Kampen om tanken

Den här tråden diskuterar artikeln Kampen om tanken.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2011-01-02 00:03:00
Gunnar
Fan det bästa jag läst här inne på länge!
Inlägg #2: Postat: 2011-01-02 00:38:00
Pia I
Livet går fort och vi är bara människor.Hur ska vi lyckas, om vi inte känner oss trygga i våra roller. Mansrollen och kvinnorollen? Föräldrarollen? Nuförtiden "måste" alla jobba för att ha "råd" att bo. Eller hur?
Inga jobb finns det heller. Oj, vad bra uträknat. Pengar är Guden. Allt annat är oväsentligt. Ett kaos. Vi har rätt så enkla behov. Det får vi inet ha längre. De har dödats. Vi får inte vara dem vi är. Kvinnor, män och barn.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-02 01:02:00
Aguirre
Väldigt bra...fast passivt motstånd mot Storebror är bara en sida av processen....vi får inte bli våldshämmade...Storebror är inte det.
Det finns ingen motsättning mellan passiv och aktiv bekämpning av makten...låt oss som tänker utanför ramarna enas om detta. Det gamla brittiska ordspråket "sticks and stones can brake my bones,but words can never hurt me" stämmer. Men det innebär inte att man skall sluta debattera och skriva...bara inse att sticks and stones, behövs de med :-
Inlägg #4: Postat: 2011-01-02 03:02:00
Kristjan Tjörvason
Många sanningens ord av Lasse.__
Apropå det här med ’Perspektiv management’ kan nämnas att i Vietnam hade vietnameserna i århundraden försvarat sitt land mot olika inkräktare så som Kina och Frankrike.__ Och USA hade upprättat en korrumperad marionettregering med poliser och militärer. __Precis samma händer i Afghanistan i dag. __Denna tydliga förebild påpekas dock av någon anledning aldrig av medierna.__
I Vietnam dödades 20 gånger fler vietnameser än amerikaner.__ Fem svenska har dödats i Afghanistan . Då förhållandet antagligen inte är mindre i dag, kan svenskarna ha dödat minst 100 afghaner.__En siffra som knappt efterfrågas av våra medier
Enligt en person med insyn, är uppgifter om dödade särskilt känsliga för de svenska styrkorna eftersom de helst vill framstå som ett slags hjälparbetare._
– De vill uppfattas som hyggliga personer som ser till att flickor får gå i skolan, inte som soldater som dödar, säger källan. __Kanske kan Wikileaks avslöja sanningen så småningom
Inlägg #5: Postat: 2011-01-02 03:30:00
Kristjan Tjörvason
Fortsatt exempel på Perception Management fel skrivit innan:__
I Sydsvenskans ledare 31/12 ”En löftesrik lista” tas det upp önskemål inför 2011.__
Länk: sydsvenskan.se
__Signaturen SturlaS tar i kommentarer fram fakta från Eurostat som visar att Sverige gång på gång har haft högst arbetslöshet jämfört med våra 8 närmaste västeuropeiska grannar.__ SturlaS undrar om det kan vara så att anledningen till att ledarskribenten inte tar upp dessa väsentliga fakta kan vara att ledarskribenten vill undvika att dessa uppmärksammas. __Och om samma företeelse eventuellt har inträffat inför valet i höstas.
Inlägg #6: Postat: 2011-01-02 08:25:00
Inger Olsson
Tror inte att det finns ett "antingen eller" - individ e l l e r kollektiv. En sådan förenklad människosyn - och d ä r m e d världsbild - tror jag är mer skadlig. I micro- och macroperspektiv håller den heller inte. Individer u t g ö r populationen - och inte tvärtom. Staten utgör i n t e individerna utan ska ist verka för deras bästa och motverka svår girighet och korruption! Hindras individers utveckling går vi alltså under som art. I universum råder detsamma - ständig utveckling. i denna utveckling går vi mot en oundviklig undergång. Sen börjas det om... /// Vår mänskliga natur- och kulturhistoria vittnar om individers nyfikenhet och kamp för sanningen, vilket lett till mer förståelse och kunskap. En population stagnerar alltid p g a dess statiska tröghet om det "alltid ska vara som det alltid har varit." Läs Bodil Jönssons bok om tidens 10 budord! I den förklarar hon även v a r f ö r och h u r vanans makt kan bli mycket skadlig.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-02 11:21:00
Aguirre
#2"Pengar är Guden. Allt annat är oväsentligt. Ett kaos."#5 "Eurostat som visar att Sverige gång på gång har haft högst arbetslöshet jämfört med våra 8 närmaste västeuropeiska grannar." #6"i denna utveckling går vi mot en oundviklig undergång." Fan, man hör ju kyrkklockorna slå i bakgrunden..Det går snabbt att förändra människors inställning...se bara på modet !...och arbetslöshet....?? Vad är det ? att göra löneslaveri till ett "naturligt" tillstånd ?...istället för en historiskt bunden produktionsform. För att inte sen tala om att universum slocknar och börjar om,allt dör,vi oxå !Vi har gott om tid innan dess...det gäller att göra de miljarder åren till "Qualitytime"...Så svarta kommentarer till en så bra artikel,svärtan i orden tyder ju på undermedicinering,Lite Tjolahopp kula och spännande att leva kan vara på sin plats... :-
Inlägg #8: Postat: 2011-01-02 11:51:00
Inger Olsson
#7 Tyckte artikeln var lite av domedagsprofetia ;- Har hört de politiska tongångarna förr...
