Jul och kultur

Den här tråden diskuterar artikeln Jul och kultur.
Inlägg #1: Postat: 2010-12-22 13:46:00
Leif E Ström
God Jul Birgitta, du har valt att skriva om ett årligt återkommande evenemang. Jag anar vaga frågeställningar då du belyser något som innefattar äkthet och innerlig känsla. Det är väl egentligen något annat du vill åt? Om du istället ifrågasatt din egen verksamhets alla föreställningr hade jag insett allvaret. Det blir nämligen en själslig happening då människor upplever det traditionella i någon form av konst. Är den sedan skapat med egen finansiering och utan portföljmodell, då blir det som du nämner en kulturell juvel.
Jag inbillar mig att i en miljö Operan, där ingen interaktion uppstår, skapas i stället ett kulturellt vaccum som fylls med status och statlig finansiering.
Inlägg #2: Postat: 2010-12-22 14:28:00
Leif-Arne
Det borde vara så att det var envar förunnat, att åtminstonde en gång under sin livstid få uppleva åtminstonde en Trollflöjt.
Inlägg #3: Postat: 2010-12-22 14:59:00
Janne B
Trollflöjt på TV är billigt o bra. Trollflöjten på en Opera borde helt betalas av den som kliver där in....eller!
Inlägg #4: Postat: 2010-12-22 15:42:00
Leif E Ström
Leif-Arne, God Jul till att börja med, håller absolut med dig om att "Trollflöjten" är ett måste. Men även för "alla snälla barn" som inte finner någon uppskattning över nyvunna klappar på julafton, önskar jag en liten tomtegubbe. Han skulle vara utrustad med egen trollflöjt. Den lilla gubben kunde via en liten truddelutt skapa åtminstone en visionär tanke på julafton.
Inlägg #5: Postat: 2010-12-22 15:49:00
Leif-Arne
#3 Jo på sätt och vis, eller så kan man vända på det, hur göra så att så många som möjligt får glädje av något som alla är med och betalar för. Det finns för övrigt fler Trollföjter än de som sätts upp på Kungliga Operan, för två år sedan satte ett amatörsällskap upp en "miniflöjt" i Kalmar, vissa mindre bidrag till proffesionella sångare i de mer krävande rollerna var allt.
Inlägg #6: Postat: 2011-01-05 20:20:00
Aguirre
Statens och marknadens pengar förgiftar och skapar kulturförakt.Det var i en svensk kyrka du satt..betald av medlemmar..men öppen även för icke-medlemmar...det du såg var människor som utförde och besåg kultur i dess bästa mening, varm, sammanhållande, hoppfull, och i bästa fall också samhällskritisk kyrkan kan bortse från det ibland. Operans problem är att uppföra,skriva en opera som all vill och kan se...det bör inte vara maktens/statens problem. Jag kan bara önska lycka till...min bästa operaupplevelse hade jag kl 02.00 på Allys Inn i Göteborg när norska operaartister plötsligt reste sig och sjöng "El toreador" hela krogen ..bägge våningar, skälvde och förundrades över dessa röster så nära, så starka och så vackert.Kanske har operan nåt att grunna på där...närhet,tillgänglighet,frihet från finstämpel..
Inlägg #7: Postat: 2011-01-11 13:50:00
Patrik
Det "fina" är betalt med skattebetalarnas pengar! Glöm inte det när Ni lyfter VD-lönen, och stoltserar framför de förgyllda ornamenten. Kultur kommer aldrig att försvinna, men skattefinansierad kultur är knappast något garanterat fenomen.
Laddar...