Inlägg #15: Postat: 2011-01-08 12:28:00
steno
Sunny, min fru är flitig trädgårdsamatöt, är med i de flesta t-föreningar så växterna har klarat sig tillräckligt bra tycker jag.Huset ligger nära skogen men där ser jag sällan rådjuren, det finns för mycket mat på fågelborden för det. Men borelia har jag haft och vill inte ha tillbaka den värken ige
Inlägg #16: Postat: 2011-01-08 12:56:00
Inger Olsson
Steno: antar att du ska gå på kursen och även fråga hur Olle Dufva blev intresserad av fåglar? Gissar på att han i stort har ett fågelintresse och är snarare stolt över namnet i s f...
Inlägg #17: Postat: 2011-01-09 10:19:00
steno
För Olle fanns väl inget egentligt val. Namnet och kanske kamraters kommentarer ledde nog honom direkt till ämnet. Kanske han skulle tycka frågan uttjatad
Inlägg #18: Postat: 2011-01-09 11:38:00
Inger Olsson
#17 Nja, namnet behöver inte alls betyda så mycket. Tror att jag hade många namn, då det var helt enkelt roligt att rimma på "Inger". Jag var ju själv "värst", då jag tyckte det var roligt ;- Hade en kompis som hette X Frisk, men h-n var oftast sjuk då pga av astma men ingen retade h-n för det...
Inlägg #19: Postat: 2011-01-10 09:46:00
steno
Frågan är intressant. Jag tror att förväntningarna och längtan har stor betydelse. Berömda idrottsmän som gjort barn på bygden kan överraskas av att 17 år senare se sin ättelägg i pressen i samma idrott som han själv var mästare i. Motsatsen kan också inträffa om man konstant blir nedvärderad inom familjen. Förtroende och förväntningar kan räcka långt. Även namnsymboler
Laddar...