Inlägg #9: Postat: 2011-01-02 12:00:00
Leif Erlingsson
Du visar en väg. Du ger hopp! Det ungdomen saknar. Du visar att det finns goda idéer -- om vi hjälps åt.
Inlägg #10: Postat: 2011-01-02 12:19:00
Leif Erlingsson
Utvecklar lite: Det viktiga du gör Lasse är att visa att vi kan göra något. Att allt inte är hopplöst, som ungdomen tycks tänka. Vi vuxna sviker våra barn när vi låtsar att vi inte ser vad de ser rakt igenom. Då tänker de att allt är ljug, att inget är äkta. Varenda av oss som vågar vara äkta, är ett hopp, ett ljus för världen! Lasse, du är ett ljus för världen! Din vän Leif E.
Inlägg #11: Postat: 2011-01-02 13:16:00
Aguirre
#9 Bort med vägvisare...vägar bär åt helvete...Vildmark !...mera vildmark.
Inlägg #12: Postat: 2011-01-02 13:21:00
Inger Olsson
#11 Om du inte trampar upp en "väg" och håller den öppen kommer du inte ens in till grannen... Fast du kan ju skita i grannen och vara kvar ute i vildmarken... ;-
Inlägg #13: Postat: 2011-01-02 13:29:00
Aguirre
vilda djur kan sin vildmark...tamboskap behöver vägar...ja, man skall nog skita i sin granne och vad denne gör och grannen detsamma..man kan ju älska sin nästa och umgås, utan att flocka sig med dem.
"Jag följer vargen i dess spår, ensam längtande och vred,dit vargen går,dit går jag med." är det nån här på Sourze som kan namnge författaren till det pekoralet ? I sanning en oväntad författare. Nej, det är inte jag...sluta för..f.
Inlägg #14: Postat: 2011-01-02 13:45:00
Inger Olsson
#13 Gissar på att texten är ur "Skriet från Vildmarken"? Eller kanske Runebergs? Men jag tycker citatet har en poäng. Tror inte att en kvinnlig poet någonsin har uttryckt sig eller kommer att så göra?
Inlägg #15: Postat: 2011-01-02 13:51:00
Aguirre
Jo det är en mycket kvinnlig poet...Per Ahlmark...kvinnligare än så får man ju leta efter...skandal...Per A...vargen ...slår mitt huvud i tangentbordet.
Inlägg #16: Postat: 2011-01-02 13:57:00
Jan Olsson
Att slå huvudet i tangentbordet - ett utslag av "vansinne"? - eller? -
Inlägg #17: Postat: 2011-01-02 15:39:00
Kristjan Tjörvason
”Bort med vägvisare...vägar bär åt helvete...” #11 __
Under våra första år i livet trampar vi själva upp en väg för våra tankar inom oss, och därför vilka känslor väcks. __
Vi lär oss bl a med hjälp av de vuxna och den kultur vi växer upp i, att tolka de stimuli som vi utsätts för.__
Det kräver i början en stor ansträngning, men genom denna inlärning skapas det i vårt minne, tolkningsmönster som vi känner igen när vi senare skönjer liknande mönster.__
Vid ökad erfarenhet fastnar dessa mönster mer och mer beständigt i minnet, så tolkningen blir enkelt självklar och lätt. Samtidigt blir den svår att ändra på.__
När vi ser en tandborste vet vi t o m omedelbart hur den används.__
När vi hör någon ropa hurra, tolkar vi som att innehavaren är glad.__
För en makthavare är det väsentligt att i tidigt skede se till att de ”rätta” tankemönstren blir allmänna.__
I syfte att motivera fortsatt stöd till kriget i Afghanistan, försöker man få de svenska styrkorna i görligaste mån att framstå som ett slags hjälparbetare.__ De vill uppfattas som hyggliga personer som ser till att flickor får gå i skolan, inte som soldater som dödar.__
Därför undviker man att tala om hur många afghaner har blivit dödade av svenska soldater.
