|
Inlägg #1: Postat: 2010-12-29 12:17:00
|
|
Aguirre |
Ja...jag trodde det var lite accepterat i den vetenskapliga världen redan..med männen drivandes löst runt ett samhälle styrt av kvinnor. ?
Fast hierarkier är äldre än både patri o matriarkat....även om förtryck av kön upphör så är det underordnat det större förtycket...intressant
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-12-29 15:20:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Så sent som under den nordiska hedniska vikingatiden så hade döttrar lika arvsrätt med söner. Det var den k a t o l s ka kyrkan som långsamt bit för bit urgröpte kvinnors ställning i samhället och kvinnors rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-12-29 20:57:00
|
|
Galactica |
Hej Micke!--------"Förhoppningsvis går vi mot en tid när den manliga och kvinnliga kraften balanseras"----------
Ja, både inom och utom. Vilken spännande värld det skulle bli! Men jag vill att det fortfarande finns tydliga skillnader mellan kvinnor och män för det. Inget utslätat, vi är alla lika här, tack! :- Många människor verkar ha svårt att se att det inte finns någon motsättning mellan lika rättigheter/värde/möjligheter OCH att vi alla ÄR olika.--------------Linda
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-12-30 00:33:00
|
|
Aguirre |
Kvinnliga och manliga krafter ? Jag har desperat försökt bejaka mina kvinnliga sidor men jag hittade inga ? Så jag får nöja mig att bejaka mina mänskliga...eller manliga...eller är det samma ? krafter,vibbar,energier,m.m. Tycker det känns väldigt svårdiskuterat...men det ät kanske manligt ?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-12-30 12:28:00
|
|
Carina |
Det intressanta med de här äldre religionerna som dyrkade naturen är att de fokuserade mer på livet än på döden och de respekterade att andra stammar hade sina gudar. Religionskrig förekom alltså inte. Det fanns inga missionärer..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-12-30 12:42:00
|
|
Jan Olsson |
Kom att tänka på det gamla utrycket - "Bakom varje framgångsrik man - står en förvånad kvinna" - visst vore det bättre med matriarkat? - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-12-30 12:47:00
|
|
Inger Olsson |
#4 Du har en poäng. Tror att folk har snurrat in sig på "kvinnligt och manligt", d v s vad vänstra och högra hjärnhalvorna representerar. Men begrunda att det finns yttersta anledningar till att vi reste oss upp och evolutionärt formades. Kvinnan kan inte klara sig ensam! Dör modern måste ju annan inträda för att säkerställa beståndet annars dör vi ut som grupp och sen art... Personligen tycker jag att etnoarkeologen Göran Burenhult har i sina böcker bäst förklarar kopplingen m e l l a n natur och kultur, v a r f ö r patriarkaten uppstod och v i l k a grymma konsekvenser de fick. Han kom redan på 80-talet med "Speglingar ur vårt förflutna" och ännu har ingen kunnat "såga" honom. Tvärtom, skulle jag vilja säga.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-12-30 12:51:00
|
|
Inger Olsson |
#6 Jan, kan undra om "Gud" i Bibeln hade varit mindre aggressiv OM "den" hade varit en kvinna, eller? Betyder bergreppet "allsmäktig" med rätt ATT hata, döda, älska, döma - oavsett kön?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-12-30 13:16:00
|
|
Jan Olsson |
Om Gud hade varit kvinna - hade hon hetat Gudrun - och älskat alla - oavsett kön - varit lika snäll som min mormor - inbillar jag mig!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-12-30 13:34:00
|
|
Inger Olsson |
#9 ;-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-12-30 13:52:00
|
|
Jan Olsson |
Betyder inlägg 10 att Inger Olsson "blinkar till mig & ser glad ut"?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-12-30 14:55:00
|
|
Inger Olsson |
#11 Jepp... Gott nytt år på dig charmtroll!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-12-30 15:04:00
|
|
Jan Olsson |
UjUjUj!!! - Charmtroll,jag? - rodnar ända ner - fast lite glad blev jag allt! - Nytt Grått Hår på Dig själv! -
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-12-30 15:18:00
|
|
Inger Olsson |
#13 Ha! Jo, nog kommer de trots att jag inte ligger sömnlös och grubblar. När de väl kommer ska jag färga det riktigt snyggt grått. Säger bara: harmonin i Form och färg är a och o.... Din spjuveraktiga uppsyn gillar jag ;-
|
| |