|
Micke A |
Per Holmberg och andra metrologer tjatar om att det bara blir varmare och om tio år kommer värmen göra att somrarna kommer bli outhärdliga.
De senaste tio åren tillbaka har vi inte haft somrar som varit genomgående varma och torra, sommaren 1999 var den sista med ordentligt värmerekord, så som det var i tre veckor runt midsommar i år har det inte varit genomgående en enda sommar på 10 år.
I två år har jag känt en underliggande vinterkyla i luften fram till runt den 5-10 juni, solen kan brassa på med den omkringliggande luften är iskall och kyler på, man kan inte ha T-shirt fram till 10 på kvällen vid den tiden på våren/sommaren.
sommrarna 1988-1999 har man kunnat vara väldigt tunnklädd tidiga sommarkvällar, nu pratar uteliggarna i stockholm om att det inte längre går att sova utomhus i början av juni, vilket gått alldeles utmärkt tio år tillbaka i tiden.
Det blir bara fuktigare och kallare i Sverige rent metrologiskt, vilket metrologerna förnekar, nu förra veckan skrev en väderkvinna i Expressen att det blivit en grad varmare i Världen, då frågar jag mig nu i vinter, Var då i världen? vi går ju för fan mot istid.
|
|
mats hägglöf |
Jan, i mitt bostadsområde finns en skylt med texten: Fåglar får endast matas vid fågelbordet. Och jag som gärna även fotograferar våra bevingade, men det är alltså förbjudet enligt skylten. Och vi får nog räkna med tre "vintrar" till. Allt enligt Så Kalendern som säger att planeten Saturnus lämnade värmetecknet Lejonet hösten 2009. Tyvärr så tog klimatministrarnar vid sitt nyligen avslutade möte fel på plus och minustecknet. Vi närmar oss inte Medelhavsklimat, vi närmar oss Ishavsklimat. Begriper vilken kotte som helst. Men det är inte fel på vädret, bara kläderna. Och det går ju förståss att ordna. Det är ju mellandagsrea. Sedan Pohlman slutade har det inte blivit någon ordning på vädret.
|