Man talar aldrig om att odlingen av opiumvallmo har 15 till 20-faldigats efter invasionen__
Medierna nämner aldrig ordet terror när USA eller deras allierade terroriserar/dödar barn eller vuxna i Afghanistan.__. När terrorn blir för uppenbar tolkas det som ett unikt individuellt undantag.__
I övrigt associerar många terror i Afghanistan endast med talibaner.
Inlägg #18: Postat: 2011-01-02 15:53:00
Aguirre
# 16 ja...kass poesi har den effekten på mig...nu är ju detta kultur...mer vardagsnära trådar kan rekommenderas. Det sjätte sinne ni andra kallar vansinne är inte allom givet :-
# 17 Rätt Kristjan...men med lite eftertanke kan man avvika från skapade vägar och då växer den barndomsgivna tryggheten igen. Vill inte med säkerhet hävda att detta oxå tillfaller det sjätte sinnet,men kan så vara.
Inlägg #19: Postat: 2011-01-03 10:01:00
Dag Nilsson
Som vanligt skriver Willhelmsson en bra insändare. Men jag vill ifrågasätta och fördjupa uttrycket skapa pengar ur tomma luften, då jag anser att det lätt leder tanken fel. --- Banken skapar inte pengar ur luft. Den värderar din framtida betalningsförmåga och använder den som säkerhet för de pengar du får ut när du lånar. Principen är inte annorlunda än guldmyntfoten, som dock betyder intecknad FÖRFLUTEN människotid. Skillnaden är att guldet är utbytt mot FRAMTIDA människotid var värde har uppskattats. Tidigare var guld säkerhet. Nu är det människors framtida livstid som står i pant. Själva människan pantsätts. Guld eller annan materia symboliserar redan nedlagd människotid. Guldet är svåråtkomligt och det tar många timmar att få fram ett kilo rent guld. Men det är timmar som redan passerat som står som säkerhet för pengarna. Nu är det människotimmar som ännu inte kommit, som står som garant. I praktiken innebär skuldsättningen, som är exakt detsamma, som den samlade penningmängden, att hela folk är förslavade och befinner sig lika inlåsta som guldtackorna var förr i bankernas kassavalv.

Alltså - det är farligt att tänka att banker skapar pengar ur tomma luften. Om du inte tycker att din egen livstid är tom luft. Det är också farligt att se symbolen pengar som något annat än tom luft, därför att i sig är pengar aldrig något annat än luft. Pengar är och kan aldrig vara något annan är mycket starka symboler för - och ett mått på - mänsklig livstid. Tidigare förfluten livstid, numera framtida livstid. Via pengar äger den rike andra människors framtida liv. Orden - Köp idag, betala i morgon - betyder: Sätt ditt liv i pant. Bli slav!
Inlägg #20: Postat: 2011-01-03 10:40:00
Lasse Wilhelmson
Dag #19 Jag är osäker på om just uttrycket "skapa pengar ur luft" syftar på att det inte finns någon täckning i till exempel guld för de pengar som trycks upp, eller att bankerna får låna ut 10 gånger mer pengar i form av siffror på papper ej sedlar och mynt än de har. Oavsett vilket, så innebär det att hela penningsystemet skulle rasa ihop om alla människor som har pengar på banken tar ut dessa. Helt enkelt därför att alla dessa pengar inte finns hos bankerna. Den som kontrollerar världsvalutan dollarn än så länge och har monopol på att trycka denna, det vill säga den privata centralbanken i USA Federal Reserv, kan då välja att trycka upp mer pengar - "ur luft" - eller ej. Därmed kontrollerar de ekonomin, så länge de som använder dollar har mer förtroende för dess värde än för andra valutor. Din huvudpoäng, att själva skuldsystemet är förslavande delar jag till fullo, vilket väl också framgår av min artikel. Uppskattar din distinktion mellan FÖRFLUTEN och FRAMTIDA människotid, och inser att jag nog på allvar måste ta itu med att studera bankernas roll och penningsystemet funktion i dagens värld, eftersom jag är lite osäker på dessa ting. Men när det gäller sionismen är jag expert :

mvh

lasse w
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...